سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

گلريزان؛ سنتي حسنه كه آبرو مي‌خرد/ پيوند آزادي زندانيان جرائم غير عمد با ماه ميهماني خدا

گلریزان به واقع ریختن گل امید و زندگي در چلّه سرمای رنج و گرفتاری همنوعان‌مان است، جشني ساده نيست بلكه در اين بزم مهرباني آبروي زندانيان جرائم غير عمد خريده مي‌شود.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، امروز دوم مرداماه برابر با پانزدهم ماه مبارك رمضان و ميلاد خجسته كريم اهل بيت امام حسن مجتبي(ع) است كه به كرامت و بزرگواري شهرت دارند.





البته اين ماه مبارك مناسب ديگري هم دارد و آن ايام شهادت اولين پيشواي شيعه حضرت علي(ع) است كه به اين ماه عظمت و جلوه‌اي ويژه مي بخشد.

اما يادآوري اين مناسبت‌هاي متبرك در اين روزهاي ماه مبارك رمضان بي مناسبت نيست چرا كه خيرين و نيكوكاران همه ساله در ماه مبارك رمضان دست‌هاي سخاوتمندانه خود را به هم مي‌دهند تا طعم شادي را به خانه‌هاي زندانياني كه به دليل جرائم مالي و غير عمد گرفتار شده اند، برگردانند.

**گلريزان؛ كاشتن بذر اميد و مهرباني

ماجرای جشن گلریزان اما؛ ماجرای همه ارادت ما ایرانیان به اهل بیت(ع) به ویژه امام حسن مجتبي(ع) است كه در بخشندگي جايگاه ويژه‌اي دارند و طي سه دوره متوالي تمام داريي خويش را در راه خدا انفاق كردند، گو اين كه اين رسم ديرين را از پدر بزرگوارشان مولاي متقيان علي (ع) به ارث بردند كه در فتوت و جوانمردي هيچ فردي به پاي ايشان نمي رسد.

گلریزان به واقع ریختن گل زندگی و امید در چلّه سرمای رنج و سختی و گرفتاری همنوعان و همراهانمان است که با ریختن گلی از شاخسار زندگی خود باغ بقا و بهار وصل را به خانواده‌های در رنج هدیه می‌كنند و زندانیان جرائم غیرعمدي را كه از بد حادثه گرفتار شده‌اند، نجات مي‌دهند.

در ايام ماه مبارك رمضان سنت زيبا و ديرينه گلريزان و جشن آزادي زندانيان جرائم غير عمد به همت ستاد ديه كشور در سراسر كشور برگزار مي‌شود و بسياري از زندانيان دربند به ميان خانواده خود برمي‌گردند.

 **مساعدت 180 ميليون توماني رؤساي سه قوه به زندانيان جرائم غير عمد

اما كليد برگزاري جشن گلريزان هميشه با هديه مقام معظم رهبری زده مي‌شود و ايشان در ايام برگزاري اين جشن انساني،‌کمک‌های مالی شایانی را به ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه برای آزادی زندانیان نیازمند می‌کنند و مسئولان نظام هم به تبعيت از ايشان در اين امر خداپسندانه شركت مي كنند.

در بيست و چهارمين جشن گلريزان كه هفته گذشته از سوي ستاد ديه برگزار شد مقام معظم رهبري و رؤساي سه قوه در مجموع 180 ميليون تومان براي آزادي زندانيان جرائم غير عمد كمك كردند.

**جشني براي عرضه دل‌هاي مهربان خيرين

همه ساله اين سنت زيبا با شكوه خاصي در سراسر كشور برگزار مي شود و خيرين و نيكوكاران با كمك يكديگر به آزاد كردن زندانيان نيازمندي كه ممكن است حتي براي 500هزارتومان در بندباشند كمك مي‌كنند.

ديدن اين مراسم هم حال و هواي خاص خود را دارد، برخي اشياء عتيقه و قيمتي خود را مي‌آورد و در اين بزم مهرباني به بالاترين قيمت مي‌فروشند تا به نفع آزادي زندانيان هزينه شود.

