سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد/

صلح امام حسن(ع) متناسب با شرایط سیاسی روز بود

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: صلح امام حسن(ع) بنا به شرایط روز خود و با اتخاذ سیاست متناسب صورت گرفت.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 

حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم مدرسی  ضمن عنوان کرد: امام حسن (ع) یکی از پنج تن آل عبا و از 12 امام معصوم است که دارای مقام و منزلت والایی است و در تمام عالم خلقت شاخص و برجسته است که هرچند شناخت جایگاه و مقام معنوی ایشان بر ما پوشیده نیست ولی درک آن برای همگان دشوار است.

وی با اشاره به محبت پیامبر اسلام و حضرت زهرا (س) به ایشان گفت: محبت و عنایت ویژه ای که پیامبر اکرم (ص) و حضرت زهرا (س) به این امام بزرگوار داشتند زبانزد عام و خاص است چرا که از آینده مظلومانه ایشان مطلع بودند.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: تقوا، سلوک، معرفت، ایمان، شجاعت، بصیرت، شهامت، قدرت تشخیص و تصمیم گیری های بخردانه و زمانه شناسی از ویژگی های شخصیتی ایشان است که می توان در باب سیره آن حضرت ارزیابی کرد.

حجت الاسلام مدرسی در ادامه اظهار داشت: مهم ترین محور شناخت و آشنایی مسلمانان از امام حسن(ع)، بحث صلح ایشان با معاویه است که با دشمن مخالف، غاصب، ظالم و جاهل زمان خود بود که مجبور به پذیرش صلح شدند و در مقابل قیام امام حسین(ع) و نهضت عاشورا را شاهدیم که به جنگ با یزید به پاخواست.

وی افزود: در پاسخ به توجیه این 2 عملکرد و سیاست این 2 امام می‌توان گفت هیچکس نمی‌تواند بگوید امام حسن(ع) در تمام عمر خود صلح کرده و امام حسین(ع) در قیام و جنگ بوده چرا که اینگونه نیست و هر 2 امام در زمان خود به تناسب شرایط و سیاست روز عصر خود، اقدام به قیام و یا صلح گرفته اند.

وی تصریح کرد: امام حسن در دوران حیات پدر بزرگوار خود در غزوه ها و جنگ ها در رکاب ایشان نبرد کرده و در زمان امامت و حکومت خود به عنوان خلیفه پنجم مورد قبول مردم بودند، که ابتدا با معاویه جنگید ولی چون مردم اسیر نیرنگ معاویه و زرق و برق دنیا شدند ایشان مجبور به صلح و واگذاری حکومت به معاویه شدند.

مدرسی عنوان کرد: صلح امام حسن(ع) شامل بند و تبصره هایی بود که معاویه شورشگر با حیله و دروغ آن را امضا کرد ولی پایبند به آن نماند و خلاف عهدنامه عمل کرد/س
برچسب ها: صلح ، امام ، حسن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.