سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هرمزگان/

حال و هواي شب احيا در استان‌ها+ تصاوير(21)

هرمزگان در ماه مبارک رمضان اينگونه به پيشواز شب‌احيا ميرود.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران، با توجه به شب احيا در ماه مبارک رمضان استان هرمزگان اينگونه به سمت شب‌هاي قدر مي‌رود.


با فرا رسيدن نيمه ماه رمضان، مردم به پيشواز ليالى قدر مى‏روند. مردم اين استان به ويژه قشم، شب‏هاى 21، 22، 25، 27 و 29 رمضان را شب قدر مى‏دانند و در اين شب‏ها به مردم به عبادت و احياء و طلب مغفرت مى‏پردازند.

در شب نوزدهم و بيست و يكم ماه مبارك مردم اين استان اعم از شيعه و سنى به سوگوارى و عزادارى مى‏پردازند و بر ابن ملجم لعن و نفرين مى‏فرستند.

يكى ديگر از آداب ويژه ماه مبارك در بخش‏هايى از اين استان، سنت اعتكاف در دهه آخر ماه مى‏باشد. براى اين منظور عده‏اى از مردم در مسجد جامع شهر معتكف مى‏شوند و در آنجا به عبادت و راز و نياز با پروردگار خود مشغول مى‏شوند.


در شب‏هاى آخر ماه رمضان عمل خداحافظى با رمضان توسط مردان و زنان و در مساجد و منازل انجام مى‏شود. عمل خدا حافظى در مساجد به صورت گروهى بعد از نمازهاى واجب و نافله از بلندگوى پخش مى‏شود.

در مناجات سحرى نيز كه صورت انفرادى دارد و از بلندگوى مساجد پخش مى‏شود، عمل خداحافظى انجام مى‏گيرد.

در بعضى مناطق مثل بستك از شب هفدهم رمضان مراسم الوداع‏خوانى به صورت گروهى در منازل و مساجد برگزار مى‏شود.


لازم به ذكر است كه معمولاً افطارى در اين استان شامل خوردنى‏هايى نظير حلواى كسترد پودر (اروت)، فِرِنى، آبگوشت، پلو، عدس، زولبيا، حليم، ژله، رشته، سمبوسه، سوگو، شير برنج و نان‏هاى محلى به نام نان خمير (نان كپك)، نان توشى، نان چوبه، نان ليهى، نان رخته، نان پكاره و نان تخم مرغى مى‏شود./ز
برچسب ها: هرمزگان ، شب احیا ، رمضان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.