سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/

ترس از بیگانگان در اجرای قوانین شرعی معنا ندارد

آیت‌الله سبحانی گفتند: اگر همه قوانین شرعی با دقت به مرحله اجرا در می‌آمدند و ترسی از غرب وجود نداشت مفاسد کنونی هم وجود نداشتند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله سبحانی در جلسه تفسیر سوره «یس» که در مدرسه حجتیه برگزار شد اظهار کرد: خداوند در قرآن 11 دلیل و برهان را برای اثبات قدرت خویش به انسان‌ها یادآوری می‌کند.

وی افزود: از جمله براهین الهی توجه دادن آدمی به نشانه‌های خلقت همچون زمین، آسمان، شب و روز و ماه و خورشید است و آیه 37 سوره «یس» تصریح دارد که تاریکی همه جهان را در بر گرفته و زمین هم به دلیل اینکه در مقابل نور خورشید قرار گرفته است روشن می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه شب جزو نشانه‌های آفرینش و از جمله مخلوقات خداوند است گفت: این طور نیست که نور را خدا آفریده باشد و ظلمت و تاریکی از جانب او نباشد بلکه همه اینها جزو آفریده‌های الهی هستند.

وی ادامه داد: در آیه «والشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیم» خداوند خورشید را به عنوان یکی از دلایل قدرت خود ذکر می‌کند؛ خورشید در حقیقت بدون هیچ ریسمان و تکیه‌گاهی در فضا معلق است و چون یک کشتی که بر سطح آب بالا و پایین می‌رود دارای حرکاتی است.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به نظرات متفاوت مفسران در مورد نوع حرکت خورشید عنوان داشت: خورشید یکی از ستارگان کهکشانی است و همراه با آن حرکت می‌کند و به سوی مقصدی جریان دارد بنابراین شاید این نوع حرکت مد نظر بوده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم حرکت خورشید در فضا را هم یکی از دلایل قدرت لایزال الهی دانست و خاطرنشان کرد: زمانی که خداوند از قدرت خود سخن می‌گوید شکل و سیاق آیه هم متناسب با آن خواهد بود و تنها از قدرت می‌گوید بنابراین معنای عبارت «ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیم» روشن می‌شود./س

برچسب ها: قم ، ترس ، بیگانه ، اجرا ، قانون
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.