سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مجلس کویت، پارلمانی بدون "مخالف"

انتخابات کویت که در سایه تحریم ها علیه قانون جدید انتخابات برگزار شد، تشکیل مجلسی بدون حضور عضو مخالف دولت را موجب گردید.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه العالم؛ جریانهای اسلامی، ملی و لیبرال -به جز ائتلاف ملی دموکراتیک که تشکلی لیبرالی ونزدیک به تاجران کویتی است- در اعتراض به اصلاح قانون انتخابات آن را تحریم کردند. از این رو نتایج نهایی انتخابات پارلمانی کویت نشان داد که اسلام گرایان بر 8 کرسی از 50 کرسی دست یافتند و به نسبت مجلس گذشته نیمی از کرسی های خود را از دست دادند. لیبرال ها نیز دستکم 3 کرسی به دست آوردند، در حالی که در پارلمان گذشته هیچ کرسی در اختیار نداشتند.
 
حدود 300 نامزد که مخالفان اندکی در میان آنها حضور داشتند؛ و 8 نامزد زن - که کمترین میزان مشارکت زنان از سال 2005 را رقم زد- در انتخابات پارلمانی کویت شرکت کرده بودند.
 
علت تحریم انتخابات هم این بود که در قانون جدید که در ژوئن سال جاری به تصویب دادگاه قانون اساسی رسید، هر رای دهنده تنها می تواند به یک نامزد رای دهد در حالی که پیش از این هر رای دهنده می توانست به 4 نامزد رای دهد.
 
"عبدالواحد خلفان" فعال سیاسی کویتی در گفت وگو با شبکه خبری العالم برخی نهادهای دولتی را به حمایت از برخی از نامزدها متهم کرد و گفت: اعضای مجلس منتخب با عقب نشینی جریانهای سیاسی از انتخابات از نیروهای تاجر تشکیل شده است.
 
وی افزود: درمجلس منتخب مخالفان قدرتمند وجود ندارند و مجلس جدید در مسیر مجلس سابق حرکت خواهد کرد.
 
فعال سیاسی کویتی گفت: مجلس قبلی در بدترین وضعیت بود و درمجلس آتی هم به نظر می رسد کسی اعتراضی نکند و صدای مخالفی به گوش نرسد.
 
وی افزود: نقشه انتخاباتی کویت در حال حرکت به سوی گروه های تجاری است. این افراد با نفوذ مالی، مشارکت گسترده ای در همه حوزه های انتخاباتی دارند و برخی از آنها نیز توانستند به پارلمان راه یابند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.