سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

نظر کارشناسان یونسکو در خصوص حریم مسجد جامع عتیق اصفهان الزامی است

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت : با توجه به ثبت جهانی مسجد جامع عتیق نظر کارشناسان یونسکو درهرگونه تغییر و تحول در حریم مسجد جامع عتیق الزامی است .

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان محسن مصلحی افزود : رعایت ضوابط و قوانین در خصوص حفظ آثار تاریخی به ثبت رسیده جهانی از سوی یونسکو مهم تلقی می شود و هر گونه الحاقات و تغییرو تحول در حریم اثر تاریخی به ثبت جهانی رسیده بر طبق کنوانسیون حمایت از میراث جهانی فرهنگی و طبیعی که در سال 1972پذیرفته شد و ایران نیز عضو آن می باشد به لحاظ حقوقی باید رعایت شود.

وی اظهار داشت:با وجود اینکه میدان امام علی(ع) یکی ازمهمترین طرح های شهری اصفهان می باشد اما فراموش نکنیم که این طرح های بزرگ شهری بایدبا نظارت مستقیم سازمان میراث فرهنگی و شورای ثبت جهانی همراه باشد.

وی تصریح کرد: در هنگام مطرح شدن پرونده ثبت جهانی مسجد جامع در تابستان گذشته ، اعضای شورای ثبت جهانی ابراز نگرانی کردند که به نوعی با ایجاد فضای جدید در کنار فضاهای تاریخی یک ناهماهنگی معماری بوجود می آید که اینها می تواند برای مسجد جامع مشکل ایجاد کند.

وی در ادامه افزود : با عنایت به این موضوع قرار شد که پرونده ثبت جهانی مسجد جامع به مدت 3 سال برگشت داده شود تا ایران دراین باره توضیحات خود را ارائه دهد .

وی با اشاره به اینکه حضور استاندار در اجلاس یونسکو در سن پترزبورگ به همراه تیم سازمان میراث فرهنگی و تضمینهای ایشان با ارائه گزارشی در خصوص تاریخچه میدان عتیق (امام علی (ع) )بسیارتاثیر گذار بود، افزود : استاندار با تشریح تاریخچه این میدان از گذشته های دور و برنامه ریزی استان در خصوص باز آفرینی و باززنده سازی با ارائه مستندات تاریخی به یونسکو و الحاق این دو اثر تاریخی زمینه ثبت جهانی مسجد جامع عتیق به عنوان کهن ترین مسجد جامع اسلام را فراهم نمود .

مصلحی افزود: میراث فرهنگی در هر زمینه ای در مورد بناهای تاریخی وحتی باز زنده سازیی آنها وظیفه خودش می داند که نقد پژوهشگرانه داشته باشد .

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در خصوص بازدید چند روز پیش خود از طرح میدان امام علی (ع) تصریح کرد: آنچه که مورد توجه اینجانب و کارشناسان میراث فرهنگی در این بازدید قرار گرفت باز آفرینی میدان امام علی (ع) با فرم تاریخی آن می باشد که جای تقدیر دارد .

وی اظهار داشت: متاسفانه این میدان زیبا در گذشته فدای طرح های توسعه شده ولی امروز دوباره با همان شکل بازسازی می شود .

مصلحی با اشاره به اینکه تقدیر و تشکر ازاجرای طرح میدان امام علی (ع) بدین معنا نیست که ما در خصوص خیلی از طرح های شهری دیگر نظیر مترو و جهان نما دغدغه نداشته باشیم افزود : مهلت ارسال گزارش نهایی تعدیل جهان نما به شورای ثبت جهانی عملا پایان یافته است ولی متاسفانه اقدامات نهایی صورت نگرفته است./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.