سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احمدي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

توپ دبيرکلي اوپک در زمين ايران و عراق است/ دولت جديد با تقويت ديپلماسي اين توفيق را به نام خود ثبت کند

عضو کميسيون انرژي مجلس با اشاره به انتخاب دبيرکل اوپک در آذرماه سال جاري، گفت: با توجه به واگذاري رياست بخش تحقيقات اوپك به عربستان، توپ دبيركلي اوپك در زمين ايران و عراق است و دولت جديد با تقويت ديپلماسي در اين حوزه مي‌تواند اين توفيق را به نام خود ثبت کند.

"موسي احمدي" نماينده مردم دير، کنگان و جم در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به رقابت سه کشور ايران، عربستان و عراق براي تصاحب کرسي دبيرکلي اوپک، اظهار داشت: اوپک سازماني استراتژيک در بحث نفت است و با توجه به موقعيت ايران در بحث توليد نفت و اثرگذاري‌اش در تصميم‌گيري‌ها و تصميم‌سازي‌ها و با عنايت به اينکه ایران جزو اعضای فعال اوپک محسوب می‌شود، تصاحب دبيرکلي اوپک از سوي کشورمان دور از ذهن نيست.

وي در ادامه با اشاره به واگذاري رياست بخش تحقيقات اوپك به عربستان مطرح كرد: بر اين اساس، توپ دبيركلي اوپك در زمين ايران و عراق خواهد  بود که با عنايت به سطح روابط بسيار بالا و مناسب دو کشور و همچنين قرارداهاي بسيار خوبي که اخيرا بين دو کشور در حوزه نفت و گاز منعقد شده است، ایران به راحتی می‌تواند با گسترش و افزایش ارتباط خود با سایر کشورهای جهان و همچنین اعضای اوپک، به سمت دبیرکلی این سازمان دست یابد.

اين نماينده اظهار داشت: با واگذاري رياست تحقيقات به عنوان دومين كرسي استراتژيك اوپك به عربستان، شانس ايران و عراق در انتخابات دبيركلي اين سازمان افزايش مي‌يابد، چراکه تمامي كرسي‌هاي اصلي تصميم‌گيري اوپك نمي‌تواند به يك كشور واگذار شود.

عضو کميسيون انرژي  با بيان اينکه ايران يكي از كشورهاي تاثيرگذار اوپك بوده و به همين علت شانس بسيار زيادي براي رسيدن به سمت دبيركلي را دارد، تصريح کرد: از شاخص‌هاي اصلي براي كسب سمت دبير كلي اوپك، ميزان سهم توليد نفت كشورها در مقايسه با رقباي خود و همچنين ميزان تاثيرگذاري بر سياست‌هاي اصلي اوپك است، لذا ايران مي‌تواند با تقويت اثربخشي خود بر سازمان كشورهاي صادركنندگان نفت، به راحتي كرسي دبيركلي اوپك را بدست آورد.

احمدي با اشاره به اينكه دبيركل اوپك با اجماع تمامي كشورها انتخاب خواهد شد، اظهار داشت: در صورت كناره‌گيري عراق، اين كشور نه ‌تنها همكاري‌هاي مثبت خود را با ايران افزايش مي‌دهد، بلكه شانس كشورمان را نيز براي رسيدن به سمت دبيركلي اوپك افزايش خواهد داد که اميد است دولت جديد با تقويت ديپلماسي در اين حوزه توفيقي را به نام خود ثبت کند.

گفتني است: قرار است انتخاب نهایی دبیرکل اوپک در دسامبر 2013  (آذر ماه ۹۲) انجام شود، که  سه کشور ایران، عربستان وعراق برای این سمت نامزد شده‌اند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: نفت ، اوپک ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.