سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرمازدگی یک اورژانس پزشکیست/کاهش سریع دمای بدن اولین اقدام

گرمازدگی یک اورژانس پزشکی است که اولین اقدام در مواجهه با فرد گرمازده کاهش سریع دمای بدن است.

آرزو دهقاني، مدير روابط عمومي و كارشناس آموزش مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي كشوردر گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:گرمازدگي حالتي است كه در آن سيستم تنظيم گرمايي بدن به علت قرارگيري در دماي بالا از كار مي افتد. گرمازدگي در مواقعي كه دماي محيط بالاست و يا محيط بسيار گرم و مرطوب بوده و يا فرد فعاليت بدني بسيار بالايي دارد رخ مي دهد.
باید توجه داشت بيشتر افرادي كه به اين عارضه مبتلا مي شوند ، كودكان، سالمندان، افرادي كه سابقه انجام ورزش نداشته و به يكباره در محيط گرم فعاليت شديد بدنی انجام مي دهند ( كوه نوردي درمناطق گرم و يا قدم زدن در ساحل دريا در فصل تابستان، به دليل دما و رطوبت بالا) و همچنین افرادي كه از يك بيماري مزمن مشخص رنج مي برند، مي باشند.

وی با بیان این که علائم گرمازدگي شامل افزايش دماي بدن، پوست خشك، افزايش تنفس، گيجي و در نهايت عدم هوشياري است عنوان کرد:با مصرف كافي مايعات و جلوگيري از تعريق شديد بدن در هواي گرم و ورزش مي توان از گرمازدگي پيشگيري كرد. شود. افراد در معرض خطر كودكان و سالمندان،افراد مبتلا به بيماريهاي مزمن: به طور مثال آرترواسكلروزيس و نارسايي قلبي مادرزادي، ديابت مليتوس ،اختلالات پوستي مانند عدم وجود غدد عرقي و اسكلرودرمي شديد،مصرف كنندگان داروهايي كه در تنظيم دما اختلال ايجاد مي نمايد، از جمله آتروپين، داروهاي ضد افسردگي، آنتي هيستامينها، داروهايقلبي مانند مسدودكننده هاي بتا، ديورتيك ها و همچنين داروهاي مربوط به
بيماري پاركينسون مي باشد.

دهقانی در خصوص علائم گرمازدگی اظهار کرد:پوست گرم و خشك، عدم تعريق، تنفس سطحي و تند، نبض تند، افزايش سريع دماي بدن تا ۴۰ درجه و يا حتي بيشتر، پوست برافروخته كه سپس بي رنگ و بنفش مي شود، سردرد، كرامپ عضلانيو مردمك گشاد و  علائم اختلال ذهني را نيز به همراه دارد كه شامل تكلم متناقض، عدم آگاهي، پرخاشگري، آشفتگي، هذيان، لتارژي و يا گيجي (عكس العمل بسيار كند، تشنج و كاهش هوشياري) مي باشد.

وی با اشاره این که گرمازدگي يك اورژانس پزشكي است تصریح کرد:هدف درمان اوليه كاهش سريع دماي بدن در حد امكان است.

تا زمان رسيدن آمبولانس موارد زير (كمك هاي اوليه) را انجام دهيد و مصدوم را به يك جاي خنك منتقل نماييد.بیمار را به پشت قرار دهيد تا سطح بيشتري از بدن او در جريان هوا قرارگيرد. لباس بيمار را خارج كرده و بدن او را با آب سرد بشوييد. اگر اين كار ممكن نيست، بدن فرد را با حوله مرطوب بپوشانيد. اگر آب كمي داريد، پارچه مرطوب را روي گردن و سر بيمار بگذاريد. در كنار گردن، كشاله ران و زير بغل كيسه يخ بگذاريد. با باد زدن مصدوم و يا استفاده از پنكه جريان هوا را افزايش داده و او را خنك نماييد.

پاهاي بيمار را بلند كنيد.  بدن را ماساژ دهيد ( پاها و دستها) تا خون سرد به مغز و قسمت مركزي بدن بازگردد. در صورتي كه فرد هوشيار است به او مايعات خنك بدهيد.  در طول مدت شستشوي بدن مصدوم، هر ۱۰ دقيقه دماي بدن او را اندازه بگيريد و مراقب باشيد كه دما بدن وي از c ْ۵/۳۸ كمتر نشود. /ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.