سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لیبریشن نیوز:

سازمان سیا؛ عامل اصلی بازداشت و حبس نلسون ماندلا

هرگز اشک تمساح رئیس جمهور آمریکا برای وضعیت سلامتی نلسون ماندلا را باور نکنید. آمریکا خود باعث 27 سال زندانی شدن ماندلا بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري لیبریشن نیوز، روز 18 جولای، نود و پنجمین سالروز تولد نلسون ماندلا رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی بود. دستگیری وی در سال 1962، که به 18 سال حبس در جزیره رابینز منجر شد، نتیجه اقدامات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بود. این سازمان به همراه سازمان امنیت ملی آمریکا و سرویس های اطلاعاتی و نظامی این رژیم آپارتاید (تبعیض نژادی) و نژادپرست، مقدمات دستگیری وی را فراهم کردند.

ماندلا، رهبر کنگره ملی آفریقا (إی إن سی)، بود که با سازماندهی مقاومت مردمی و درگیری های مسلحانه، علیه رژیم آپارتاید و سفیدپرست آفریقای جنوبی برخواستند. ایالات متحده آمریکا و دیگر دولت های کاپیلاست غربی از این رژیم فاشیست نژادپرست پشتیبانی می کردند. 

آمریکا به ماندلا و کل إی إن سی عنوان تروریست را داده بود. کشور کوبا، شوروی و دیگر ملل سوسیالیست در تلاش إی إن سی برای دفاع از حق اکثریت سیاه پوست ها و الغای رژیم آپارتاید نقشی حیاتی ایفا کردند. حتی پس از براندازی رژیم آپارتاید نیز اعضای إی إن سی برای گرفتن پاسپورت برای آمریکا بازجویی میشدند.

سرویس های جاسوسی سازمان سیا و امنیت ملی آمریکاقرن ها به نفع رژیم آپارتاید و علیه فعالان کنگره ملی آفریقا که همواره کشته، شکنجه و زندانی میشدند، عمل کردند. دموکرات ها و جمهوری خواهان دولت آمریکا و سازمان سیا، إی إن سی را سازمانی تروریستی میدانستند. حتی کنگره آمریکا نیز مشتاقانه با این رژیم نژادپرست موافقت میکرد. مجلس نمایندگان آمریکا نیز تنها وقتی به رهایی ماندلا از زندان در سال 1986 رای داد که رژیم فاشیست آپارتاید دیگر نفس های آخرش را میکشید و آمریکا و انگلیس تصمیم گرفتند به سیستم سفیدپرستی خود پایان دهند. وقتی ارتش رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی مقابل ارتش آنگولا و هزاران سرباز کوبایی شکست خورد،آمریکا و انگلیس افول این رژیم را به چشم خود دیدند.

پس از آزادی نلسون ماندلا، دولت آمریکا در نهایت دورویی تظاهر کرد که همواره با زندانی شدن ماندلا مخالف بوده و رژیم آپارتاید را محکوم میکرده است. ماندلا پس از آزادی، در 25 ژوئن 1990، به آمریکا آمد و با جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت، دیدار کرد. بوش با ماندلا به سان قهرمانی که با نژادپرستی مبارزه کرده رفتار کرد و به ستایش او پرداخت. دولت آمریکا سعی کرد به روی خودش نیاورد که خود باعث و بانی زندانی شدن ماندلا بوده است.

چند روز پیش از دیدار ماندلا با بوش، یک خبرنگار جسور پیدا شد و از سخنگوی مطبوعاتی جورج بوش پرسید آیا رئیس جمهور از ماندلا بخاطر نقش آمریکا در دستگیری وی عذرخواهی خواهد کرد؟
مارلین فیتزواتر، سخنگوی دولت بوش، درحالی که از کوره در رفته بود گفت: "درست نیست بخاطر تصمیماتی که 20سال پیش در دولت های پیشین برای ماندلا و سیاه پوستان دیگر گرفته شده، ما را مقصر بدانید."

هفته پیش، دولت آمریکا ماندلا را در سالروز تولدش مورد تمجيد قرار داد اما آیا رسانه های آمریکایی از نقش ننگین سازمان سیا و امنیت ملی آمریکا و دیگر سرویس های اطلاعاتی در جنگ علیه جنبش های آزادی خواهانه آفریقاحرفی به میان آوردند؟



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.