سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آيت‌الله مصباح‌یزدی:

مومنان از ابزار تاثیرگذاری بر دیگران استفاده صحیح داشته باشند

یک عضو خبرگان با بیان این‌که «عزت امروز مردم ایران به برکت اسلام، امام خمینی(ره)، رهبری و خون شهداست» گفت: صبر و مقاومت در مسیر حفظ ایمان در عصر کنونی بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته و لازم است مومنان به این امر توجه داشته باشند.

به گزارش گروه سياسي باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در ادامه سلسله سخنرانی‌های خویش در ماه رمضان در دفتر مقام معظم رهبری در قم، اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) رحمة للعالمین بودند و حتی در مقابل درخواست جبرئیل(ع) و چند فرشته دیگر برای نابود ساختن ابوجهل و دیگر افرادی که به آزار پیامبر(ص) اقدام می‌کردند، گفتند نمی‌خواهم به واسطه من آن‌ها را عذاب کنید چون من رحمة للعالمین هستم.

وی با تأکید بر این‌که «شیوه هدایت پیامبر اکرم(ص) بر خوش‌رفتاری و مهربانی استوار بود»، گفت: به همین دلیل تعداد کسانی که به ایشان ایمان می‌آوردند بیشتر شد.

وی با اشاره به اعزام دسته‌ای از مسلمانان به فرماندهی جعفر بن ابیطالب(ع) از سوی پیامبر اکرم(ص) به حبشه برای نجات از دست آزارهای قریش خاطرنشان کرد: زندگی آرام مسلمانان در این کشور، مسترد نکردن آن‌ها به فرستادگان مشرکین توسط نجاشی پادشاه حبشه و مجموعه این مسائل سبب شد قریش به شدت عصبانی شوند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) حمایت‌های همه‌جانبه ابوطالب(ع) از پیامبر اکرم(ص) را مورد توجه قرار داد و افزود: زمانی که مشرکان از همه راه‌ها ناامید شدند محاصره اقتصادی را در دستور کار قرار دادند و مسلمانان هم مجبور شدند در شعب ابیطالب(ع) بمانند و فقط در دو ماه ذی الحجه و رجب اجازه داشتند از آن‌جا خارج شوند چون تعرض در این دو ماه به دیگران ممنوع بود.

وی با اشاره به استفاده پیامبر(ص) و سایر مسلمانان برای تبلیغ طی این دو ماه اظهار کرد: سرانجام حضرت محمد(ص) با چند نفر از اهالی مدینه آشنا و مقدمات هجرت ایشان به این شهر فراهم شد.

وی ادامه داد: پیامبر اعظم(ص) همواره به مسلمانان تاکید می‌فرمودند که باید در مسیر حفظ ایمان‌شان صبر و استقامت داشته باشند تا مشخص شود هرکس تا چه میزان برای مقابله با سختی‌ها آمادگی دارد و آنگاه از حمایت‌های ویژه خداوند برخوردار خواهند شد.

مصباح‌یزدی اشتباه بسیاری از مومنان مبنی بر طلبکار بودن از خداوند را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: این دسته از افراد گمان می‌کنند می‌توانند بر سر خداوند منت بگذارند که ایمان آورده‌اند و خدا هم باید در مقابل این امر همه مشکلات مادی و معنوی‌شان را حل کند.

وی افزود: عزت امروز مردم ایران به برکت اسلام، رهبری امام خمینی(ره)، رهبری و خون شهداست و باید روز به روز تواضع و شکرگزاری ملت هم بیشتر شود و مردم خود را به همه ولی نعمتان خود بدهکار بدانند هرچند افراد ضعیف‌الایمان تصوراتی دارند و مطالبی را بیان می‌کنند و به عنوان مثال ممکن است شیطان، گروهی را فریب دهد و آن‌ها بگویند ما هشت سال در جبهه بوده‌ایم و امروز باید ثمرات آن را ببینیم.

وی با بیان این‌که «اهل ایمان نباید انتظار داشته باشند به آسانی وارد بهشت شوند» اظهار کرد: حضرت محمد(ص) هم در حدیثی خطاب به مومنان فرموده‌اند هر مشکلی که بنی اسرائیل دچار آن شدند شما هم به همان راه خواهید رفت؛ حقیقت این است که امید به رحمت الهی زمانی اوج پیدا می‌کند که سختی‌ها هم فزونی یافته باشند.

مصباح‌یزدی با اشاره به افزایش سرعت گمراه شدن مردم در شرایط کنونی گفت: قبلا سال‌ها طول می‌کشید تا بتوان مردمی را به گمراهی کشاند اما امروز یک فیلم یا مقاله می‌تواند تاثیر بسزایی در تغییر عقاید دیگران داشته باشد. صبر و مقاومت در مسیر حفظ ایمان در عصر کنونی بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته و لازم است مومنان به این امر توجه داشته باشند.

وی با بیان این‌که «عمر انسان‌ها و نیز مشکلات و سختی‌های آن‌ها در عصر کنونی فشرده شده است»، گفت: در مقابل، نعمت‌ها هم بیشتر در اختیار مردم قرار گرفته و برای مثال رسانه‌ها سبب شده‌اند بدون این‌که با دیگران روبرو شویم بتوانیم بر آن‌ها تاثیر بگذاریم و مومنان باید از این ابزارها استفاده صحیح داشته باشند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.