سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقويت روابط دوجانبه ايران و ارمنستان عليرغم تحريم هاي وضع شده ضدايراني

"سارا رجبوا" در مقاله اي تحت عنوان "اشتياق ارمنستان به گسترش روابط با ايران" با اشاره به گسترش روابط تهران ايروان طي سالهاي اخير اذعان مي کند که تحريم هاي وضع شده از سوي کشورهاي غربي خللي در روابط دو کشور وارد نساخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از  پایگاه خبری آذر نيوز ؛ نويسنده با اذعان به گسترش و تقويت روابط کشورمان با جمهوري ارمنستان مي افزايد "ايران و ارمنستان متعهد به گسترش و تقويت روابط دوجانبه شده اند. دولت ارمنستان عليرغم تحريم هاي اعمال شده از سوي کشورهاي غربي مايل است تا روابط خود با ايران را تقويت کند. روابط اقتصادي و ژئوپوليتيک ايران و ارمنستان طي سالهاي آينده تقويت خواهند شد. ارمنستان درصد است تا از ظرفيت هاي گسترده ايران براي سرمايه گذاري استفاده نمايد اين در حاليست که ترکيه و آذربايجان از سوي کشورهاي غربي براي ادامه همکاري هاي تجاري و اقتصادي با جمهوري اسلامي ايران تحت فشار قرار گرفته اند و دولت ارمنستان سعي دارد تا اين خلا را به نفع خود پر کند." 

نويسنده در ادامه به رويکرد مثبت کشورمان به تقويت رابطه با کشور ارمنستان اشاره مي کند و در اين باره مي افزايد "از ديدگاه تهران، بهبود و تقويت روابط با ارمنستان فرصتي براي دور زدن تحريم هاي وضع شده از سوي کشورهاي غربي عليه ايران خواهد بود. بدين خاطر تقويت روابط دو کشور از ديدگاه ايران و ارمنستان حائز اهميت فراوان است. "آرا پتروسيان" معاون وزير اقتصاد دولت ارمنستان اخيرا اظهار داشت که در گسترش همکاري هاي اقتصادي آن کشور با ايران ظرفيت هاي بسياري وجود دارد که بايد مورد بهره برداري قرار گيرند. وي در اين باره در مصاحبه با خبرگزاري ها تاکيد کرده بود که روابط تجاري و اقتصادي ايران و ارمنستان بايد بيش از پيش گسترش يابد." 

نويسنده در ادامه مي افزايد "پتروسيان در گزارشي که از سوي اتاق بازرگاني و صنعت ارمنستان منتشر شد اظهار داشته است که گسترش و تقويت روابط ايران و ارمنستان از ديد دولت ارمنستان از اهميت زيادي برخوردار است. وي در اين باره افزوده است که در طول دو سال گذشته حجم روابط تجاري تهران و ايروان در حدود 320 ميليون دلار برآورد شده است. ايران و ارمنستان توافق نامه هايي را نيز براي گسترش روابط دوجانبه تجاري با يکديگر به امضا رسانده اند. مقامات ارمنستان خاطر نشان ساخته اند که تقويت روابط دوجانبه ميان دو کشور ايران و ارمنستان فرصتي مناسب است که هر دو کشور باید از آن به نحو احسن استفاده نمايند.در اين باره ايران مي تواند درهاي خود را بسوي ترانزيت کالاهاي ارمنستاني باز کند تا از اين طريق کالاهاي آن کشور به 14 کشور همسايه اش صادر شوند." 

نويسنده در نهايت با اشاره به ابراز تمايل سفير ارمنستان در تهران به گسترش روابط تهران – ايروان مي افزايد "سفير ارمنستان در تهران تاکيد کرده است که اميدوار است تا در دوران رياست جمهوري "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب ايران روابط دو کشور تقويت شود. در سالهاي اخير روابط دو کشور ايران و ارمنستان با يکديگر گسترش يافته است و دو کشور با امضاي تفاهم نامه در زمينه همکاري هاي انرژي موفق شده اند تا در زمينه هاي گوناگون اقتصادي و همچنين در زمينه هاي اکتشافي با يکديگر روابط گسترده را برقرار نمايند.

 حجم مبادلات ايران و ارمنستان در سال 2012 ميلادي در حدود 317.7 ميليون دلار بوده است. همچنين حجم صادرات ارمنستان به ايران در همان سال از مرز 97.8 ميليون دلار گذشته است. ارمنستان يکي از اصلي ترين کشورهاي صادر کننده آلومينيوم و توليدات پلاستيکي به ايران است. ايران نيز نفت و مواد سوختي به آن کشور صادر مي کند." 

برچسب ها: ایران ، ارمنستان ، تحریم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.