سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چهارمحال و بختياري

سفره های پربرکت در ماه مبارک رمضان + تصاوير(6)

سفره های افطاری مردم چهارمحال و بختياري از تنوع غذایی زیادی برخوردار است.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران، یکی از آداب فراموش شده ی استان چهارمحال‌و بختیاری در ماه مبارک رمضان سحرخوانی و اذان خوانی بر روی پشت بام‌های خانه‌ها است. در این رسم بزرگان شهر بر روی پشت بام منزل خود با صدای بلند به خواندن اذان می‌پرداختند، تا مومنین خواب نماند و به موقع بیدار شوند.


نذر کردن حنا:

تهیه و پخش حنا در صحن امام زادگان شهرکرد یکی دیگر از آداب و رسوم ماه مبارک رمضان است. این سنت در استان، قدمت دیرینه دارد و کسانی که نیت و حاجت مشترکی دارند؛ حنا را بین زائران تقسیم می کنندو این رسم در عصر روز بیست و هفتم در محل امام زاده‌ی شهرکرد انجام می‌شود.

رسم کاکولی پزون:

«کاکولی پزون» یکی از سنت‌های قدیمی است که در سرتاسر این استان انجام می شود. در شب 27 ماه رمضان، تمامی شهرهای استان کاکولی پزون را دارند و در این شب هر خانواده با توجه به بضاعت مالی، برآورده شدن حاجت و استجابت دعا، به پخت و نذر کاکولی می‌پردازند و در بین مردم توزیع می کنند.

کاکولی نوعی نان است که خمیرش از شیر، آرد و خشک بار (گردو، کشمش، بادام) تشکیل شده و برای پخت بر روی این نان، زرده ی تخم مرغ، گل رنگ، زعفران، زیره می افزایند و در تنور می پزند.

زنان فامیل، بیش تر به صورت همیار گروهی کاکولی می‌پزند. در شهرکرد افرادی که کاکولی پخته اند در صحن مطهر امام زادگان، حلیمه و حکیمه خاتون، آن ها را بین زایران، رهگذران و نمازگزاران پخش می‌کنند. پخت کاکولی در این روز از ماه مبارک رمضان به علت این است که مردم با توجه به این عقیده که قرآن در 27 ماه مبارک رمضان (شب قدر) نازل شده به پخت کاکولی می پردازند. دیگری این نشانه ی این است که ماه روزه، رو به پایان است و خانواده‌ها به خوبی و سلامتی، این ماه مبارک را با عبادت و رضای حق، به پایان رسانیده اند.

پخت نان «یوخا» رسوم قدیمی بخش سامان:

مردم روستاهای بخش سامان قبل از ورود به ماه مبارک رمضان و زمانی که می‌خواهند به استقبال این ماه بروند به پخت نذری به نام «نان یوخا» می‌پردازند. این نان محلی که از شیره‌ی انگور، گردو، بادام، روغن حیوانی و ... است، توسط زنان روستایی در منازل تهیه می شود و در بین تمامی اهالی روستا توزیع می شود.

اهدا مواد غذایی بین نیازمندان:

یکی دیگر از آداب و رسوم رمضان در استان چهارمحال و بختیاری این است که کودکان کیسه به دست به در خانه ها مراجعه می کنند و صاحب خانه بدون نگاه کردن به کیسه ای که در دست کودک است، هرچیزی که در توان دارد، داخل آن قرار می دهد.


علاوه بر این در ماه مبارک رمضان در این استان افرادی ناشناس با جمع آوری مواد غذایی و کالا و در داخل کیسه‌ها، آن را به افراد نیازمند اهدا می‌کنند و این کار به صورت خودجوش از سوی مردم خیر صورت می‌پذیرد. در این ماه مبارک، زنان در منازل به ختم قرآن، دادن افطاری، پخت شله زرد، انواع حلوا و خوراکی‌های دیگر نیز می پردازند./ز
برچسب ها: شهرکرد ، رمضان ، افطاری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.