سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پايگاه تحليلي "وال استريت ژورنال" ؛

امضاي موفقيت آميز تفاهم نامه گازي ايران و عراق عليرغم خشم واشنگتن و کشورهاي عضو محور ارتجاع عرب / چشم اندازي روشن در گسترش حوزه هاي گازي پيش روي ايران قرار دارد

"وال استريت ژورنال" در جدیدترین مقاله خود با اشاره به تفاهم نامه گازي اخير ايران و عراق اذعان مي کند که عليرغم مخالفت کشورهاي غربي و کشورهاي عضو محور ارتجاع عرب همکاري هاي ايران و عراق در حوزه انرژي در حال افزايش است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از وال استريت ژورنال، "حسن حفيض" نويسنده مقاله با اشاره به تفاهم نامه اخير کشورمان و دولت عراق در حوزه صادرات گازي مي افزايد "ايران با صادرات گاز خام به عراق ظرف چهار سال آينده موافقت کرده است. طبق تفاهم نامه جديد اين صادرات به ارزش 14.8 ميليارد دلار خواهد بود. طبق اين تفاهم نامه ايران مي تواند تبعات تحريم هاي وضع شده بر بخش انرژي آن کشور از سوي کشورهاي غربي را جبران نماید و در مقابل دولت عراق نيز مي تواند منابع انرژي جايگزيني را بيابد. اين موضوع باعث افزايش نگراني هاي دولت آمريکا شده است." 
نويسنده مقاله در ادامه با اذعان به موفقیت آمریز بودن اين تفاهم نامه براي کشورمان مي افزايد "ايران از طريق اين تفاهم نامه مي تواند درآمدهاي خود از صادرات گاز طبيعي را به ميزان دو برابر افزايش دهد. ايران تحت تحريم هاي کشورهاي غربي قرار دارد و براي جبران اين موضوع بايستني حوزه فعاليت هايش در بخش هاي گازي و نفتي را گسترش دهد. تفاهم نامه چهار ساله ايران و عراق و در حوزه انرژي را مي توان در اين راستا ارزيابي کرد." 
وي در ادامه با اشاره به شدت خشم آمريکايي ها از انعقاد اين قرارداد مي افزايد "آمريکايي ها از دولت عراق خواسته اند تا در مورد انعقاد قرارداد گازي با ايران به آنان توضيح دهند. يکي از سخنگويان وزارت امور خارجه آمريکا روز دوشنبه با اعلام اين موضوع دولت عراق را تهديد کرد که در صورت مغايرت مفاد اين قرارداد با تحريم هاي وضع شده از سوي دولت آمريکا عليه ايران عراقي ها بايستي پيامدهاي اقدام اخير خود را بپذيرند." 
نويسنده در ادامه با اشاره به منفعت اين قرارداد براي دولت عراق مي افزايد "دولت عراق با واردات گاز از ايران مي تواند بسياري از کمبودهاي خود در حوزه انرژي از جمله در تامين برق مورد نياز شهروندان آن کشور را تامين کند. از سوي ديگر براي جمهوري اسلامي ايران صادرات گاز طبيعي به عراق امري مهم تلقي مي شود بخصوص در حال حاضر که کشورهاي غربي سعي دارند تا با تشديد تحريم ها عليه ايران آن کشور را تحت فشار قرار داده و امکان دسترسي به بازارهاي بين المللي را از ايرانيان بگيرند." 
نويسنده در ادامه با اذعان به گسترش روابط تهران و بغداد در دوران نخست وزيري "نوري مالکي" در عراق عليرغم مخالفت آمريکا و کشورهاي عضو محور ارتجاع عرب مي افزايد "بغداد و تهران در طول 4 سال گذشته روابط متقابل شان با يکديگر را گسترش داده اند. اين در حاليست که واشنگتن و عربستان سعودي و ساير کشورهاي عضو محور ارتجاع عرب نارضايتي خود از اين موضوع را ابراز داشته اند. مقامات رسمي دولت "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا در اين باره اظهار داشته اند که نگراني هاي زيادي دارند." 
نويسنده مقاله در ادامه با اذعان به ذخاير عظيم گازی و نفتي اي که در کشورمان وجود دارد مي افزايد "دولت ايران بزرگترين ذخاير گازي در جهان را دارد. بيشترين ميزان صادرات گاز ايران به کشور ترکيه بوده است. دولت ترکيه پيش تر اظهار داشته بود که عليرغم مخالفت دولت هاي غربي مايل به ادامه خريد گاز از ايران است."
نويسنده در پايان با اذعان به موفقيت هاي چشمگير کشورمان در حوزه انرژي مي افزايد "ايران در تلاش است تا حوزه منابع گازي خود را گسترش دهد و سرمايه گذاري هاي بيشتري را در اين باره انجام دهد. صادرات گاز ايران به عراق نيز در همين راستا انجام مي شود. ايران صادرات گاز به آن کشور را از طريق استان "دياله" عراق انجام خواهد داد. عراق گاز کافي براي تامين نيازهاي داخلي اش ندارد و در نتيجه مي تواند با ادامه واردات گاز از ايران نيازهاي خود را تامين نمايد." 








برچسب ها: بین الملل ، ایران ، عراق ، گاز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.