مثلا همين چند وقت پيش در جشن گلريزاني كه به همت برخي اساتيد دانشگاه شكل گرفته بود مادري دلشكسته تنها دارايي با ارزش خود را كه پلاك فرزند مفقود الاثر وي بود در معرض فروش گذاشت تا هزينه آن صرف آزادي زندانيان نيازمند شود كه البته نيكوكار مهرباني آن را به قيمتي بالا خريداري كرد، اما پلاك را به آن مادر برگرداند.

گلريزان اما، جشني ساده‌اي نيست و تاثير شگرفي در زندگي بسياري از خانواده‌هاي زندانيان جرائم غير عمد دارد به زعم بسياري از كارشناسان مسايل خانواده، اجتماعي، حقوقي و قضايي نقشي تعيين كننده در بازگشتن فرد زنداني به اجتماع و خانواده دارد.

**جشني كه آبرو مي‌خرد

غلامعلي افروز در تبيين جايگاه برگزاري جشن گلريزان و تاثير رواني آن در بازگشت به زندگي زندانيان به باشگاه خبرنگاران، مي‌گويد: گلريزان سنتي است الهي و انساني كه به واسطه آن بسياري از زندانيان جرائم غير عمد به دل خانواده هاي خود بر مي‌گردند.

رئيس سازمان نظام روانشناسي كشور ادامه مي‌دهد: ماندن افرادي كه به واسطه جرائم غير عمد اععم از مالي و حوادث در زندان اثرات تخريبي بسياري بر روي اين افراد و خانواده‌هاي آنها دارد كه غير قابل جبران است.

وي با اشاره به اين كه ماه مبارك رمضان فرصت مغتنمي براي اجراي اين سنت خداپسندانه است، تاكيد مي‌كند: اثر وضعي ماه مبارك رمضان خداجويي و به دنبال خير بودن مردم است و قطعا اجراي گلريزان به عنوان جشني كه آبروي ديگران را مي‌خرد، قطعا تاثير روحي مضاعفي را بر افراد خير خواهد داشت.

**جشن گلریزان در طول سال استمرار یابد


در همين زمينه آیت‌الله محسن مجتهد شبستری با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشن گلریزان مي‌گويد: برگزاری جشن گلریزان در ماه رمضان همه ساله با نتایج خوب اجتماعی و فرهنگی همراه بوده است.

وی ادامه مي‌دهد: رسیدگی به مشکلات نیازمندان از بروز آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر پیشگیری می‌کند.

آیت‌الله مجتهدشبستری تصريح مي‌كند: فعالیت‌های ستاد دیه برای آزادسازی زندانیان غیرعمد نماد انفاق و ادای حقوق اجتماعی است که ‌قابل تقدیر و ارزشمند است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاكيد مي كند: باید این نوع فعالیت‌ها استمرار داشته و تقویت شود و از طرفی با آگاهی بخشی به جامعه در پیشگیری از وقوع جرایم غیر عمد تلاش کنیم.

** جشني براي كاهش جمعيت كيفري

در ادامه اين گزارش حجت‌الاسلام محمد تقي رهبر با اشاره به تاثير جشن گلريزان در كاهش جمعيت كيفري به باشگاه خبرنگاران مي‌گويد: برگزاري مراسم گلريزان تاثير بسياري در كاهش جمعيت كيفري دارد.

اين حقوقدان ادامه مي‌دهد: ماندن زندانيان جرائم غير عمد در زندان‌ها نه تنها تاثيري در روند رسيدگي به پرونده آنها ندارد بلكه هزينه‌هاي بسياري را هم بر دستگاه قضايي كشور تحميل مي‌كند.

وي ادامه مي‌دهد: زنداني مالي نمي‌تواند تا زمان حضور در زندان هيچ فعاليت اقتصادي داشته باشد بنابراين از پس پرداخت ديون خود بر نمي‌آيد ولي اگر همين فرد با شرايط ويژه آزاد شود و فعاليت‌هاي كاري خود را دنبال كند قطعا از اين طريق موفق به پرداخت ديون خود مي‌شود.

