سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تلاشهای بی نتیجه کاخ سفید براي خدشه دار کردن روابط ايران با پاکستان و ترکيه

"جان دالي " از پژوهشگران دانشگاه "جان هاپکينگز" در مقاله جديد خود به اعمال فشار دولت آمريکا بر پاکستان و ترکيه براي خدشه دار کردن روابط آنان با ايران مي پردازد و اذعان مي کند که اين اقدام به ضرر خود آمريکايي هاست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  پایگاه خبری نیکد کپتالیسم ؛ اين پايگاه تحليلي با اشاره به اين موضوع که تحريم هاي وضع شده از سوي دولت آمريکا و کشورهاي عضو اتحاديه اروپا به ضرر منافع ملي خود آمريکايي و اهداف ژئوپوليتيک آنان مي باشد." 

نويسنده مقاله در ادامه با اشاره به رفتار خصمانه دولت آمريکا عليه کشورمان طي سه دهه گذشته مي افزايد "از زمان پيروزي انقلاب اسلامي ايران تاکنون دولت آمريکا تحريم هايي عليه بخش هاي مختلف ايران وضع کرده است. اخيرا اتحاديه اروپا نيز با آمريکايي ها در اين زمينه همراه شده است. آنان ادعاهايي را در مورد برنامه هسته اي آن کشور مطرح کرده اند. " 

نويسنده مقاله با اشاره به آسيبي که از سوي تحريم هاي وضع شده ضد ايراني آمريکايي ها بر کشورهاي وارد کننده نفت از ايران وارد مي شود اشاره کرده و در اين باره مي افزايد "ترکيه 44 درصد از نفت وارداتي خود را از ايران تامين مي کند. ترکيه همچنين بزرگترين خريدار گاز طبيعي از ايران است. با اين حال بدليل تحريم هاي وضع شده از سوي دولت آمريکا دولت ترکيه توان پرداخت پول گاز و نفت خريداري شده از ايران را ندارد. ترکيه پیش تر با استفاده از طلا ، نفت مورد نياز خود از ايران را خريداري مي کرد. با اين حال از زمان وضع تحريم هاي جديد از سوي دولت آمريکا در اوايل ماه جاري ميلادي عليه فروش طلا به ايران دولت ترکيه در روند خريد نفت از ايران با مشکلاتي مواجه شده است اين موضوع بر روابط آمريکا و ترکيه تاثيري منفي برجاي خواهد گذاشت." 

نويسنده مقاله با اشاره به استراتژي آمريکا در قبال دولت پاکستان و تلاش آن کشور براي تخريب روابط تهران و اسلام آباد مي افزايد "استراتژي ديگر آمريکا در راستاي تحريم هاي ضد ايراني شده آسيب رساندن به روابط پاکستان و ايران است. دولت پاکستان اظهار داشته که به روند ارايه گندم در مقابل خريد نفت از ايران ادامه خواهد داد. دولت پاکستان در تلاشي گسترده درصدد است تا با کسري برق و انرژي اي که با آن مواجه است مقابله نمايد. واضح است که ادامه اين روند باعث وارد شدن آسيب هاي بسياري بر صنعت پاکستان خواهد شد. ايران و پاکستان ماهيانه در حدود 3 ميليون دلار با يکديگر تبادل برق دارند. با اين حال موانعي که دولت آمريکا قصد دارد در مسير روابط ايران و پاکستان ايجاد کند به ضرر روابط واشنگتن – اسلام آباد خواهد بود." 

 نويسنده در ادامه با اشاره به اين موضوع که تلاش آمريکا براي خدشه وارد ساختن بر روابط ايران و کشورهاي همسايه به ضرر آمريکايي ها خواهد بود مي افزايد "واشنگتن در حالي به اين اقدامات دست مي زند که در نهايت به ضرر خود آن کشور خواهد بود چرا که موجب تضعيف روابط آمريکا با کشورهاي ترکيه و پاکستان خواهد شد." 


برچسب ها: ایران ، پاکستان ، واشنگتن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.