سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خسران صنعت گردشگری کشور در بی توجهی مسئولان به بازاریابی

در عصر حاضر که گردشگری، بازارسازی و بازارداری، جذب گردشگران و پاسخگویی به انتظارات آن هاست، تداوم بی توجهی به تبلیغات و بازاریابی در بازار جهانی گردشگری خسارت جبران ناپذیری را به ارمغان خواهد آورد .

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، وقتی صحبت از سفر به یک کشور به میان می آید بلافاصله تصاویری از مکان های مختلفی که قبلا در ذهن هر فرد جایگاه یافته زنده می گردد و در مراحل بعدی به قابلیت دسترسی، امکانات و ایمنی سفر و هزینه مربوطه فکر می شود.

در دهکده جهانی، موفق ترین کشورها در زمینه گردشگری از تصاویر ذهنی قدرتمندی نزد گردشگران برخوردارند، جای سوال است که ایران به عنوان یکی از مناطق پرجاذبه دهكده جهانی با جاذبه هایی منحصر بفرد خود و پتانسیل بسیار خوبی درصنعت گردشگری چه جایگاهی در ذهن مخاطب ایجاد کرده است؟

در شرایطی که دفاتر مسافرتی تمایل به فروش تورهایی دارند که در ذهن مشتریان جایگاه بهتری داشته باشد متاسفانه موضوع جایگاه سازی، بازاریابی و تبلیغات گردشگری ایران به طور غیرقابل باوری نادیده گرفته شده است.

با وجود میراث تاريخي بي نظير در سطح جهاني ، جلوه بی همتای موهبت هاي طبيعي این سرزمین چون طبیعت چهار فصل و اكوسیستم های طبیعی و... در سایه نبود اطلاعات جامع و كامل در خصوص این جاذبه ها، بازاریابی و تبلیغات گردشگری متاسفانه هنوز امکان بهره برداری از این ثروت عظیم فراهم نشده است.


فرزاد مقدم کارشناس گردشگری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به چالش های پیش روی صنعت گردشگری کشور، گفت : خلاقیت و نوآوری در خدمات و ارائه محصول جدید در جهت حفظ بازار گردشگري تا به امروز در کشور مغفول مانده است.

وی توسعه صنعت گردشگری را در گرو بهره برداری از حداکثر پتانسیل کشور دانست و تصریح کرد: کشور های پیشرو در صنعت گردشگری با نوآوری و خلاقیت همگام با خواسته ها و علايق متغير بازاربين المللي و داخلي، تجربه های جدید را در اختیار گردشگران قرار می دهند ، که تضمینی بر تکرار بازدید از این مقاصد می شود.

مقدم با بیان اینکه امروزه رقابت میان کشورها در حوزه گردشگری به وجود جاذبه ها خلاصه نمی شود، اظهار داشت: در شرایطی که توليد محصولات توريستي، ساخت جاذبه های گردشگری و سرمایه گذاری در پروژه هاي گردشگري جديد، صحنه رقابت جهانی شده اما با تکیه بر غنای ميراث فرهنگي و تاريخي، تنوع مناظر طبيعي و شرايط اقليمي موجبات جذب گردشگر را فراهم نمی شود.

این کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه وجود جاذبه‌های گردشگری تنها یکی از معیارهای ورود گردشگر به یک کشور است، افزود: اکتفا به تنوع مناظر طبيعي و میراث تاریخی موجب شده که در هياهوي تبليغات جهانی سهم عمده معرفي ظرفيت ها و پتانسيل گردشگري کشور و جذب توريسم از طریق بازاریابی ، بازارسازی و بازارداری به فراموشی سپرده شود.

گفتنی است؛ در عصر حاضر که گردشگری، بازارسازی و بازارداری، جذب گردشگران و پاسخگویی به انتظارات آن هاست، تداوم بی توجهی به تبلیغات و بازاریابی در بازار جهانی گردشگری خسارت جبران ناپذیری را به ارمغان خواهد آورد .

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.