سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اسلام تايمز:

قطر نقش خونین خود را در بحران سوریه به چه کسی سپرده است؟

نقش قطر در بحران سوریه کجا رفته است؟ این سوالی است که برای هر کسی مطرح می شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اسلام تايمز، از زمانی که تمیم حکومت قطر را در دست گرفته است، خبری از نقش قطر را در بحران سوریه نمی بینیم. حمد بن جاسم رفت و با رفتن او توطئه قطر نیز علیه سوریه مخفی شده است. آیا حاکم جدید قطر خود را از وقایع سوریه دور کرده است و به اوضاع داخلی قطر مشغول است؟ قطری که از سیطره اخوان رنج می برد به ویژه اینکه فروغ اخوانی ها نیز شروع به فروکش کرده است. مد اخوانی که از مصر می آمد، قدرت را از دست رفته می بیند و اینک متوجه کشورهای دیگر عربی از جمله قطر شده است. از این رو قطر امروز می ترسد که مردمش علیه آن قیام کنند بنابر این باید برخی از امور داخلی را سروسامان دهد. اقدامی که به جای دخالت در امور خارجی می تواند باعث تثبیت حکومت شود.

اما بعد از حمد بن جاسم چه کسی نقش قطر را در سوریه به عهده گرفته است؟ بدون شک در سایه عقب نشینی قطر حتما کس دیگری این ماموریت را برعهده دارد. منابع " الخبر برس" تاکید می کنند که امریکا این نقش را به عربستان سعودی سپرده است و با پول و سلاح و سیاست ایالات متحده در امورسوریه دخالت می کند، اگر چه عربستان بعد از تغییر حاکم قطر و رد حکومت اردوغان از سوی مردم ترکیه ، نقش منطقه ای اساسی را در این برهه ایفا می کند.

این منابع خبری می گویند قطر و عربستان بر سر  حمایت از معارضان سوریه  با هم درگیری داشتند که بالاخره با دخالت و فشار آمریکا این نقش به عربستان سپرده شد و تصمیم بر آن شد که سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان به جای وزیر امور خارجه قطر عمل خواهد کرد.

به گفته این منابع قطر امروز نقشی در بحران سوریه ندارد اما این امکان دارد که هراز گاهی تحرکاتی از سوی آن ببینیم و کنفرانس هایی در دوحه برگزار کند و تا نقش نهایی خود را فراموش نکند و همچنین ممکن است  نیاز به اعاده نقش خود داشته باشد و بار دیگر آن را  در سایه سیاست آمریکایی تثبیت کند. نقش حمد بن جاسم امروزه در قطر متوقف شده است و نمی توان گفت که نقش قطری مشابه ای مثل نقش حمد بن جاسم وجود داشته باشد.

این نقش سعودی در سوریه عملا با تصریحات سعود الفیصل مبنی بر وارد کردن کامیون های اسلحه سعودی به قطر آغاز شد. در این رابطه اطلاعات خاصی از الخبر برس " در دسترس است که بر دخالت عربستان در سوریه تاکید می کنند و نشان می دهند که چگونه بندربن سلطان برای مسلح کردن معارضین سوری برنامه ریزی می کند.



برچسب ها: قطر ، سوریه ، تمیم ، آل ثانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.