سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ديروز، امروز، فرداي وزارت فرهنگ ايران؛/7

فرنگ خوانده اي که وزير فرهنگ شد

ديروز، امروز، فردا و وزارت فرهنگ در نظام جمهوري اسلامي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از مهمترين نهادها و پست هاي حکومتي به حساب مي آيد.

باشگاه خبرنگاران؛‌ديروز، امروز، فردا و وزارت فرهنگ در نظام جمهوري اسلامي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از مهمترين نهادها و پست هاي حکومتي به حساب مي آيد.

توجه کنيد؛ در کابينه اجرائي کشور چند وزارتخانه امنيتي وجود دارد (وزارت کشور، دفاع، امور خارجه و اطلاعات) همين طور چند وزارتخانه اقتصادي و يا مرتبط با اقتصاد وجود دارد (اقتصاد و دارائي، بازرگاني، نفت و ...) در موارد ديگر هم مي توان نهادها، وزارتخانه ها و معاونت هاي مختلفي را به طور موازي در حال فعاليت در رابطه با يک موضوع رصد کرد، اما فرهنگ است و همين يک وزارتخانه سينما، ادبيات و بازار نشر (البته به طور کامل) و همين طور موسيقي و بسياري موارد ديگر همگي زيرمجموعه وزارت فرهنگ هستند و صد البته اين حوزه ها هرکدام به اندازه کافي،هم حساس هستند و هم حساسيت برانگيز.

در اين نگارش يک نگاه اجمالي و فهرست وار به تمام کساني صورت گرفته که روزي متصدي پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بوده اند.

مصطفي ميرسليم

بعد از لاريجاني، مصطفي ميرسليم وزير ارشاد شد. او در فرانسه تحصيل کرده بود، اما در رشته اي مهندسي و همين شايد قرارگرفتن او در جايگاه وزير فرهنگ را کمي عجيب بنمايد، اما بايد گفت ميرسليم در اوايل انقلاب مسئول تبليغات حزب جمهوري اسلامي بود و همانطور که اشاره شد در اوايل انقلاب فرهنگ به مثابه تبليغات براي آرمان هاي انقلاب گرفته مي شد و ميرسليم با شروع جمهوري اسلامي به جرگه فعالين فرهنگي اين نظام پيوست.

ميرسليم از ابتداي دولت سازندگي تا سال 72 که وزير فرهنگ شد، مشاور رئيس جمهور در امور تحقيقات بود. او پس از جاي گرفتن در عالي ترين منصب فرهنگي کشور تا پايان دوره اش وزير نسبتا بي حاشيه اي بود. حتي روزنامه کيهان کاريکاتورهاي عمومي اش را با شخصيت ناشناسي چاپ مي کرد که به شکل محسوسي شبيه مصطفي ميرسليم بود و اين کار داشت به طور عمدي آن قدر ادامه مي يافت تا بتواند نهايتا واکنشي را از طرف وزير فرهنگ موجب شود، اما اين واکنش هيچ گاه صورت نپذيرفت.

ميرسليم تا پايان دوره سازندگي همچنان وزير فرهنگ بود.

تاکنون ده دولت در جمهوري اسلامي سرکار آمده و اين دولت ها نيز در مجموع ده وزير فرهنگ را به خود ديده اند، اکنون که به شروع دولت يازدهم نزديک مي شويم، گمانه زني ها درباره کيستي وزير فرهنگ آينده بيشتر از تمام وزراي ديگر انجام شده و حتي نام يکي از ده نفري که سابقا در اين پست بوده اند، دوباره مطرح گرديده. صرفنظر از اينکه چه کسي وزير فرهنگ آينده در اين کشور خواهد بود، حرف و حديث ها درباره اين وزارتخانه مي توانست بهانه اي باشد تا نگاهي اجمالي به وزراي گذشته آن بيندازيم و نامي از تک تک آنها ببريم. /ص

يادداشت از: ميلاد جليل زاده


برچسب ها: ت ، ت ، ت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.