سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس شبکه هپاتيت کشور :

20 تا 40 درصد معتادان کشور مبتلا به هپاتيت C هستند

رئيس شبکه هپاتيت کشور با بيان اينکه 20 تا 40 درصد معتادان تزريقي کشورمان مبتلا به هپاتيت C هستند گفت: اين گروه براي جامعه تهديد هستندکه بابرخورداري از برنامه هاي خوب ميتوانيم رفع کنيم .

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران دکتر مويد علويان رئيس شبکه هپاتيت کشور در نشست خبري امروز با بيان اينکه مهمترين ويروس هايي که با آن برخورد مي کنيم ويروس هپاتيت B و  C است گفت : اين ويروس ها ممکن است منجر به نارسايي کبد شود.

وي با اشاره به اينکه هپاتيت  B  در دنيا به سه گروه با شيوع کم شامل زير 2 درصد ، شيوع متوسط شامل 2 تا 7 درصد و با شيوع بالا شامل بالاتر از 7 درصد تقسيم مي شوند اظهار کرد : قبل از انقلا در برخي از نقاط کشورمان با شيوع بالاتر از 7 درصد و در اکثر نقاط با شيوع متوسط مواجه بوديم .



رئيس شبکه هپاتيت کشور ادامه داد : از سال 1373 با واکسيناسيون نوزادان و خانواده افراد مثبت ميزان درگيري هپاتيت  B کاهش قابل توجهي داشته است که طبق آمارهاي موجود اين کاهش در 140 کشور مشاهده مي شود .

وي با بيان اينکه در دنيا 400 ميليون نفر به صورت مزمن به هپاتيت B مبتلا هستند و در کشورمان نيز يک ميليون و 400 هزار نفر ناقل هپاتيت  B  هستند ياداور شد : طي سالهاي اخير بروز بيماري کاهش داشته است .شيوع هپاتيت در تهران  B کمتر از دو درصد است.

دکتر علويان تصريح کرد : در اکثر نقاط کشور به جز استان گلستان و سيستان و بلوچستان که با شيوع نيم درصد مواجه هستند اکثر نقاط کشورمان با شيوع حدود دو درصد و حتي کمتر از دو درصدمواجه هستند .

وي با اشاره به اينکه نتايج مطالعاتي در استان هاي کردستان ، کرمانشاه ، بندرعباس ، اصفهان ، خراسان شمالي، خراسان جنوبي نشان از شيوع دو درصد داشته است يادآور شد : شيوع اين بيماري در استان تهران نيز زير دو درصد است.

رئيس شبکه هپاتيت کشور بابيان اينکه از سال 1375 تمام خون ها از نظر هپاتيت  C مورد غربالگري قرار گرفته اند اظهار کرد : افرادي که قبل از سال 75 دريافت خون داشته اند با ريسک نيم درصدي ابتلا به هپاتيت  C مواجه هستند تصريح کرد : در حال حاضر اعتيادتزريقي ، رفتاريهاي جنسي پرخطر ، تاتو و خالکولي ، حجامت غيربهداشتي ، تزريق آمپول غيربهداشتي از جمله خطراتي هستند که جامعه راتهديد مي کنند .

علويان ادامه داد : در حال حاضر ميزان درگيري هپاتيت  C  در کشور ما نيم درصد ، افغانستان بالاي 6 درصد ، پاکستان بالاي 5 درصد ، عراق و کويت بالاي 4 درصد و آذربايجان بالاي 7 درصد است .

وي با اشاره به اينکه 20 تا 40 درصد معتادان تزريقي کشورمان مبتلا به هپاتيت  C  هستند که براي جامعه خطراتي را به همراه دارند گفت : با آموزش معتادان ، تمرکز برروي معتادان مي توانيم در اين عرصه قدمهاي مثبتي برداشت . ميزان هپاتيت C بيماران دياليزي از 18 درصد به زير دو درصد رسيده است.

