سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرگان /

گلستان دروازه ریلی آسیای میانه/ تحول اقتصادی با قطار بین المللی

با تکمیل و بهره برداری از راه آهن فراملی ایران، ترکمنستان و قزاقستان، گلستان ایران زمین به دروازه صادرات آسیای میانه و اقیانوس هند متصل می کند.


به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران کار ساخت خط ریلی این پروژه فراملی در کشور ایران و قزاقستان به پایان رسیده و اکنون منتظر تکمیل طرح در کشور ترکمنستان بوده تا با تکمیل آن این کریدور بین المللی رسما فعال شود.
 
این خط آهن یکی از مهم‌ترین خطوط ترانزیتی و پروژه های مهر ماندگار کشور بوده که ساخت آن با توافق روسای جمهوری سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران صورت گرفته و برای احداث این خط آهن یکهزار و 300 میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.
 
طول این پروژه در مجموع در سه كشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان حدود 900 کیلومتر است كه 700 كیلومتر آن در خاك تركمنستان ناحیه بركت در استان بالكان به سوی مرز قزاقستان در شمال غربی این كشور قرار دارد و 120 كیلومتر در خاك قزاقستان در منطقه اوزن و 80 كیلومتر هم در خاك ایران ناحیه اترك در شمال گرگان واقع شد.
 
پروژه راه آهن گرگان- اینچه برون از روستای قره تپه در محور یساقی – بندرترکمن در غرب شهرستان گرگان مرکز استان گلستان، شروع شده و با حرکت به سمت شرق کشور تا محل ایستگاه جدید گرگان ادامه می یابد و پس از رسیدن به ایستگاه گرگان به سمت شمال این استان تا مرز اینچه برون می رود.
 
هدف اصلی از اجرای این پروژه جذب میلیون ها تن بار ترانزیتی غلات کشور قزاقستان جهت ارسال به کشورهای حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند است که می‌تواند در رونق اقتصادی کشور و استان گلستان اثرات مطلوبی داشته باشد.
 
ترانزیت هفت میلیون تن کالا
 
معاون فنی اداره کل راه آهن شمال درباره این پروژه بین المللی می گوید: 80 کیلومتر از این خط ریلی بین المللی در کشور ایران و گلستان واقع شده است و ترانزیت هفت میلیون تن بار از این محور به خلیج فارس تعریف شده است.
 
محمد زرگرانی افزود: ترانزیت این مقدار بار حدود یک پنجم حجم بار شبکه ریلی کشور بوده که باید از طریق راه آهن گرگان – اینچه برون جابجا شود و انتظار داریم با جابجایی این میزان بار، تحول عظیمی در اقتصاد گلستان ایجاد شود.
 
وی اظهار داشت: کریدور ریلی ایران، ترکمنستان – قزاقستان برای کشور و استان ما منافع بسیاری دارد و اکنون منتظر تکمیل این طرح در خاک ترکمنستان هستیم.
 
زرگرانی افزود: حدود 100 کیلومتر از این خطر ریلی در ترکمنستان هنوز تکمیل نشده و پیگیریهایی برای تسریع در ساخت آن صورت گرفته است.
 
تکمیل خط ریلی ایران در گلستان
 
معاون اداره کل راه آهن شمال با اشاره به اینکه ساخت این خطر ریلی بین المللی در گلستان به پایان رسیده است گفت: ساخت ایستگاهها نیز در مرحله پایانی بوده و بزودی تکمیل می شود.
 
وی افزود: ساخت یک پل رودخانه ای از این مسیر، 12 تقاطع غیر همسطع  و چهار ایستگاه فرعی و اصلی در این خطر ریلی هدفگذاری شده بود.
 
زرگرانی یادآورشد: هم اکنون نیز ما مشکل حمل و نقل در این خطر ریلی در گلستان را نداریم و می توانیم قطار حمل کنیم و برای فعالیت بین المللی این کریدور منتظر تکمیل طرح در خاک کشور همسایه هستیم.
 
وی تصریح کرد: امیدواریم با تکمیل این شبکه ریلی هر چه زودتر به خط ریلی بین المللی آسیای میانه بپیوندیم و ترانزیت کالا و بار از این مسیر انجام شود.
 
وی افزود: در فاز اول قرار بود بین سه تا پنج میلیون تن کالا از این مسیر حمل شود و در فاز دوم ترانزیت بین 10 تا 12 میلیون تن کالا هدفگذاری شده است.
 
لزوم فراهم شدن زیرساختهای ریلی
 
زرگرانی یادآورشد: ظرفیت حمل بار در محور ریلی شمال سالانه تا سه میلیون تن بار بوده و برای رسیدن به اهداف پروژه به دلیل شیب ترازی که در محور وجود دارد باید یکسری زیرساختها مهیا شود.
 
معاون اداره کل راه آهن شمال افزود: باید از لوکوموتیوهای برقی استفاده کرده و تونل ها را اصلاح کنیم تا واگن های کشورهای آسیای میانه بتوانند از این محور در داخل کشور استفاده کنند.
 
وی عنوان کرد: اگر واگن های کشورهای آسیای میانه بخواهند از خط ریلی داخل کشور استفاده کنند باید در طول و عرض تونل ها تغییرات و اصلاحاتی ایجاد شود تا ترددشان با مشکل مواجه نشود.
 
تحول اقتصادی گلستان با خط ریلی بین المللی
 
وی یادآورشد: وقتی بخواهیم این حجم بار را از این محورها ترانزیت کنیم باید تعداد ناوگان های بیشتر و نیروی انسانی زیادی به خدمت بگیریم.
 
معاون اداره کل راه آهن شمال تصریح کرد: در این شبکه ریلی، بحث ترانزیت کالا و ارزآوری مطرح است و تحول عظیمی در اشتغالزایی ایجاد می شود و هر اداره کلی که ایجاد می شود بیش از هزار نفر بصورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد می شود.
 
زرگرانی عنوان کرد:  ایستگاههایی که در این محور پیش بینی کردیم ایستگاههای درجه یک است و بحث تغییر و تحول واگن، تغییر بویژه در ایستگاهها مطرح است که در اقتصاد منطقه نقش دارد.
 
عملیات اجرایی خط ریلی گرگان – اینچه برون از مردادماه سال قبل در گلستان آغاز شد و سالجاری به بهره برداری رسید.
 
این طرح ایران را از طریق خط ریلی به آسیای میانه و روسیه متصل می کند و که از ایستگاه گرگان -  اینجه برون آغاز شد و پس از عبور از ترکمنستان به قزاقستان می رسد. برای ساخت این خط 130 میلیارد تومان هزینه شده است.
 
این منطقه چهارمین نقطه روی زمین است که خطوط ریلی عریض کشورهای شمالی را به خط باریک ریلی کشور وصل می کند./ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.