سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

بررسی نقش خبرگزاری ها و مطبوعات در ارتقاء جایگاه قرآن/ شمیم وحی در رسانه ها استشمام نمی شود

توانمندی اصحاب رسانه در نشر آموزه های قرآنی و پاسداری از حریم فرهنگ در هیاهوی شبیخونی که معاندان به وسیله پیشرفته ترین تکنولوژی های روز برای تسخیر افکار مردم به کار گرفته اند بر کسی پوشیده نیست و این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند مطبوعات و خبرگزاری ها به خوبی از عهده رسالت شان در گسترش معارف دینی بر نیامده اند و امروز عطر و شمیم مباحث قرآنی در رسانه ها استشمام نمی شود.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران امروز رسالت خبرگزاری ها و روزنامه های سراسر کشور بویژه در سرزمین آفتاب و ولایت، خراسان رضوی بر کسی پوشیده نیست و روزنامه ها به عنوان کهنه سربازان جنگ فرهنگی و خبرگزاری ها و سایت های خبری فعال به عنوان پدیده های جوانتر قرن حاضر با توجه به کاربردها و توانمندی ها و نقاط ضعف و قوت موجود هریک وظایفی در مبارزه با تهاجم سریع، حساب شده و موزیانه دشمنان دین و فرهنگ مردمان این مرز وبوم دارند.

این رسانه ها در صورت کم کاری و از دست رفتن فرصت ها باید پاسخگوی افکار عمومی و وجوان های بیدار باشندو بدون شک اولین و موثرترین واکسنی که می توان با تزریق آن به وجدان های حقیقت طلب و خدا جو از نفوذ ویروس های ضد انسانیت و آزادیگی و دین زدائی مصون کرد گسترش فرهنگ و معارف قرآنی و عترت و اهل بیت(ع) است.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در رابطه با نفش و تاثیر خبرگزاری ها و مطبوعات در گسترش فرهنگ و معارف قرآنی به خبرنگار مهر می گوید: رسانه ها بنگاه ارتباطی هستند بین منابع محتوایی و مردم و در واقع فرصت های به حساب می آیند برای انتقال فرهنگی مسائل مورد نظر و آرمان های موجود در جامعه که وظیفه سنگینی را بر دوش اصحاب رسانه در مطبوعات و خبرگزاری ها قرار داده است.

حجت الاسلام محمود مرویان تاکید می کند: رسانه ها باید در فضا سازی اجتماعی و خلاء های اجتماعی و فرهنگی و نشان دادن آسیب های اجتماعی به مسئولان و مردم نقش واسطه ای داشته باشند.

وی جریان سازی فرهنگی را یکی از نقش های اصلی رسانه ها می داند و ابراز می کند: تحلیل خلاء ها و ضرورت های موجود اجتماعی باید توسط رسانه ها صورت بپذیرد و بعد از شناسایی به مسئولان منتقل شود.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به خبرگزاری مهر بیان می کند: خبرگزاری مهر یکی از خبرگزاری های فرهنگی است که باید سرمایه و منابع فرهنگی اش را مضاعف کرده و خبرنگارانش را به صورت تخصصی با جریان های مختلف فرهنگی و راهبردهای موجود مجهز کند تا بتواند رسالت خودش را به نحو احسن انجام دهد.

وی با تاکید بر لزوم حمایت های بالادستی در خبرگزاری ها بویژه خبرگزاری ارزشمند مهر عنوان می کند: کارشناسان خبر باید بتوانند هویت ساز فرهنگی باشند تا به نحو احسن به رسالتشان عمل کنند.

خبرگزاری ها گوی سبقت را از روزنامه ها ربوده اند

مصطفی حسینی راد معاون سر دبیر روزنامه قدس نیز با اشاره به نقش مطبوعات و خبرگزاری ها در گسترش معارف قرآن اذعان بیان می کند: درزمانه ما رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها بسیار فعال هستند اما در برخی موارد خبرگزاری ها حتی گوی سبقت را از روزنامه ها نیز ربوده اند اما روزنامه ها همچنان جایگاه خودشان را دارند.

وی اظهار می کند: با ورود خبرگزاری ها به عرصه رسانه ای کشور و از جمله خراسان رضوی وظیفه روزنامه ها کمی تغییر کرده و بیشتر به سمت تحلیل و عمیق تر شدن نسبت به مسائل پیش رفته است.

حسینی راد معتقد است رسانه های مکتوب و خبرگزاری های فعال در خراسان رضوی باید به صورت جدی تری وارد مباحث معارفی بویژه در قرآن کریم وارد شوند و از دو ریسمان الهی قرآن و عترت غفلت نکنند.

وی بیان می کند: طرح مباحث قرآنی در رسانه ای استان و کشور آن گونه که باید باشد نیست و عطر و شمیم مباحث قرآن به صورت جاری در مطبوعات و خبرگزاری ها استشمام نمی شود.