وي اظهار کرد : تا حدود 6 سال قبل شيوع هپاتيت  C  در بيماران هموفيلي بالاي 50 درصد بود که در حال حاضر به زير 20 درصد کاهش داشته و در بيماران تالاسمي ، هپاتيت  C  از بالاي 30 درصد به زير 15 درصد و نيز در بيماران دياليزي  از 18 درصد به زير دو درصد کاهش داشته است .
رئيس شبکه هپاتيت کشور با بيان اينکه تا 5 سال آينده بيماري هپاتيت  C  را در بيماران خاص نخواهيم داشت ادامه داد : در صورتي که بتوانيم برنامه هاي مناسبي براي ارائه سرنگ به معتادان و نيز برنامه هايي براي رفتارهاي جنسي ارائه کنيم در اين راستا موفق تر خواهيم بود .

وي با اشاره به اينکه آمار دقيقي از ميزان مرگ و مير در اين راستا ندارم تصريح کرد : سالانه 5 هزار نفر ناشي از بيماريهاي کبدي از جمله هپاتيت و کبد چرب شديد جان خود را از دست مي دهند .

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله (عج) با بیان اینکه هپاتیت یک بیماری اجتماعی است که با فقر، سطح بهداشت پایین، تعداد فرزندان بالا در یک خانواده ارتباط داشته و ریسک ابتلا به هپاتیت B را افزايش مي دهد ادامه داد : بر اساس برآوردهای صورت پذیرفته، 200 هزار نفر از بیماران کبدی نیازمند درمان هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با اشاره به اينکه خوشبختانه در خصوص درمان هپاتیت B پروتکل‌های درمانی تعریف شده در سطح کشور به اجرا درمی‌آید و همه داروهای مورد نیاز این بیماران در دسترس هستند  افزود: طی سه ماه اخیر با قطع ناگهانی برخی داروهای درمان هپاتیت وارداتي به وي‍ژه توليد داخل مواجه بوديم که طي يک هفته اخير اين مشکلات کمتر شده است.

انتقاد رئيس شبکه هپاتيت ازحذف يارانه داروي بيمارن هپاتيت

وي اظهار کرد : متاسفانه عذرخواهی از مردم در ایران چندان مرسوم نیست. در حالی که اگر جایی اشتباه می‌کنیم باید برای مردم توضیح بدهیم و از آنان عذر بخواهیم. به کرات طی این سه ماه دچار کمبودهای دارویی شده‌ایم.

وي در ادامه با انتقاد از حذف يارانه داروهاي هپاتيت تصريح کرد :حذف یارانه این داروها منجر به افزایش قیمت داروها شده و بسیاری از بیماران را که معملولا هم بضاعت مالی ندارند، با مشکل روبرو کرده است.

دکتر علويان با بيان اينکه بيمه ها برخي از آزمايشهاي مورد نياز براي بيماران شامل PRC را يک بار در سال پوشش مي دهند در حالي که اين ازمايش بر حسب شرایط بیمار در مواردي بايد چندین بار تکرار شود که متاسفانه بیمه تنها یک آزمایش را در سال تحت پوشش قرار می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اينکه داروهای اینترفرون و ریباولین که خط اول درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند 50 تا 60 درصد موارد ابتلا را ریشه‌کن کنند تصريح کرد: 40 تا 50 درصد بيماران به درمان مقاوم هستند که نيازمند داروهاي وارداتي هستندکه يک دوره درمان با اين داروهاي جديد نيازمند هزينه اي 60 تا 80 ميليون توماني است که در اين راستا بيمه ها همکاري مناسبي نداشته اند .

دکتر علويان در ادامه با اشاره به اينکه شیوع هپاتیت B در زنان کمتر از مردان است و از یک میلیون و 400 هزار نفر مبتلا به هپاتیت بی در کشور کمتر از 600 هزار نفر آنها زن هستند. گفت :شیوع هپاتیت C نیز در زنان کمتر است و حدود 20 درصد از کل جامعه مبتلایان را تشکیل می‌دهد./ع2

برچسب ها: اعتیاد ، معتاد ، آزمایش ، هپاتیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.