سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تلاش السيسي براي افزايش فشار بر مرسي

به نظر مي رسد هدف از درخواست عبدالفتاح السيسي فرمانده ارتش مصر براي برپايي تظاهرات گسترده در روز جمعه نوعي تلاش براي افزايش فشار بر اخوان المسلمين باشد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاری رویترز ؛ السيسي روز چهارشنبه از مردم مصر خواست روز جمعه تظاهراتي گسترده را برگزار کنند تا از اين طريق ارتش براي مقابله با خشونت هاي خياباني پس از سرنگوني محمد مرسي رئيس جمهور برکنار شده اين کشور مجوز دريافت کند.

السيسي که سوم ژوئيه مرسي را از قدرت برکنار و يک دولت موقت را به جاي دولت وي منصوب کرد همچنين روز چهارشنبه متعهد شد از نقشه راه مورد حمايت ارتش که زمينه ساز انتخابات پارلماني طي شش ماه آينده است عقب نشيني نخواهد کرد . وي در سخناني در مراسم فارغ التحصيلان دانشکده اي نظامي که به طور زنده از رسانه هاي دولتي مصر پخش مي شد اعلام کرد :« من از همه مصري ها مي خواهم جمعه آينده به خيابان ها بيايند و به من مجوز بدهند با خشونت و تروريسم احتمالي مقابله کنم .»

محمود بدر رهبر جنبش تمرد در مصاحبه با رويترز گفت :« ما از مردم مي خواهيم روز جمعه در حمايت از نيروهاي مسلح خودشان به خيابان ها بيايند . ما از ارتش حمايت مي کنيم و خوشحال هستيم نيروهاي مسلح در مقابله با خشونت و تروريسم که ناشي از اقدامات اخوان المسلمين است نقش دارند. ما همچنين از مردم مي خواهيم رسما پيگرد قانوني مرسي را خواستار شوند.»
تمرد از طراحان اصلي اعتراض هاي گسترده عليه مرسي به شمار مي رود که منجر به سرنگوني وي در تاريخ سوم ژوئيه شد . 

بر اثر درگيري هاي خياباني بين طرفداران و مخالفان مرسي از زمان برکناري وي از قدرت تاکنون حدود 100 نفر کشته شده اند . يک ديپلمات غربي در قاهره که خواست نامش فاش نشود، گفت درخواست سيسي براي تظاهرات گسترده در مصر يک بازي خطرناک براي بزرگترين کشور جهان عرب است .وي افزود : ما شاهد افزايش خشونت ها در مصر به علت رويارويي دو طرف ( طرفداران و مخالفان مرسي ) با يکديگر بوده ايم .

اين سخنان السيسي پس از بمب گذاري شب گذشته در يک پاسگاه پليس در شهر منصوره در 110 کيلومتري شمال قاهره مطرح شد که يک کشته و 24 زخمي داشت . در حالي که طرفداران اخوان المسلمين به اعتراض ها عليه برکناري مرسي ادامه مي دهند ، برخي مردم عادي مصر مي گويند از اين ناآرامي ها و هرج و مرج خسته شده اند . 


برچسب ها: مرسی ، السیسی ، فشار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.