سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اشپيگل فاش کرد ؛

ارتباط سرویس های اطلاعاتی آلمان و آمریکا در زمینه جاسوسی اطلاعات

پايگاه اينترنتي دويچه وله نوشت: هفته‌نامه اشپيگل با استناد به سندهايي فاش کرد: سرويس‌هاي اطلاعاتي آلمان با کمک يک نرم‌افزار آمريکايي داده‌هاي ديجيتالي را جمع‌آوري کرده و به آمريکا انتقال مي‌دهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،اين گزارش مي افزايد: مسئولان سرويس‌هاي آلمان اين ادعا را رد مي‌کنند. سازمان اطلاعاتي اداره فدرال براي حفاظت از قانون اساسي آلمان تأييد کرده که سرويس مخفي آمريکايي آژانس امنيت ملي (NSA) با کمک يک نرم‌افزار جاسوسي  مراقبت خود را در اختيار اين نهاد اطلاعاتي آلماني قرار داده است. هانس گئورگ ماسن، رئيس اداره فدرال براي حفاظت از قانون اساسي، در گفتگو با روزنامه "بيلد ام زونتاگ" گفت : اين نرم‌افزار تاکنون آزمايش شده، ولي به کار گرفته نشده است. در عين حال آقاي ماسن تأکيد کرده که سازمان تحت مسئوليت وي در همکاري‌اش با آژانس امنيت ملي آمريکا کاملا در چارچوب مجوزهاي قانوني حرکت مي‌کند. رئيس اداره فدرال براي حفاظت از قانون اساسي اين گمانه‌زني را رد کرده که سازمان زير نظر وي با کمک نرم‌افزاري که آژانس امنيت ملي در اختيارش گذاشته، داده‌هايي را در آلمان جمع‌آوري و به آمريکا منتقل کرده و يا از آمريکا داده‌هايي را دريافت کرده است. وي مي‌گويد، همکاري با سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريکا سهم مهمي در پيشگيري از سوءقصدهاي تروريستي در آلمان داشته است.  اين سخنان ماسن واکنشي بود در قبال گزارش هفته‌نامه آلماني اشپيگل.
اشپيگل در جديدترين شماره خود از نرم‌افزاري به نام سيستم "ايکس کي‌اسکور" (XKeyscore) نام مي‌برد که ابزاري است براي جاسوسي گسترده، به‌طوري که مراقبت و نظارت بر کل ارتباطات ديجيتال را امکان‌پذير مي‌سازد. اشپيگل نوشت: اين نرم‌افزار در اختيار سرويس‌هاي اطلاعاتي آلمان مانند سرويس اطلاعاتي فدرال (BND) و اداره فدرال براي حفاظت از قانون اساسي (BfV) قرار گرفته است. اين هفته‌نامه آلماني در گزارش خود به يک گزارش داخلي فوريه  2008 آژانس امنيت ملي آمريکا استناد کرده است.
اشپيگل نوشت:  آژانس امنيت ملي آمريکا ماهيانه  به حدود 500 ميليون داده‌ي ديجيتالي از آلمان دسترسي داشته و در  دسامبر 2012 حدود  180 ميليون از اين داده‌ها با کمک سيستم ايکس کي‌اسکور جمع‌آوري شده است.
بر اساس سندهايي که در اختيار اشپيگل قرار گرفته، همکاري سرويس‌هاي اطلاعاتي آلمان با آژانس امنيت ملي آمريکا در اين اواخر تشديد شده است. آمريکايي‌ها با تقدير از همکاران آلماني خود، آن‌ها را «متحدان کليدي» مي‌نامند.
اشپيگل‌آنلاين با استناد به يادداشت يک همکار آژانس امنيت ملي آمريکا (مندرج در اين سندها) مي‌نويسد، سرويس اطلاعاتي فدرال (BND) به گونه‌اي کار کرده که بر تصميم دولت آلمان تأثير بگذارد تا قانون حفاظت از داده‌ها در آلمان را بتوان به‌طور درازمدت انعطاف‌پذيرتر تبيين و تفسير کرد، با اين هدف که امکان بيشتري براي تبادل اطلاعات ميان سرويس‌ها فراهم آيد.
در اين گزارش همکار آژانس امنيت ملي آمريکا آمده است که در طول سال  2012 متحد آلماني دست به ريسک‌هايي زده تا بتواند نيازهاي اطلاعاتي آمريکا را تأمين کند. در اين سند آمده که «سرويس اطلاعاتي فدرال» در رابطه با جمع‌آوري اطلاعات در افغانستان فعال‌ترين متحد است.
پيش از اين ژنرال کيت آلکساندر، رئيس آژانس امنيت ملي آمريکا، گفته بود: همکاري با سرويس‌هاي آلماني براي پيشگيري از سوءقصدهاي تروريستي، افتخار و امکاني ويژه است.
گرهارد شيندلر، رئيس سرويس اطلاعاتي فدرال، در گفتگو با روزنامه "بيلد ام زونتاگ" بدون اين‌که وارد جزئيات مشخص شود، در اين رابطه گفت:«انتقال ماهانه ميليوني داده‌هاي اطلاعاتي از آلمان به آژانس امنيت ملي آمريکا توسط سرويس اطلاعاتي فدرال صورت نمي‌گيرد.
طبق گفته‌ي شيندلر، در سال گذشته منطبق با قانون، داده‌هاي دو فرد حقيقي با تابعيت آلماني به آژانس امنيت ملي آمريکا انتقال داده شده است. وي افزوده است: «اخيرا اظهارات خود را در رابطه با همکاري با آژانس امنيت ملي آمريکا، در برابر کميسيون نظارت پارلماني آلمان بيان داشته‌ام.







تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.