سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برترين‌هاي رمضاني؛

هديه رمضاني را چه كسي تصاحب كرد

موفقيت و استقبال مردمي در ماه رمضان سال گذشته را چه كسي تصاحب كرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، با گذشت دو هفته از آغاز ماه رمضان و توليدات مجموعه‌ةاي نمايشي و غير‌نمايشي در سال 92 بررسي در خصوص ارزيابي آثار سال گذشته صدا و سيما خواهيم داشت و با توجه به نمايش مجموعه‌‌هايي چون "خداحافظ بچه" ، "راز پنهان" و "شايد براي شما هم اتفاق بيافتد"به اين نتيجه مي‌رسيم كه تسبت به سال‌هاي گذشته ژانرهاي موضوع دچار تغييراتي شده‌اند.

صدا و سيما نسبت موضوعات توليدي خود در هر دوره توجه خاصي به نوع سبك پيدا مي‌كند مدتي را به ژانر ماورايي و يا به ژانر كمدي مي‌پرذداخت اما نكته قابل تو.جه اين است كه در سال گذشته موضوعيت اصلي سريال‌هاي سال گذشته فداكاري و يا خيانت با نوع ملودرام بوده است.

اگر بخواهيم اشاره كوتاهي به آثار نمايش داده شده در سال گذشنه داشته باشيم در اين ميان مجموعه‌هايي بودند كه نسبت به ساير آثار برتري داشتند.

سريال "خداحافظ بچه" به كارگرداني "منوچهر هادي" به لحاظ موضوع كمدي و بهره‌مندي از بازيگري مستعد در بازيگري با اقبال خوبي مواجه شد چرا كه در كناركارگرداني حرفه‌اي و سوژه‌ي مناسب از نويسنده آن چهره‌هايي جون "شهرام حقيقت‌دوست" ، "مهراوه شريفي‌نيا" و "آتيلا پسياني" در موفقيت اين سريال سهم به سزايي داشتند.

با توجه به استقبال خوب از اين سريال برترين بودن در بخس كارگرداني، نويسندگي و بازيگران حق آن بوده است و در ميان مجموعه‌هاي موجود در سال گذشته موفقيت اين سريال دو چندان بوده است و بازي خيره‌كننده "شهرام حقيقت‌دوست" و "مهراوه شريفي‌نيا" نيز اجازه برتري داشتن نسبت به ساير بازيگران آن سال را اشته است.

دومين رتبه به سريال‌هاي ماه رمضان در سال گذشته سريال "راز پنهان" است.

"فلورا سام" با كارگرداني و نويسندگي اثري ملودرام موضوع زندگي و نويسندگي اثري ماوردام موضوع زندگي فردي فراموشكار به نام "فرامرز را سوژه‌ي سريال خود كرد "فرامرز" با بازي "عليرضا جلالي‌تبار" نمايانگر مردي است كه دچار فراموشي شده و معمايي در زندگي او وجود داشت كه اين اتفاق انحصاري بر عملكرد و اشتباهاتي كه دوران قبل از فراموشي مرتكب شده بود.

شايد سوژه‌ تكراري كاررگدان از امتياز اين اثر كم كند اما با توفيقي كه از سوي مردم كسب كرد باعث كاهش اعتبار ايمن مجموعه شد و آن را در زميره‌ي دومين اثر برتر قرار داد.

مجموعه "شايد براي شما هم اتفاق بيافتد" مهمان هميشگي ماه  رمضان بوده است و با وجود اينكه در سال ابتدايي مخاطبان چنداني نداشت اما به مرور زمان توفيق بسياري در جذب تماشاگر پيدا كرد و دليل اين اتفاق هم به انتخاب موضوعات جديد و تكرار شده برمي گردد.

تبادل نظر و ايده ميان گروه كارگرداني و گروه نويسندگي در موفقيت اين اثر تاثير‌گذار بوده است و به همين جهت سومين سريال برتر در سال اخير به شمار مي‌آيد.

اما در كنار برترين‌ها كياني نير بودند كه در موفقيت برترين‌ها تاثير دارد به طوري كه از بازي هنرمنداني چون "آتيلا پسياني"، "الهام حميدي"، حديث ميراميني" و "كامران تفتي" نمي‌توان چشم‌پوشي كرد.
علاوه بر سريال‌هاي نمايشي آثار غير‌نمايشي نيز ويژه افطار برنامه‌‌هاي بسياري براي ماه رمضان در نظر گرفتند كه در صورت بررسي آثار سال گذشته برنامه‌‌هايي چون "ماه عسل"ف "ماه خدا" و جشن رمضان از پرسابقه‌ترين آثار غير‌نمايشي محسوب مي‌شوند.

برنامه "ماه خدا" كه ويژه برنامه سحرگاهي ماه مبارك رمضان در طي سال‌‌هاي گذشته با اجراي "فرزاد جمشيدي" بود كه مخاطبان بيشماري را به خود اختصاص داد.

"ماه عسل" نيز كه مختص اجراهاي "احسان عليخاني" محسوب مي‌شود در سال گذشته به "علي ضياء" واگذار شد و با وجود تلاش مجري توفيق چنداني كسب نكرد.

از ديگر برنامه‌هاي پر‌سابقه ماه رمضان ويژه برنامه جشن رمضان است كه با موضوع كمك به ايتام به روي آنتن شبكه تهران مي‌رفت و از زماني كه زوج "كلظم احمدزاده" و "محمود شهرياري" در آن برنامه به پايان رسيد و با تغيير مكرر مجري وضعيت نامساعدي پيدا كرد.

گزارش از: فائزه آقابابايي
 

برچسب ها: رمضان ، فیلم ، سریال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.