سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انعکاس تاريخ شهر در طرح تفضيلي؛

دست نجنبانيم، به فاتحه خواني ميراث گذشته مي رسيم

‌در راستاي جلوگيري از تخريب آثار تاريخي در هیاهوی شهرسازی مدرن، معاون ميراث فرهنگي از انعکاس نيمي از محدوده آثار تاريخي در طرح تفضيلي کلانشهر در حالي خبر داد که اگر اين طرح در موعد مقرر با قيد فوريت به نتيجه نرسد میراثي از گذشته براي فرداي کشور باقي نخواهد ماند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، امروزه بیش از هر زمان دیگری به تعداد مقاصد براي پذيرايي از گردشگران افزوده مي شود و کشور های منطقه با توليد محصولات توريستي، ساخت جاذبه های مصنوعي گردشگری و سرمایه گذاری در پروژه هاي گردشگري جديدي در راستای توسعه این صنعت رقابت می کنند، در حالی که در ایران که یکی از چهار تمدن کهن بشری است، منازعه میراث فرهنگی وگردشگری بر ابنیه تاریخی موجود با شهرداری ها و سازمان ها و وزارت خانه ها ادامه دارد و در این میان چکش عدالت بر سر آثار تاریخی و گردشگری فرود می آید.

در شرایطی که جاذبه هاي فرهنگي - تاريخي از سرمايه هاي ملي هر کشوري محسوب مي شود که تلاش براي حفظ این آثار در هر مقطعی به عنوان یک اصل برای حفظ صنعت گردشگري و جذب توريسم مطرح است امروز چرخه حذف آثار گذشتگان، با بی توجهی مسئولان سرعتی بیشتری یافته، چه چیز نصیب نسل فردا خواهد شد.

در اين رابطه آتوسا مومني معاون ميراث فرهنگي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نبود ارتباط تنگاتنگ ميان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با ارگان هاي مديريت شهر از جمله شهرداري ها،‌ گفت: متاسفانه پذيرش ضوابط ميراث فرهنگي در کشور فرهنگ سازي نشده است.

مومني با توجه به ناشناخته ماندن چارچوب سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در کشور، از تلاش هاي صورت گرفته در راستاي نهادينه سازي جايگاه ويژه حفاظت از آثار ارزشمند تاريخي و فرهنگي در کشور خبر داد و اظهار داشت: برنامه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تبيين سياست هاي حفظ ميراث فرهنگي و تاريخي براي ساير دستگاه ها و نهاد هاي کشور از جمله شهرداري ها است زيرا که اين ارگان ها و شهرداري ها مي تواند با بهره برداري از امکانات خود گامي موثر در حفظ آثار تاريخ شهر ها به ويژه کلانشهر هاي کشور از جمله تهران برخواهند داشت.

معاون ميراث فرهنگي، خاطر نشان کرد:‌ پويايي بي بديل تهران از آن جدانشدني است، ولي اين پويايي نبايستي به قيمت تخريب آثار تاريخي تمام شود.

مومني با اشاره به تداخل ضوابط و شرايط آثار تاريخي با طرح تفضيلي کلانشهر تهران،‌ گفت: در چارچوب طرح تفضيلي مصوب شهر تهران، سازمان ميراث فرهنگي 3 سال فرصت خواهد داشت تا محدوده و ضوابط آثار تاريخ را در طرح تفضيلي مشخص نمايد.

وي تصريح کرد:‌تبيين محدوده آثار تاريخي در طرح تفضيلي با گذشت يک سال از زمان تعيين شده از سوي ارگان بالادستي، به نيمه راه رسيده و تا دو سال آينده اين ضوابط به طور کامل اعلام مي شود.

براساس اين گزارش اميد است؛ با انعکاس محدوده آثار تاريخي و فرهنگي در طرح تفضيلي، هیاهوی شهرسازی مدرن موجب از بين رفتن میراث گذشته نشود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: میراث ، تخریب ، آثار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.