سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در کنفرانس خبری مشترک در مقر سازمان ملل در نیویورک ،

جان کری: راه حل نظامی برای حل بحران سوریه در دستور کار نیست/ بان کي مون: بيش از يکصد هزار نفر از در درگيريهاي سوريه کشته شده اند

بان کی مون در کنفرانس خبری مشترک با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: تقریبا دو سال و نیم است که درگیری ها ادامه دارد و بیش از یکصد هزار نفر کشته شده اند.میلیونها نفر آواره شده اند و به کشورهای همسایه پناهنده شده اند. ما باید به این وضعیت پایان دهیم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از النشره، دبیر کل سازمان ملل افزود: رئیس تیم تحقیقاتی سلاح های شیمیایی یعنی دکتر سلستروم و نماینده عالی من در امر خلع سلاح آنخل کین به تازگی از سوریه دیداری داشتند و با مقامات ارشد دولت این کشور درباره نحوه تحقیقات دیدار و گفتگو کردند.به محض بازگشت آنان از سوریه گزارش آنها را بررسی خواهم کرد.

احیای مذاکرات صلح میان فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی طبق راه حل تشکیل دو کشور، دیگر موضوعی بود که به گفته دبیرکل سازمان ملل در این دیدار درباره آن صحبت شده است.

بان کی مون گفت میلیون ها نفر نیز بر اثر این جنگ دو و نیم ساله به کشورهای همسایه سوریه آواره شده اند و خواستار توقف این روند هستیم.

وی با درخواست از دولت و مخالفان سوری برای توقف هرچه سریعتر خشونت ها گفت برگزاری هرچه سریعتر کنفرانس ژنو، نیازی اساسی است و من و اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه ، از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نخواهند کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین از وزیر امور خارجه آمریکا برای حمایت این کشور از طرح های سازمان ملل در پیشبرد اهداف توسعه پایدار و نیز برنامه های مبارزه با تغییرات آب و هوایی تشکر کرد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هم در این کنفرانس خبری گفت:راه حل نظامی برای سوریه وجود ندارد.تنها، راه حل سیاسی وجود دارد که به یک رهبری برای آوردن طرف های درگیر بر سر میز مذاکره نیازمند است.من دیروز با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفتگو کردم.ما به تلاش خود برای آوردن دو طرف به مذاکرات ژنو دو و تکمیل مذاکرات ژنو یک متعهدیم و تمام تلاش خود را برای تحقق هرچه سریعتر این موضوع به کار خواهیم بست.

 کری به تلاش های مشترک آمریکا و روسیه در یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه از جمله تشکیل کنفرانس بین المللی ژنو اشاره کرد و گفت آمریکا و روسیه در تلاشند با همکاری سازمان ملل متحد، دولت انتقالی سوریه را طبق مصوبه نشست قبلی ژنو محقق کنند.
وی به تماس روز چهارشنبه خود با همتای روسی اش اشاره کرد و گفت: سرگئی لاوروف و من در این تماس تصمیم گرفتیم تلاش ها برای کنار هم نشاندن طرف های درگیر در سوریه را افزایش دهیم تا این رویداد هرچه سریعتر محقق شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این مصاحبه کوتاه خبری گفت: با وزیر امور خارجه آمریکا نه فقط درباره سوریه بلکه درباره اوضاع در خاورمیانه صحبت کرده است.

برخی منابع دیپلماتیک نیز از احتمال دیدار وزیر امور خارجه آمریکا با رهبر جدید مخالفان سوریه در حاشیه این سفر کری به نیویورک خبر داده اند.

به گفته این منابع قرار است عصر پنجشنبه به وقت محلی جان کری با احمد جربا و دیگر اعضای ائتلاف ملی سوریه، در محل نمایندگی آمریکا نزد سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کند.

برچسب ها: جان ، کری ، اظهار ، راه ، حل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.