معاون مدیر مسئول روزنامه قدس اذعان می کند: رسانه های مکتوب و غیر مکتوب باید تلاش کنند تا ما بتوانیم به اهداف اصلی انقلاب اسلامی در تمامی حوزه ها دست یابیم.

هیچکدام از روزنامه های کشور صفحه ای به نام قرآن ندارند

وی همچنین خواستار ترویج سبک زندگی قرآنی و فرهنگ قرآن در مطبوعات و خبرگزاری ها شده و تصریح می کند: در حال حاضر حدود 20 روزنامه کثیر الانتشار و سراسری داریم که هیچکدام از آنها صفحه ای بنام قرآن ندارند که این یک نقطه ضعف جدی در این قسمت است.

حسینی می گوید: برخی مسئولان ما برای فرار به جلو اولین کاری که می کنند متهم کردن رسانه ها به کم کاری است اما چرا ما نمی پرسیم بودجه هایی که به منظور فعالیت های قرانی وجود داشته به کجا می رود و از کسی بویژه در وزارت فرهنگ بازخواست نمی کنیم.

حسن دست پروری مسئول خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) در خراسان رضوی نیز با بیان اینکه متاسفانه رسانه های استان کمتر به مباحث قرآنی می پردازند: ابراز می کند: در رسانه های استان یا کمتر به موضوعات قرآنی پرداخته شده یا اگر هم شده در اولویت های چندم رسانه ای بوده است.

وی می افزاید: البته ما در مورد صدا و سیما صحبتی نمی کنیم چون امر به معروف را باید به کسانی داشت که قبول کنند.

دست پروری با بیان اینکه ما همیشه در مواجه با مباحث قرآنی به صورت شعاری کار کرده ایم اظهار می کند: ما تا کنون به بطن قرآن نپرداخته ایم.

وی می گوید: شعاری عمل کردن ما چون از دلمان نبوده و فقط به دنبال گزارش عملکرد بوده ایم باعث شده فقط به ظاهر مباحث قرآنی بپردازیم و به دنبال مسائل روز و پایه قرآن نرویم.

مسئولان توپ را به میدان رسانه ها می اندازند

مسئول شعبه خراسان رضوی یاد آور می شود: برخی از مسئولان بالا دستی استان نمی خواهند برخی از رسانه ها وارد بعضی از مباحث شوند و دائم سعی می کنند توپ را به میدان رسالنه ها بیندازند و این در حالی است که هیچ گونه همکاری در زمینه طرح مباحث قرانی با رسانه ها انجام نمی دهند.

وی همچنین با انتقاد از عملکرد صدا و سیمای استان اظهار می کند: خیلی از اوقات چاله هایی را که ما پر می کنیم صدا و سیما با عملکردش دوباره آنها را پر می کند و برخی اوقات هر کاری که ما می کنیم دوستان یک پارادوکسی در مقابلش ارائه می کنند.

کوروش شجاعی مدیر مسئول روزنامه خراسان با بیان برخی از وظایف اصلی رسانه ها می گوید: اطلاع رسانی، آموزش، تهییج و اغنای افکار عمومی، دیده بانی و نظارت اجتماعی و تفریح و سرگرمی از جمله کلیات وظایف رسانه ها است که این مباحث در کتاب های ارتباطات نیز بیان شده است.

رسانه ها در جمهوری اسلامی ایران باید کارکرد ویژه ای داشته باشند

وی می افزاید: ما نمی توانیم رسانه را غیر از فضایی که در آن زندگی می کنیم تعریف کنیم لذا رسانه در جمهوری اسلامی ایران باید یک کارکرد ویژه ای داشته باشد و آن هم رسالت ترویج فرهنگ دینی و شاخصه های تمدن کشورمان است.

شجاعی اظهار می کند: رسانه در خلاء منتشر نمی شود و باید به نیازهای مخاطب خودش پاسخ بدهد و به یکی از اصلی ترین وظایف خودش که ترویج فرهنگ ناب اسلامی است عمل کند.

وی با بیان اینکه جانمایه اسلام قرآن و عترت است ابراز می کند: کسی از آحاد ملت در این موضوع شک ندارد و همه رسانه ها باید کارکرد فرهنگی و تمدن سازی داشته باشند و بر مبنای ملاک قرار دادن قرآن و اهل بیت(ع) عمل کنند.

مدیر مسئول روزنامه خراسان یادآور می شود: رسانه های کشور اعم از رسانه های مکتوب، خبرگزاری ها و صدا و سیما به وظیفه خودشان در گسترش معارف قرآن آن گونه که شایسته است عمل نکرده اند و همین اتفاق در دانشگاه ها و آموزش و پرورش نیز رخ داده است.

