سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

سد‌سازی‌های بی‌رویه، توهم "فراوانی آب" را به همراه دارد

رئیس کارگروه آب اتاق بازرگانی اصفهان گفت: سدسازی، علاوه بر کاهش مقدار آب، توهم "فراوانی آب" را نیز به همراه دارد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، مهدی بصیری،  در نشست خبری خود، اظهار داشت: سدسازی در ایران به عنوان یکی از زیربناهای توسعه اقتصادی مطرح و خورنده بودجه‌های هنگفت است.

وی با اشاره به اینکه یک رودخانه در مسیر طبیعی خود وارد یکی از دو مسیر تالاب یا دریا می‌شود، تصریح کرد: تالاب‌ها و دریاها نقشی اساسی، در اکوسیستم و محیط زیست دارند.

رئیس کارگروه آب اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: از دیدگاه انسانی، هر موردی که به نفع بشر نباشد "هدر رفت" را به همراه دارد و این تفکر، یک اشتباه بزرگ است.

بصیری افزود: با احداث سد، افزایش جمعیت شهرها را شاهد خواهیم بود و با این روند رودخانه‌ای که به طور طبیعی جوابگوی زندگی شهر نشینی بوده است دیگر جایگاه طبیعی خود را از دست می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 65 سد در سطح کشور، در حال احداث است، تصریح کرد: وزارت نیرو در هر مکانی که مختصر آبی وجود دارد، از توجیه "کمبود آب کشور" استفاده نادرست می‌کند.

رئیس کارگروه آب اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد: البته تمام سدهای ایجاد شده منسوخ نیست اما برای ایجاد یک سد تنها، نیازهای مبرم، باید ملاک تصمیم گیری باشد.

بصیری با اشاره به اینکه احداث یک سد افزایش آب را به دنبال ندارد، تاکید کرد: یکی از مشکلات سدها، تبخیر میزان زیاد آب از سطح آن و در حد "میلیون متر مکعب" است.

وی مصرف زیاد آب شرب، مصرف زیاد آب‌های صنعتی، تغییر الگوی کشت از نظر ( نوع محصول و زمان) را از جمله اثرات تخریبی "ایجاد سد" برشمرد.

رئیس کارگروه آب اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: در چند وقت گذشته نامه‌نگاری‌هایی با دفتر رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهوری برای بررسی مشکلات ناشی از ایجاد سدهای اضافه در کشور انجام شد که تنها دفتر مقام رهبری، این مسئله را جدی گرفته است.

بصیری افزود: در حال حاضر سدهایی در کشور ایجاد شده که هیچ یک از شاخصه‌های "شرب" و "کشاورزی" را به دنبال ندارد.

وی تاکید کرد: یادمان باشد هر فناوری ایجاد شده در نهایت، به نفع بشریت تمام نمی‌شود.

رئیس کارگروه آب اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد: از دولت مردان آینده انتظار داریم مقوله آب را به طور کامل درک کرده و برای مشکل جدی زاینده رود، مسائل سیاسی را جایگزین مسائل علمی نکنند./س

برچسب ها: اصفهان ، نشست ، خبری ، سد ، سازی ، های ، بی رویه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.