سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طلاق توافقی الگوی طلاق را دستخوش تغییر کرده است

یک استاد روانشناسی گفت: اکنون بیش از دو سوم طلاق ها در ایران توافقی است و روند رو به افزایش طلاق های توافقی به مرز هشدار رسیده است.

 معصومه حاتمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، گفت: تحولات اجتماعی دهه های گذشته در سطح جهانی، نظام های خانواده را با تغییرات، چالشها، مسائل و نیازهای جدید و متنوعی مواجه کرده که طی همین مدت خانواده به شکلی فزاینده در معرض تهدید قرار گرفته است.
این استاد روانشناسی تصریح کرد: وقتی کارکردهای خانواده از قبیل کارگردهای زیستی، اجتماعی و شناختی و عاطفی یکی پس از دیگری آسیب می بیند، اعضای آن به تدریج احساس رضایتمندی خود را از دست می دهند، کاهش تدریجی رضایتمندی اعضای خانواده ابتدا موجب گسستگی روانی و گسستگی اجتماعی و در نهایت واقعه حقوقی می شود که این گسستگی منجر به طلاق می شود.
این روانشناس با بیان این که رشد نوعی خاصی از طلاق، یعنی طلاق توافقی، در سالهای اخیر الگوی پیشین طلاق را دستخوش تغییر کرده است اظهار کرد: طلاق توافقی نیز خود بر افزایش نرخ این پدیده اجتماعی اثر مثبت گذاشته، به صورتی اکنون بیش از دو سوم طلاق ها در ایران توافقی است و روند رو به افزایش طراق های توافقی به مرز هشدار رسیده است، نفس این تغییر الگویی طلاق به سمت طلاق توافقی می تواند نشان دهنده این مطلب باشد که تجربه زندگی پس از طلاق خود به عنوان انتخاب نوعی الگوی زندگی توسط بخش قابل توجهی از زوجین برگزیده می شود که خود ضرورت مطالعه مشکلات و آسیب های وارد بر زنان مطلقه را نمایان تر می سازد.
وی ادامه داد: به دلیل مسائل خاص اجتماعی و فرهنگی کشور و قرار گرفتن در موقعیت و منزلت فروتر زنان مطلقه، بهره مندی آنان از امکانات مختصر زندگی کمتر از سهم سرانه اعضای دیگر خانواده است، میزان درآمد زنان شاغل کمتر از مردان بوده و امکان دسترسی به مشاغل سودآور و منابع تولید اقتصادی مانند زمین، آموزش و تخصص و تکنولوژی و خدمات نیز در حالت میانگین نسبت به مردان کمتر است این محرومیت های نسبی، پس از طلاق زنان، خود را به صورت مضاعف نشان می دهد.
حاتمی با اشاره به اینکه میزان آسیب پذیری زنان از واقعه طلاق بیش از همسران مرد آنها است، افزود: میزان آسیب پذیری زنان از واقعه طلاق یش از همسران مرد آنها است. این آسیب ها به خصوص برای مادرانی که سرپرستی فرزند یا فرزندان خود را برعهده می گیرند و به خصوص در جوامعی که خانواده حمایت موثری را از زنان مطلقه انجام نمی دهد نسبت به آسیب های وارده به مردان جدا شده از همسر دو چندان می شود.
وی در پایان با اشاره به راهکارهایی برای کاهش آسیب های وارده بر زنان مطلقه اظهار کرد: راهکارهای کاهش آسیب وارده بر زنان مطلقه در بخش اقتصادی می تواند دخالت دولت در تأمین مسکن مناسب برای زنان مطلقه برای کاهش شدت این آسیب و استفاده از راهکارهای توانمندسازی و حمایتی؛ مانند جدی گرفته شدن بیمه زنان خانه دار، فرهنگ سازی دستگاه های ذیربط مانند صدا و سیما و رسانه های جمعی جهت تلقی شدن کار خانه داری به عنوان فعالیتی با ارزش و آشنا ساختن زنان خانه دار با حقوق قانونی شان در حوزه مسائل اقتصادی، برگزاری کلاس های آموزشی باشد./ف

برچسب ها: طلاق ، توافقی ، هشدار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.