سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج/

قرآن آموزي، راهي كه هيچ كس در آن خسته نمي شود

ماه رمضان است، قرآن آموزان بسياري صفحه هاي اين كتاب آسماني را هر روز با شور و شوق باز مي كنند، به نظر مي رسد پيمودن راهي را آغاز كرده اند كه هيچ گاه در آن خسته نمي شوند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج ، سيد احمد، پيرمرد 67 ساله؛ از مزرعه كه برگشت بدون معطلي وضو گرفت، قرآن بزرگش را برداشت، عينك را به چشمانش زد و شروع به خواندن قرآن كرد.
هرچند او حافظ يا قاري قرآن نيست كه با ديگران در مسابقات قرآني رقابت كرده و عنوان هاي ريز و درشت بسياري را كسب كرده باشد اما در مسابقه بزرگتري شركت كرده، مسابقه اي براي خودآموزي قرآن، مسابقه اي كه دير آن را آغاز كرد اما برنده آن بود.
او كه به گفته خودش سواد خواندن و نوشتن نداشت و با زحمت بسيار زياد توانست قرآن خواندن را ياد بگيرد درباره تلاش هايش در اين زمينه با شور و اشتياق صحبت مي كند.
سيد احمد مي گويد: در ابتدا حروف الفبا را در كلاس هاي نهضت سوادآموزي آموختم اما به اندازه اي نبود كه بتوانم قرآن را به شيوه صحيحي بخوانم به همين خاطر تلاش هاي بسياري كردم.
او كه يكي از فرزندانش روحاني است مي گويد: تاحدي، صحيح خواندن قرآن را از فرزندانم آموختم ولي بيش از همه اشتياقي كه به خواندن آن داشتم مرا به ادامه اين كار تشويق كرد.
اشتياق به خواندن قرآن، انگيزه اي نيست كه تنها در وجود سيد احمد، پيرمرد كشاورز ياسوجي باشد بلكه افراد بسيار زياد ديگري هم هستند كه چنين شوقي دارند.
از جمله اين افراد، هدايت الله شرفيان، معلم كهگيلويه و بويراحمدي است كه به همراه چهار فرزندش با تشكيل محفل قرآني در خانه از دو تا 10 جزء قرآن كريم را ازبر كرده اند.
فرزندان هدايت الله شرفيان؛ فرهنگي كهگيلويه و بويراحمدي هرروز در جلسات و برنامه هاي قرآني شركت مي كنند و حضور آنان در محافل قرآني خانه، مساجد و دارالقرآن ها باعث شده تا هر كدام بخشي از قرآن را حفظ كنند.
دراين خانواده قرآني، باقرشرفيان 15ساله كلاس دوم دبيرستان حافظ 10 جزء، مهدي شرفيان دانش آموز دوره پيش دانشگاهي حافظ هشت جزء ، و احمد و طاهره شرفيان 9ساله حافظ دو و نيم جزء قرآن كريم هستند.
پدر اين خانواده مي گويد: فرزندانم از زمان كودكي در جامعه القرآن ها شركت مي كردند و علاوه برحفظ قرآن به حفظ موضوعي نيز مي پرداختند.
شوق قرآن آموزي در جامعه نمودهاي ديگري هم دارد كه از جمله آنها گسترش موسسه هاي قرآني در استان است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي كهگيلويه و بويراحمد مي گويد: هم اكنون 43 موسسه قرآني زير مجموعه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان است كه بيشتر آنها در سال هاي اخير تاسيس شده اند و سالانه بيش از سه هزار و 500 نفر را آموزش مي دهند.
به گفته امين كمالوندي ثبت اين موسسه ها در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي از سال 1388 آغاز شده و در سال هاي اخير به شيوه هاي گوناگون حمايت شده اند.
وي اضافه كرد: شش واحد از اين موسسه ها در مناطق روستايي و بقيه در شهرهاي استان فعاليت مي كنند.
مسوول دفتر قرآن و عترت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كهگيلويه وبويراحمد نيز مي گويد: موسسه هاي قرآني در سال هاي اخير به شيوه هاي گوناگون از سوي دولت در زمينه تجهيزات، ساماندهي و مشكلات مالي حمايت شده اند.
سيد حسين بيناپور گفت: بيش از 497 ميليون ريال بابت تفاهم نامه آموزش قرآن در سال 91 به حساب موسسه هاي فرهنگي علوم قرآني استان واريز شد.
بيناپور بيان كرد: اين مبلغ پس از برگزاري دوره هاي آموزشي شامل روخواني، روان خواني، دوره هاي مفاهيم مقدماتي، ترجمه قرآن و حفظ چند جزء قرآن به حساب اين موسسات واريز شد.
رمضان است، ماهي كه قرآن در آن نازل شد، بسياري از روزه داران در كنار روزه گرفتن به خواندن اين كتاب آسماني و آموختن آن مشغولند، قرآن آموزان، مربيان، مسوولان و خادمان قرآن با هم راهي را مي پيمايند، برخي جلوترند برخي عقب تر اما همه آنها برنده اند./س
برچسب ها: قران ، آموزی ، خواندن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.