سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحلیل "الجزیره" درباره تبعات و عواقب دخالت نظامی مستقیم آمریکا در سوریه

شبکه الجزیره در گزارشی به تحلیل تبعات و عواقب غیرقابل پیش بینی هرگونه تجاوز و دخالت مستقیم نظامی از سوی آمریکا علیه خاک سوریه پرداخت .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه الجزیره ؛ این شبکه در مقاله خود آورده است : ارتش آمریکا را می توان یکی از بزرگترین ارتش های جهان دانست با این حال نمی توان ضمانت کرد چنانچه چنین ارتشی وارد میدان جنگی خونین و غیرقابل پیش بینی نظیر سوریه شود ، موفق بوده و دستاوردهای موردنظر خود را حاصل خواهد کرد .  

"ژنرال مارتین دمپسی" رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز درباره احتمال اقدام نظامی واشنگتن علیه خاک سوریه هشدار داده و اظهار داشته چنانچه چنین اشتباهی از سوی مقامات آمریکایی رخ دهد تبعات آن غیرقابل پیش بینی خواهد بود ، بعلاوه هزینه های سنگین چنین جنگی بحران اقتصادی که گریبانگیر دولت آمریکاست تشدید خواهد کرد . 

وی همچنین خاطرنشان کرد : آغاز جنگ شاید برنامه ریزی شده و در زمان مشخصی بتواند انجام گیرد اما پایان آن هرگز در دست کسانی نخواهد بود که تصور می کنند کنترل و هدایت همه جانبه آن را خواهند داشت . پیش بینی ساده ای از هزینه های ابتدایی یک جنگ علیه سوریه مبلغ هنگفتی را نشان می دهد .

مسلحکردن شورشیان و تروریستها بطور سالانه 500 میلیون دلار هزینه لازم دارد . انجام حملات هوایی محدود ، ایجاد منطقه پرواز ممنوع و کنترل برخی مناطق اصلی در کشور مورد حمله واقع شده نیز مبلغی حدود یک تیلیارد دلار آن هم تنها در یک ماه نیاز دارد . 

دمپسی در بخش دیگری از اظهارات خود در قبال اقدام نظامی احتمالی کاخ سفید در سوریه می کوید : این موضوع آنقدر که به زبان آورده می شود ساده نیست . بهتر است مقامات پیش از آنکه به چنین کاری فکر کنند به پیش بینی هایی که درباره جنگ در عراق و افغانستان انجام گرفت و حقیقتی که در واقعیت در این جنگ ها رخ داد ، توجه بیشتری داشته باشند . 

در ادامه این گزارش آمده است : با این حال باراک اوباما ، رییس جمهوری آمریکا اخیرا طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن ایالات متحده برای تسلیح بی قید و شرط شورشیان و تروریستهای سوری متعهد می شود . این اقدام در حقیقت اجرای عملیات پنهانی سیا در مورد سوریه بود که بدست اوباما انجام گرفت .

 از زمان ارسال رسمی سلاح به تروریست ها در سوریه درگیری و اختلافات داخلی میان آنان بسیار شدت گرفته است به گونه ای که در برخی مناطق مبارزه علیه "دولت سوریه" به طور کلی حذف و درگیری در میان تروریستهای "جبهه النصره" و "القاعده " و دیگر گروهک های تروریستی مستقر در سوریه در حال وقوع است . 

اکنون حدود دو سال از آغاز جنگ در سوریه می گذرد و تقریبا احزاب و مخالفان آن بطور کامل شکل گرفته و شناخته شده اند . اائتلاف به اصلاح مخالفان با تشکیل کابینه آغاز به فعالیت نمود اما دو بار پیاپی با استعفای رییس آن مواجه گردید . ارتش آزاد نیز سرنوشت بهتری از ائتلاف مخالفان ندارد . این ارتش ، ارتشی از مخالفان دولت "بشار اسد" نیستند بلکه نقش چتری را دارد که گروهک های تروریستی جهان در لوای آن به فعالیت های خود می پردازند . طالبان و القاعده از اصلی ترین گروههایی هستند که تحت نام "ارتش آزاد" در سوریه به جنگ مشغول هستند . 

از "جبهه النصره" نیز می توان بعنوان بدنام ترین و شرورترین مبارزان ترویستی در سوریه اشاره کرد که ایالات متحده برای  اعضای این گروه نیز سلاح و تجهیزات پیشرفته جنگی ارسال می کند و آنان نیز از این تسلیحات علیه شهروندان سوری استفاده می کند . بریدن گردن های سربازان کشته شدن سوری و بیرون کشیدن قلب آنان و خوردن اعضا و جوارح مردم سوریه که بدست آنها کشته شده اند ، تنها بخشی از جنایات مخوف و وحشتناک اعضای "جبهه النصره" می باشد . 

در این مدت هزاران شهروند سوری کشته یا آواره شده اند . دهها اردوگاه آوارگان سوری در شهرهای مرزی اردن و ترکیه ایجاد شده و مردم در این اردوگاه ها زندگی رقت بار و نابسامانی را می گذرانند . آنها نیز همانند بسیاری از کشورهای خاورمیانه ناچارند طعم دموکراسی دروغین و ظاهری غربی را بچشند ، دموکراسی ای که رهاوردی جز قتل ، تخریب ، آوارگی ، خشونت و خونریزی برای آنان نداشته است . 

بااین حال ایالات متحده چطور می تواند به حمله نظامی مستقیم به خاک سوریه فکر یا برای آن بنامه ریزی کند ؟ چطور می تواند به میلیاردها دلار کسری بودجه خود را در اوج بحران اقتصادی غرب بی توجه بوده و بار هزینه های سنگین جنگ دیگری را بر دوش مردم آمریکا وارد سازد ؟ چطور ضمانت می کند تبعات چنین جنگی همان گزینه هایی باشد که از پیش تعیین کرده است ؟ 

پاسخ به همین سوالات می تواند توجیهی باشد بر آغاز جنگ دیگری در خاورمیانه که ایالات متحده و سیاست های دیرینه جنگ افروزانه آن عاملش می باشد ، سوالاتی که تاکنون هیچ یک از ککارشناسان مسائل سیاسی و استراتژیک یا سردمداران غربی و صهیونیستی نتوانسته اند پاسخی به آنها بدهند . 
برچسب ها: آمریکا ، سوریه ، الجزیره
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.