سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طلا در سرزمين بهار با اکسير جواني نقره شد!/ بانوان تکواندوکار کماکان روي نقطه صفر

تیم ملی تکواندو کشورمان در پایان مسابقات جهانی مکزیک با از دست دادن عنوان قهرمانی جهان به نايب قهرمانی رسید.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران: بیست و یکمین دوره رقابت های تکواندوی قهرمانی جهان در سال 2013 که از 24 تیر در ورزشگاه 6 هزار نفری "اکس پوزیتو سنتر" شهر پوئلای مکزیک آغاز شده بود، با بیستمین قهرمانی کره جنوبی بامداد امروز دوشنبه 31 تیر به پایان رسید.
در این دوره از مسابقات 872 تکواندوکار از 134 کشور دنیا شرکت کرده بودند که تیم ملی تکواندو ایران قهرمان دوره قبل رقابت ها با ترکیب کامل و تیم ملی بانوان با چهار ورزشکار در میدان مکزیک حاضر شدند.
این مسابقات با همان هوگوهای مورد تصویب فدراسیون جهانی در المپیک لندن، یعنی سیستم های الکترونیکی "دی دو" با قضاوت حدود صد داور منتخب WTF"" بر روی هشت شیاپ چانگ برگزار شدو
کاهش تعداد شرکت کنندگان نسبت به دوره قبل رقابت های جهانی نگرانی هایی برای آینده این رشته در بازی های المپیک ایجاد کرد اما اکثر سرشناسان این رشته در مکزیک حاضر شدند و می توان گفت که چهره های سرشناس ایرانی مهمترین غایبان جام بیست و یکم لقب گرفتند.
جامی که پس گرفته شد
با اینکه تیم ملی ایران در بیستمین دوره رقابت های قهرمانی جهان با پایان دادن سیطره کره ای ها در تکواندوی جهان مقام قهرمانی را برای اولین بار و پس از 38 سال با مربیگری رضا مهماندوست با کسب سه نشان طلا، یک نقره و 2 برنز از آن خود کرده بود و قهرمان غیر کره ای رقابت های جهانی لقب گرفت، این بار کره جنوبی برای باز پس گیری جام قهرمانی به مکزیک آمد و در فاصله یک روز مانده به پایان مسابقات قهرمانی زود هنگام خود را جشن گرفت.
رونمایی از تیم جدید
اما تیم ملی ایران راه پر فراز و نشیبی را برای رسیدن به رقابت های جهانی طی کرد.
با تغییرات فراوان در کادر فنی تیم ملی و در دوران بحران مالی فدراسیون های ورزشی که تکواندو هم از آن بی نصیب نبود، سرانجام مرتضی کریمی سرمربی جدید تیم ملی تکواندو لقب گرفت در حالی که کمتر کسی چنین پیش بینی را کرده بود.
تصمیمات جدید در اردوهای آماده سازی ملی پوشان و کنار رفتن قدیمی ها منجر به تشکیل تیم جدید و جوانی برای مسابقات جهانی مکزیک شد که امید زیادی به همراه داشت اما اغلب کارشناسان حتی کسب سکو را هم برای این جوانان مد نظر نداشتند.
همه امیدهای ایرانی
در هر صورت با آغاز رقابت ها و کسب مدال نقره هادی مستعان در وزن دوم، امیدواری ها به این تیم بازگردانده شد و در شبی که کسی تصور به مدال آوری بهنام اسبقی جانشین محمد باقری معتمد در وزن چهارم را نداشت وی مدال طلای ارزشمندی را برای کاروان ایران کسب کرد.
سجاد مردانی یکی دیگر از امید های کسب مدال ایران هم در سنگین وزن توانست طلسم چهار ساله فینالسیت شدن را بشکند و به مدال نقره مسابقات برسد.
اما به جز مدال آوران این دوره از چهره هایی مثل مهدی خدابخشی به عنوان پدیده جدید تکواندوی ایران و مسعود حجی زواره به عنوان کاپیتان تیم ملی انتظارات بیشتری می رفت که با وجود شروع خوب در مسابقات پایان ناامید کننده ای را تجربه کردند.
سید احسان نقیب زاده در وزن اول، محمد خمسه در وزن سوم و امید عمیدی در وزن ششم هم نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.
جوانگرایی به چه قیمتی؟
در هر صورت با وجود آنکه بارها از جوانی و بی تجربگی تکواندوکاران جهانی ایران صحبت شد و مربیان تیم ملی نوید پیشرفت این نفرات را در مسابقات آینده داده اند اما نمی توان به سادگی از کنار این نکته گذشت که جوانگرایی همیشه در کنار استفاده از تجربیات ثمربخش بوده و این مورد بارها در تکواندوی ایران به اثبات رسیده است و نتایج آن را دیده ایم.
استفاده بهینه از جوانی و تجربه
هر چند که انتظار زیادی از این تیم جدید وجود نداشت، اما اگر در انتخاب تکواندوکاران اوزان پنجم و ششم وسواس بیشتری به خرج داده می شد و لجبازی ها را کنار می گذاشتیم، شاید می توانستیم حتی به نتایج بهتری هم برسیم و حالا سکوی قهرمانی را هم حفظ می کردیم.
با اینکه چهره های مطرح بسیاری به علت مصدومیت نتوانستند به اردوی تیم ملی ملحق شوند اما کنار گذاشتن نادرست نفراتی همچون علیرضا نصر آزادانی با همه تجربیات فنی و در عین آمادگی هم به نوعی خود زنی برای این تیم ملی بود.
در هر صورت تیمی که همه نفرات آن برای اولین بار مسابقات جهانی را تجربه کردند امید دارند همچون نام آوران گذشته این رشته افتخار آفرین شوند.
قصه تکراری بانوان!
اما بحث بانوان تکواندوکار مسئله پیچیده ای شده که هنوز برای آن راه حلی هم پیدا نشده است. به نظر می رسد مشکلات نتیجه گرفتن بانوان در مربیان داخلی و خارجی خلاصه نمی شود.
با وجود همه حواشی موجود برای انتخاب نفرات و کادر فنی و نیز اردوهای آماده سازی تیم ملی، این تیم با امید به کسب مدال در آوردگاه جهانی وارد پوئلا شد اما قصه تکراری چند برد و نهایتا حذف زود هنگام نصیب همین تیم هم شد.تا در نهایت بانوان همچنان در حسرت مدال جهانی دست خالی به تهران بازگردند در حالی که مریم آذرمهر سرمربی تیم ملی پیش از اعزام به مسابقات جهانی اعلام کرده بود که حالا وقت مدال اوری بانوان است و اصلا برای کسب تجربه به مکزیک نمی رویم!
بررسی علت نتیجه نگرفتن بانوان می تواند شرایط این بخش که در حال درجا زدن است را مشخص کند تا شاید تصمیم درست و ریشه ای برای آن گرفته شود.

 

 

برچسب ها: تکواندو ، ایران ، مکزیک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.