سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گاردين:

بحران پناهندگان سوریه، یک بحران جهانی است

تصور می‌شود که دستکم 4 میلیون نفر از مردم سوریه نیز در داخل کشورشان تغییر مکان داده‌اند؛ به عبارتی بیش از یک چهارم جمعیت این کشور به خاطر اقدامات تروريست‌ها بی‌خانمان شده‌ است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه انگلیسی "گاردین" می‌نویسد: در پی جنگ داخلی سوریه، مهاجرت مردم این کشور به دیگر کشورهای منطقه، به قدری زیاد شده است که به احتمال زیاد از کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس نیز خواسته شود تا ده‌ها هزار نفر از پناهندگان سوری را به کشورهای خود راه دهند.


*** بیش از یک چهارم مردم سوریه بدليل اقدامات ترويستي بی‌خانمان شده‌اند
به گفته مقامات سازمان ملل و سایر سازمان‌های کمک‌های بشر دوستانه، با در نظر گرفتن این موضوع که بحران سوریه به این زودی‌ها پایان نخواهد پذیرفت، مهاجرت نزدیک به 2 میلیون نفر از مردم سوریه در طول 2 سال اخیر، همانند بحران‌های فلسطین در سال‌های 1948 و 1967، حاکی از انتقال دائم جمعیت، به همراه پیامدهای جدی برای کشورهایی مانند لبنان و اردن است.
در حال حاضر، از هر 6 نفری که در لبنان ساکن است، یک نفر پناهنده سوری است. بزرگ‌ترین اردوگاه پناهندگان در اردن نیز به چهارمین شهر بزرگ این کشور تبدیل شده است. علاوه بر آن عده‌ای که از مرزهای سوریه عبور کرده‌اند، تصور می‌شود که دست کم 4 میلیون نفر از مردم سوریه نیز در داخل کشورشان تغییر مکان داده‌اند؛ به این معنی که بیش از یک چهارم جمعیت این کشور بی‌خانمان شده‌ است.


*** آلمان اعلام کرده که پذیرای 5000 پناهنده سوری است
«آنتونیو گاترس»، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، ‌در مصاحبه‌ای با «گاردین» گفت که در حال حاضر این شرایط ، فراتر از یک بحران انسان دوستانه است. اگر در عرض چند ماه، راه حلی برای این جنگ پیدا نشود، سازمان ملل مجبور خواهد بود که ده‌ها هزار نفر از پناهندگان سوری را در کشورهایی مانند انگلیس، ساکن کند. به گفته «گاترس»، آلمان نیز در حال حاضر اعلام کرده است که پذیرای 5000 پناهنده سوری است در حالی که سایر کشورها به عده کمتری اجازه پناهندگی می‌دهند.
وی گفت: «ما در حال حاضر با چیزی بیش از یک بحران انسان دوستانه و یا حتی بحرانی منطقه‌ای در خاورمیانه رو به رو هستیم. ما پیش از این نیز شاهد رویدادهای امنیتی بی‌شماری در عراق و لبنان بوده‌ایم و اردن نیز با وضعیت بسیار دشوار اقتصادی رو به رو است.»


*** بحران پناهندگان سوری، در 40 سال اخیر بی‌سابقه بوده است
«گاترس» مسئله پناهندگان سوری را با پناهندگان عراقی در طول یک دهه گذشته مقایسه کرد. وی گفت: «اگر این شرایط برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند، آنگاه استقرار مجدد پناهندگان به بخش اصلی سیاست ما تبدیل خواهد شد. ما مایلیم تا زمانی که وقتش فرا رسد، ...بتوانیم برنامه‌ای به بزرگی برنامه‌ای که برای عراقی‌ها داشتیم، برای‌ استقرار مجدد پناهندگان سوری، راه اندازی کنیم.»
در حال حاضر، مهاجرت پناهندگان سوری، تقریبا از تمامی بحران‌های پناهندگی که سازمان‌های بین المللی در طول 40 سال گذشته با آن سر و کار داشته‌اند، سبقت  گرفته است. 


*** ترکیه و اردن از هجوم پناهندگان سوری شدیدا سراسیمه شده‌اند
عواقب این مسئله بر کشورهای منطقه کاملا روشن است. تنش‌های بین جوامع پناهندگان و جمعیت محلی در اردن و لنبان شدیدا افزایش پیدا کرده است؛  در عین حال، هجوم پناهندگان به این کشورها، به خدمات محلی مانند مدارس و بیمارستان‌ها فشار زیادی وارد کرده و بازارهای کار را مختل کرده است. 
به گفته «گاترس»، «ترکیه و اردن از هجوم پناهندگان سوری شدیدا سراسیمه شده‌اند و در عین حال، ورود افراد مسلح به داخل مرزها، از لحاظ امنیتی بسیار نگران کننده است و کنترل بیشتر مرزها را می‌طلبد. به عبارتی، پناهندگان هنوز هم در حال عبور از مرزهای سوریه و ورود به این کشورها هستند اما این کار زمان زیادی می‌برد و این بدان معنا است که عده بسیاری از مردم سوریه، در پشت مرزها معطل و منتظر عبور از مرز هستند.»


*** نباید از پناهندگان سوری انتظار داشت که به خانه‌های خود باز گردند
برخی از پناهندگان نیز زندگی اسفباری را در اردوگاه‌ها تجربه می‌کنند و شروع به بازگشت به خانه هایشان کرده‌اند اما در حال حاضر، این جریان خیلی ناچیز است.
«کریستالینا جورجیوا»، کمیسیونر اتحادیه اروپا در امور بشردوستانه که اخیرا دو بار از اردوگاه «زاتاری» دیدن کرده است، گفت: «پیش بینی اولیه این بود که موج کوتاهی از مردم مهاجرت می‌کنند و خیلی زود به خانه های خود باز می‌گردند. بیش از یک سال طول کشید تا بفهمیم که این جنگ به این زودی تمام نمی‌شود. ما با سازمان‌های توسعه در ارتباط هستیم. ما به مدیران شهری و برنامه ریزان نیازمندیم. مقابله با این مسئله، مستلزم راه حلی دائم است.»


*** در خواست کمک سازمان ملل برای حل بحران سوریه، بیشترین مبلغی است که یک سازمان جهانی برای یک بحران درخواست کرده است
در طی امسال، سازمان ملل به طور مداوم درخواست کمک‌ها بشردوستانه خود را افزایش داده است و در حال حاضر این میزان  به 5  میلیارد دلار (3.3 میلیارد یورو) می‌رسد ـــ این بیشترین مبلغی است که یک سازمان جهانی برای یک بحران درخواست کرده است. این پول فقط برای کمک به پناهندگان نیست بلکه به لبنان و اردن کمک می‌کند تا اصلاحات بزرگ اجتماعی لازم برای مواجهه با جمعیت به سرعت در حال گسترش خود را عملی کنند.
اما «گاترس» گفت که وی برای دستیابی به این هدف خوش بین نیست. به نظر می‌رسد که کمک کنندگان از کشورهای حاشیه خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی، امارات و قطر ترجیح می‌دهند در اين مشارکت همگانی، کمک نکنند.»
با وجود پولی که تاکنون برای کمک جمع آوری شده، اما نیازها از کمک‌ها پیشی گرفته‌ است. 




تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.