سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پايگاه تحليلي "جوئيش کرونيکل"

نامه نمايندگان آمريکايي به اوباما نشانه از تجديدنظر و ارزيابي مجدد سياست خارجي آمريکا در قبال ايران است

"جوئل روبين" در مقاله اي تحت عنوان "ارزيابي مجدد سياست خارجي واشنگتن در قبال ايران" در پایگاه جوئیش کرونیکل به اقدام اخير نمايندگان آمريکايي در ارسال نامه براي اوباما و ترغيب وي به تعامل با کشورمان اشاره کرده و از آن بعنوان تجديدنظر مهم نمايندگان و مقامات آمريکايي در قبال ايران ياد مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از جوئيش کرونيکل، نويسنده با اشاره به نامه ارسال شده از سوي نمايندگان آمريکايي به "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا و تشويق وي به تعامل با ايران بعنوان تغييري استراتژيک در سياست خارجي آمريکا در قبال ايران ياد مي کند و در اين باره مي افزايد "کمي پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري ايران و پيروزي "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب آن کشور 131 نفر از نمايندگان آمريکا از جمله 17 نماينده جمهوريخواه با ارسال نامه اي به اوباما خواستار در پيش گرفتن رويکرد تعاملي از سوي وي در قبال دولت جديد ايران شدند. آنان از انتخاب روحانی بعنوان ريس جمهور جديد ايران بعنوان فرصتي واقعي ياد کردند.


اين اقدام گسترده ترين و بي سابقه ترين حرکت نمايندگان آمريکايي در دفاع از ديپلماسي فعال آمريکا در قبال ايران بوده است. تغيير رويکرد آمريکايي ها در قبال ايران محدود به نمايندگان آمريکايي نمي شود. اين تغيير محدود به رويکرد نمايندگان آمريکايي نمي شود بلکه جمعي از مقامات پيشين آمريکايي دولت اوباما را تشويق به تعامل با ايران کرده اند که از جمله آنان مي توان به "توماس پيکرينگ" سفير پيشين  آمريکا اشاره کرد. وي در مقاله جديد خود در روزنامه "نيويورک تايمز" اظهار داشت که ما آمريکايي ها بايستي "ديپلماسي" با ايران را به کار گيريم تا به توافقي موقت دست يابيم." 

نويسنده معقتد است که تغيير رويکرد دولت آمريکا در مورد ايران جدي است و در اين باره مي افزايد "واشنگتن در سياست خارجي خود در قبال ايران ارزيابي مجددي انجام داده است. تجديدنظر آمريکايي ها حتي در مقايسه با يک سال گذشته نيز قابل توجه بوده است. خوب است که تابستان سال گذشته را به ياد آوريم. در آن زمان بسياري از نمايندگان آمريکاي موضعي تهاجمي در قبال جمهوري اسلامي ايران اتخاذ کرده بودند و خواستار حمله نظامي عليه آن کشور بودند. با اين حال امروز همان نمايندگان از گفتمان متفاوتي نسبت به ديروز استفاده مي کنند. اکنون آمريکايي ها به اين نتيجه رسيده اند که بايستي به کاربرد گزينه نظامي عليه ايران بي توجه بود. در نتيجه اين رويکرد مي توان پنجره هاي تازه اي را به روي تعامل با ايران بر سر برنامه هسته اي آن کشور و ادامه مذاکرات هسته اي گشود که فرصتي تازه محسوب مي شود." 

نويسنده با اذعان به اين موضوع که ايران اسلامي در پي دستيابي به سلاح هسته اي نيست مي افزايد "تمامي دستگاههاي اطلاعاتي آمريکايي و صهيونيستي به اين نتيجه رسيده اند که حمهوري اسلامي اريان در صدد دستيابي به سلاح هسته اي نيست. در نتيجه مي دانند که فرصت براي مذاکره و تعامل سياسي با ايران وجود دارد. براي رسيدن به توافق با ايران بايستي امتيازاتي اعطا کرد. در نتيجه مي توان فهميد که چرا تغيير رويکرد آمريکايي ها در قبال ايران از اهميت برخوردار است. در نتيجه اينک زمان مناسبي براي استفاده از فرصت جديد بوجود آمده است." 



برچسب ها: واشگتن ، تهران ، تغییر ، رویکرد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.