سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرانه درمانی 20 هزار تومانی اعتیاد کافی نیست

سرانه درمان هر فرد معتاد حدود 20 هزار تومان در سال است که این سرانه جوابگوی درمان نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران از نشست خبری جمعیت خیریه تولد دوباره که شب گذشته برگزار شد، دیلمی زاده با اشاره به این که معتادان به مواد مخدر شیشه و کراک به سمت مواد مخدر سنتی کشیده شده اند افزود: به زودی مصرف هروئین به جامعه باز می گردد و ما باید خود را برای مقابله با آسیب های ناشی از آن آماده کنیم و برنامه های سوزن و سرنگ را در مراکز کاهش آسیب گسترش دهیم.

وی با انتقاد از بزرگ جلوه دادن بودجه ای که از سوی سازمان بهزیستی به عنوان بودجه سال جاری پیشگیری و درمان اعتیاد عنوان شده گفت: اگر سه دستگاه ذی ربط در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد بودجه خود را یکی  کنند مبلغی در حدود 14 میلیارد تومان خواهد شد و این در مقابل تحت درمان بودن 700 هزار نفر رقم ناچیزی است چرا که با یک حساب ماده می توان متوجه شد که سرانه درمان هر فرد معتاد چیزی در حدود 20 هزار تومان برای یک سال است.

رئیس جمعیت خیریه تولد دوباره در خصوص درمان متادون یک فرد معتاد اضافه کرد: تعرفه درمان متادون یک فرد معتاد به صورت ماهانه 80 هزار تومان و سالانه 960 هزار تومان است و حداقل آورده خانواده یک فرد معتاد برای ترک اعتیاد 400 هزار تومان است که مردم در برابر دولت سهم 20 برابری دارند.

* درمان اعتیاد یکی از گران قیمت ترین درمان است

وی درمان اعتیاد را یکی از گران قیمت ترین درمان ها در دنیا دانست و تاکید کرد: در جهان 500 تا 1500 دلار برای درمان اعتیاد هزینه می شود حال آن که ستاد مبارزه با مواد مخدر 7 میلیارد تومان هزینه کرده است که با کل این بودجه حتی نمی توان مرکز بستری ترک اعتیاد قابل قبول و مطلوب ساخت.

* بیمه درمان اعتیاد 3 سال است مسکوت مانده

دیلمی زاده با تاکید بر این که بیمه درمان اعتیاد سه سال است که مسکوت مانده، یادآور شد: باید مشخص شود که دولت اعتیاد را به عنوان یک بیماری به رسمیت می شناسد یا خیر؟!

وی گفت: مردم و دولت باید باور کنند که اعتیاد یک بیماری مغزی است، اگر اعتیاد را به عنوان یک بیماری به رسمیت بشناسیم آن وقت سیستم بیمه گذار موظف است تا در این زمینه هزینه کند.

* بودجه مراکز ترک اعتیاد کامل پرداخت نمی شود

وی با تاکید بر این که بهزیستی استان ها بودجه مراکز اقامتی و مراکز کاهش آسیب را به صورت کامل پرداخت نمی کنند و بعضاً اجاره بهای ملک را نیز از ما طلب می کنند، تصریح کرد: بهزیستی استان آذربایجان شرقی به ازای هر مرکز کاهش آسیب 17 میلیون تومان و بابت هر شلتر مبلغ 15 میلیون تومان پرداخت کرد حال آن که بودجه ای که از سوی ستاد سازمان بهزیستی اختصاص داده شده 50 میلیون تومان است.

دیلمی افزود: تنها استانی که به صورت دقیق بودجه را اختصاص داده بهزیستی استان تهران است.

* تخریب مرکز DIC بدون مجوز توسط شهرداری

رئیس جمعیت خیریه تولد دوباره به پلمپ و تخریب مرکز DIC در منطقه 12 تهران اشاره کرد و اذعان داشت: اهالی محله بابت وجود این مرکز شکایت کرده بودند که حکم بر دایر بودن مرکز از سوی قاضی صادر شد اما شهرداری بدون داشتن مجوز ضرب الاجل 24 ساعته صادر و سپس نسبت به پلمپ و تخریب مرکز اقدام کرد و در حال حاضر نیز پاسخگو نیست.

* فعالیت مراکز غیر مجاز ترک اعتیاد بدون نظارت

دیلمی زاده در خصوص ثابت ماندن تعرفه مراکز درمان اقامتی گفت: 5 سال است که تعرفه مراکز درمان اقامتی ثابت مانده و در مقابل مراکز بستری به صورت روزانه 250 تا 300 هزار تومان بابت خدماتی که ارائه می دهند پول می گیرند ، از طرفی مراکز درمان اقامتی غیر مجاز نیز بدون هیچ گونه نظارتی کار می کند و هر تعرفه و مبلغی را که می خواهند از مراجعه کننده و خانواده اش طلب می کنند.

* جمع آوری معتادان خیابان مثمرثمر است

رئیس جمعیت خیریه تولید دوباره جمع آوری و ترک اعتیاد معتادان خیابانی را مثمرثمر دانست و یادآور شد: 2 سال پیش حدود 4 هزار معتاد خیابانی توسط نیروی انتظامی جمع آوری شد و به NGO ها برای ترک اعتیاد ارجاع داده شدند، برای هر معتاد 120 هزار تومان هزینه شد و به جرات می توانم بگویم که بسیاری از آن ها بعد از گذشت 2 سال هنوز پاکند و به سمت مصرف مجدد مواد مخدر سوق داده نشده اند.

* تریاک و شیشه همچنان رکورد دار

وی نرم پاکی در کشور را 15 درصد دانست و گفت: نرم پاکی در جهان 7 درصد و در ایران 15 درصد است و این به دلیل برنامه های معنوی و مذهبی است که در کشور اجرا می شود.

دیلمی زاده اضافه کرد: بیشتری ماده مصرفی در حال حاضر تریاک و شیشه است.

* 10 درصد مواد مخدر موجود در کشور کشف می شود

رئیس جمعیت خیریه تولد دوباره تصریح کرد: کشف مواد مخدر در جهان بین 7 تا 10 درصد است که در کشور ما این کشف در حدود 10 درصد است و این رقم نسبت به مابقی کشورهای موجود در منطقه رقم قابل قبولی است.

* ایجاد 2 هزار فرصت شغلی برای بهبود یافتگان

دیلمی زاده مددیاری را یک حرفه معرفی کرد و اظهار داشت: مددیار سه ویژگی دارد که شامل چند سال از دوره پاکی فرد گذشته باشد، دوره یک ساله آموزش اعتیاد و مددیاری را گذرانده باشد، سابقه کار و کارورزی در یکی از مراکز درمانی را داشته باشد است.

وی خاطر نشان کرد: در آیین نامه مراکز اقامتی کوتاه مدت و آیین نامه مراکز خودیاری و کاهش آسیب برای هر مرکز از 2 مددیار در نظر گرفته شده که با وجود 500 مرکز، 2 هزار فرصت شغلی برای بهبود یافتگان مددیار ایجاد خواهد شد.

گفتنی است ؛جمعیت خیریه تولد دوباره 12 سال است که به ترک اعتیاد معتادان و بازگشت به زندگی دوباره این افراد فعالیت می کند./ل

برچسب ها: درمان ، اعتیاد ، معتاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.