حجت‌الاسلام رهبر تصريح مي كند: تلاش ستاد ديه كشور براي آزادسازي زندانيان جرائم غير عمد كه در طول سال ادامه دارد ولي شاهد اوج آن در ماه مبارك رمضان هستيم شايسته تقدير است.

وي تاكيد مي‌كند: كمك خيرين و نيكوكوكاران براي آزادي زندانيان نيازمند نيز يك اقدام نيكوست كه اثرات بسياري را در روحيه خانواده اين زندانيان برجاي مي‌گذارد و قطعا رضايت الهي را نيز به دنبال دارد.

** ماندن زندانيان جرائم غير عمد در زندان خانواده آنها را تهديد مي‌كند

قاضي حسن تردست نيز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جشن گلريزان را فرصت زمينه سازي كاهش جرائم قلمداد كرده و تصريح مي‌كند: آزادي زندانيان جرائم غير عمد تاثير بسياري بر كاهش توسعه جرائم ديگر دارد.

اين حقوقدان ادامه مي‌دهد: ماندن زندانيان جرائم غير عمد اثرات تخريبي بسياري دارد و به مرور زمان اين افراد ممكن است در تعامل با ساير خلافكاران به تخلفات بزرگتر گرايش پيدا كنند.

وي اضافه مي‌كند: ماه رمضان ماه بخشش و كرامت است و همه ما بايد همانطور كه انتظار داريم خداوند متعال در شرايط سخت همراه مان باشد، بايد به نيازمندان كمك كنيم و زندانيان جرائم غير عمد بيش از ساير افراد به كمك ما نياز دارند چرا كه ماندن آنها در زندان بنيان خانواده‌هاي آنها را نيز تهديد مي‌كند.

قاضي تردست ضمن تقدير از حركت‌هاي خيرخواهانه ستاد ديه و همراهي نيكوكاران تاكيد مي‌كند: كمك به آزادي زندانيان جرائم غير عمد كمك به سالم سازي فضاي جامعه از تخلفات و كاهش جرائم است.

**دلهايمان را قسمت كنيم

راستي.. ماه مبارك رمضان به نيمه رسيده و فرصت‌هاي معنوي ماه خدا محدود است، بياييم ما هم با قدمي كوچك در تداوم مسير آزادسازي زندانيان جرائم غير عمد نتقش آفريني كنيم تا آنها هم طعم بودن در كنار خانواده را ديگرگونه تجربه كنند.

گزارش: مليحه پژمان

انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
فرزانه
۱۴:۴۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
با سلام و خسته نباشید
ها دی
۰۶:۳۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
من یک تولیدگر بودم مالم راخوردن دوزن وچهار بچه اواره شدند بخدا زندانی ازاد نمیکنند شهرستانه میدزدند من ضامن شدم شاهد دارم پولشو دادم قاضی گفت حرف نزن م دارک وشهادتت لازم نیست گفت برو زندان من پسرم دهسالشه ختنه نکردمش ۶ ساله بچه هامو ندیدم مردم بخدا با اینامه پول زندانی که ازاد میکنند دوباره کمیته امداد باز میگا قسط ندادی دایرا حقوقی ما زندانت میکنند فقط خواهش میکنم من بیام صدا سیما ماا عسل تماام افرادی که دیدن ومدارک رانشون بدم که ازمن طلیب ندارد میاورم در حضور ملت همه ببینند که قاضی بابدهار مالی غیر عمد مثل قاتل برخورد میکنه
احمد ناصری پور
۱۲:۲۱ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
با سلام و خسته نباشید
بنده 23 ساله از دزفول که به تازگی ورشکست شدم و اگه تا تاریخ 27/12/96 6600000 تومان چک رو پاس نکنم باید عید رو در زندان سپری کنم و کنار خانوادم نباشم الان خدا اگه میشه اعلام کنید اگر کسی هست و میتونه بنده رو کمک کنه راهنمایی کنه