سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل /

آیین بزرگداشت روز ملی اردبیل برگزار شد

آیین بزرگداشت روز ملی اردبیل در نگارخانه ختایی مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / سید احمد محیط طباطبایی، رییس پیشین کمیته ملی موزه های ایران(ایکوم) در این آیین با بیان اینکه روز ملی اردبیل آغاز تجدید حیات سرزمین ماست، گفت: دلیل امر را می توان رابطه انکار ناپذیر بین ایران و تشیع دانست چرا که در طول حوادث تاریخی حفظ این دو در کنار هم امکان پذیر شده است.

وی افزود: این منطقه برای کشور نقش مادری داشته و هر بار که اقدامی چه مذهبی و چه سیاسی صورت گرفته در نقش سیادت از کل ایران بوده است.

محیط طباطبایی بیان کرد: حتی این منطقه در چنان جایگاهی قرار دارد که با جای دادن بیش از 400 شاعر فارسی در خود، عنوان پاسدار فرهنگ پارسی می گیرد.

عضو هیت اجرایی ایکوم ادامه داد: حتی این گونه می توان گفت که فرهنگ و زبان فارسی توسط ترکان سلجوقی و در بین نوادگان آنها رشد می یابد و توسعه پیدا می کند که این امر تا امروز ادامه دارد و از جمله آن می توان به آثار موذن زاده اردبیلی در دوستگاه فارسی شور و دشتی اشاره کرد.

محیط طباطبایی در ادامه با اشاره معضلات فرهنگی موجود در کشور اضافه کرد: ایران به دلیل بودن در مسیر دو دنیای شرق و غرب همواره ورود و خروج فرهنگ را شاهد بوده و مدیریت کرده ولی مدیریت ما امروز دچار ضعف است وگرنه همواره این مسایل در تاریخ وجود داشته است.

وی تشریح کرد: وقتی یک آثار باستانی تخریب و نابود می شود در حقیقت موجب قطع ارتباط ما با آن دوره می شود و ما باید در این زمینه دقت کنیم چرا که اینها براحتی بدست نمی آید و این روز در حقیقت به معنای روز تذکر است که همگان باید در جهت حفظ، نگهداری میراث تاریخی و فرهنگی کشور تلاش کنیم.

بیوک جامعی، پژوهشگر و محقق در زمینه فرهنگ، آداب و رسوم اردبیل همچنین در این آیین گفت: دلیل انتخاب چهارم مرداد به عنوان روز ملی اردبیل سال 907 هجری قمری و پایه گذاری حکومت صفویه توسط شاه اسماعیل است که در چنین روزی در تبریز تاجگذاری و فصلی جدید در حوزه های مختلف پایه گذاری کرد که تا امروز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه شان تاریخ اردبیل با چهار هزار سال مدنیت پر قدرتر از این است که بتوان در مورد آن صحبت کرد، افزود: حتی در شاهنامه فردوسی هم نام این منطقه عنوان شده؛ البته نحوه ورود یک شهر به تاریخ اساطیری مسایل خود را دارد ولی این امر حاکی از بلندای تاریخ یک ملت است.

او با بیان به اینکه اردبیل در دوره ساسانیان توسط فیروز ساسانی بازسازی شد، اضافه کرد: پیش از اسلام و در زمان هخامنشیان نیز اردبیل جایگاهی ویژه داشت و در منطقه آذربایجان یکی از چهار ساتراپ نشین بود.

وی با اشاره به حمله لشکر مغول به اردبیل در سال 616 توسط یکی از نوادگان چنگیز و ویرانی کل شهر گفت: با وجود همه این مسایل، ورود اسلام به آذربایجان در زمان خلیفه دوم صورت گرفت و در زمان سالاریان به عنوان پایتخت انتخاب شد؛ تحت تاثیر یک مقام عظما در زمان تیمور، دارالارشاد و در زمان سلاطین صفوی دارالامان نام گرفت.

جامعی ادامه داد: شیخ صفی الدین اردبیلی تاثیری عمیق در حوزه دینی ایران گذاشت و چنان آوازه کلامی پیدا کرد که در دوره صدرالدین موسی 26 هزار نفر برای زیارت آستان وی وارد این شهر شدند.

وی در ادامه اظهار کرد: این شهر با چنین تاریخ، فرهنگ و بزرگانی لیاقت آیین های باشکوه تر از این را دارد و باتوجه به مسایلی از جمله تهاجم فرهنگی اهمیت بیشتری پیدا می کند./س


برچسب ها: اردبیل ، بزرگداشت ، روز ، ملی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.