سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اسلام تايمز:

چرا عربستان از اسلام سیاسی می هراسد؟

بر کسی پوشیده نیست که عربستان نقش مهمی در ایجاد کودتای نظامی در مصر داشت و می خواست به جای روی کار آمدن اسلام گرایان و در دست گرفتن قدرت، لائیک ها امور را در مصر به دست گیرند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري اسلام تايمز، نباید تعصب داشت چرا که می دانیم حکومت عربستان سعودي از گرایش نیروهای سیاسی به اسلام و مشروعیتی که آن را تنها ویژه خود می داند، هراس دارد. کما اینکه از افزایش قدرت جریان سلفی مصر نیز می ترسد و خوف آن دارد که چنین چیزی به حرکت وهابی ها نیز سرایت کند و اینجا است که خاندان سعودی، مشروعیت خود را از دست می دهند. بله، عربستان سعودی نقش مهمی در براندازی محمّد مرسی داشت و میلیاردها دلاری که اینک در مصر هزینه می کند و دریغ کردن این کمک ها در زمانی که اسلام گرایان روی کار بودند، بهترین دلیل برای این ادعا است.

عربستان می ترسد مصر جديد به پا شود و از وابستگی رهایی یابد، از دموکراسی مصر نگران است که مبادا به دیگر کشورها هم صادر شود و به عربستان راه پیدا کند و جایگزین مشروعیتی شود که عربستان تا الآن برای خود درست کرده است. 

امّا نمی فهمم که جنبش وهابی و علماء و رهبران آن چگونه قبول کرده اند که عربستان در مسیر براندازی گام بر داشته است و از نافرمانی علیه آن حمایت کرده است. آیا وهابیت که ستون حکومت سعودی است، مراقب رفتار شبکه العربیه نیست؟ العربیه با اینکه یک شبکه سعودی است ولی چگونه علیه مرسی موضع گیری می کند و زمینه کودتا را فراهم کرده است؟ تا جایی که خبرنگاران آن برای ارتش ونظام های مصر کنفرانس های مطبوعاتی برگزار می کنند. 

ما از رفتار سعودی در قبال اسلام گرایان مصر آسیب دیده ایم. برخی گمان می کردند که شبهه دینی عربستان، برای مرسی شفاعت می کند. امّا چنین چیزی اتفاق نیفتاد. امّا بعد از درنگ دریافتیم که ناشی از ترس عربستان است، آرزو می کنیم که چنین ترسی وجود نداشته باشد، امّا باید گفت این ترس وجود دارد. این چه دینی است که می خواهد عرش خود را حفظ کند و عرش مصر را به فرش بیاورد! این استفاده ابزاری و سودجویانه از دین است، امّا بر کسی پوشیده نیست. رفتار و موضع گیری عربستان ما را ناراحت و رنجور و زخمی کرد، امّا با اطمینان به ما می گوید که چه کسی با حق است و چه کسی در گمراهی به سر می برد. 





تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.