هشت میلیون پرونده قضایی نتیجه عمل نکردن به قرآن

وی با اشاره به وجود هشت میلیون پرونده قضایی در دادگاه های کشور اذعان می کند: اگر ما در نشر فرهنگ و معارف قرآن موفق عمل کرده بودیم امروز شاهد این تعداد پرونده در محاکم قضایی نبودیم.

شجاعی اطلاع رسانی و پوشش اخبار قرآنی را وظیفه ذاتی رسانه های کشور و استان می داند و ابراز می کند: باید ببینیم عمل کردن به این وظیفه ذاتی چه تاثیری در زندگی مردم دارد.

وی با تاکید بر اینکه ما باید سبک زندگی خودمان را بر مبنای قرآن تنظیم کنیم اظهار می کند: قرآن در حال حاضر شده اسباب سر قبرستان تلاوت شدن یا عروس و داماد را از زیر ان رد کردن در حالی که خواندن صرف قرآن بر سر قبر هیچ منفعتی برای مرده ای که در زندگی اش به قرآن عمل نکرده نخواهد داشت همانگونه که تلاوت قرآن بر سر قبر شمر تاثیری بر عاقبت او نخواهد گذاشت.

مدیر مسئول روزنامه خراسان با انتقاد از عدم آموزش قصه های قرآنی در مهد کودک ها عنوان می کند: پر فروش ترین فیلم در افغانستان و تاجیکستان فیلم یوسف پیامبری است که بر مبنای قران نوشته شده است اما ما چند هنرمند و کارگردان یا مدیر مسئول داریم که دستمایه کارشان بر مبنای قران باشد.

بهترین راه صدور انقلاب از طریق مباحث قرآنی است

وی می گوید: در صورتی که یک بازیگر تب کند بلافاصله تیتر یک روزنامه ها می شود اما توجه به مباحث قرآنی به شکل دیگری صورت می پذیرد.

شجاعی بهترین راه صدور انقلاب اسلامی را از طریق تبدیل مباحث قرآنی به مفاهیم می داند و بیان می کند: چرا نباید در استان خراسان رضوی بانک جامع اطلاعاتی از اسامی فعالان قرآنی در بخش های مختلفی مانند قاریان و حافظان وجود داشه باشد.

وی تاکید می کند: این بانک جامع اطلاعاتی را مسئولان امر و متولین قرآن استان تشکیل داده و در اختیار رسانه ها قرار دهند تا زندگی های موفق قرآنی از طریق رسانه ها منعکس شود.

مدیر مسئول روزنامه خراسان اذعان می کند: خود رسانه ها معیشت مردم را مسئله اصلی مردم کرده اند و نگفته اند که قرآن می تواند تامین و سیراب کننده روح انسان ها باشد.

وی می گوید: وقتی سازمان زندان ها خانم مجرمی را می آورد و چادر بر سر وی می کند این برداشت بقیه مردم از یک زن چادری چگونه خواهد شد و در مقابل می بینیم هر موقع قرار است یک زن موفق در رسانه ها نشان داده شود حجابش غیر از چادر است.

قرآن را در قالب هنر ارائه کنیم

شجاعی با بیان اینکه ما باید قرآن را در قالب هنر ارائه کنیم می افزاید: اگر ده ها ویژه نامه قرآنی چاپ کنیم اما مخاطب شناسی نکنیم معلوم نیست به چه میزان موثر باشند.

وی ابراز می کند: قرآن را باید به متن زندگی دانشجویان و دانش آموزان ببریم و ملاک های جامعه را قرآنی کنیم و همانگونه که یک قاری مصری گفته است یک آدم قرآنی باید به گونه ای باشد که وقتی راه می رود بگویند قرآن راه می رود.

مدیر مسئول روزنامه خراسان اظهار می کند: چرا آقایان در مجلس برای خودشان اسلحه کمری و حقوق مادام العمر می خواهند اما قانونی برای ترویج و حمایت از قرآن تصویب نمی کنند و چرا کسی در این زمینه یقه مجلس را نمی گیرد.

وی می افزاید: امیدوارم قلب ما با قرآن آشتی کند و اگر این آشتی صورت بپذیرد خیلی از مسائل و مشکلات موجود از بین می رود.

انتقاد از نبود شورای راهبردی فرهنگ قرآن

کوروش شجاعی همچنین از نبود شورای راهبردی فرهنگ قرآن انتقاد کرده و تصریح می کند: ما برای خیلی از مسائل شورا داریم چرا نباید برای قرآن شورای راهبری فرهنگ قرآن داشته باشیم.

امروز جامعه ما بیش از هر روزی نیازمند آیات روشنی بخش الهی به منظور گذر از پیچ های سخت تاریخی است بدیهی است تا آن زمان که قرآن و گسترش فرهنگ عملی آن ریشه در ذهن و عمل مان نزند گره های کوری که آشفته بازار دنیا بر ذهنمان بسته باز نخواهد شد و ما را از اسارت افکار دنیوی رها نخواهد کرد./ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.