سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وقتي چشمان بيرون‌زده از احوال تيروئيد خبر مي‌دهند

پركاري غدد تيروئيد به علت تورم نسوج پشت چشم در افراد منجر به بروز بيرون زدگي چشم‌ها موسوم به بيماري اگزو فتالمي مي‌شود.

فريبا محسني فوق تخصص غدد و متابولسيم در گفتگو با خبرنگار  علمي باشگاه خبرنگاران افزود: پركاري تيرئيد يكي از اختلالات اين است كه تپش قلب، لرزش دست از علامت‌هاي احتمالي آن بوده و در اين ميان بيرون زدگي چشم‌ها به عنوان شايع‌ترين علائم آن در حقيقت نوعي آشكار سازي وضعيت عملكرد غدد تيروئيد است كه بايد به آن توجهي ويژه شود.

وي با بيان اينكه سن و جنس بيمار در ابتلا به اختلالات تيروئيدي هيچ نقشي ندارد تاكيد كرد: در بيشتر مواقع اختلال تيروئيد ناشي از پركاري آن بي‌علامتي است كه به علت وجود گره داغ تيروئيدي و التهاب تيروئيد صورت مي‌گيرد و سيستم متابولسيم را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

اين فوق تخصص غدد اظهار داشت: اگر غده تيروئيد بيش از حد طبيعي فعاليت كند يعني بيش از ميزان لازم هورمون توليد كند به آن پركاري تيروئيد گفته مي‌شود و حال آنكه بروز اگزوفتالمي يا همان بيرون زدگي چشم‌ها علاوه بر هشدار بروز آن است بايد توجه شود كه اين امر مي‌تواند براثر تومور پشت چشم نيز ايجاد شده و افراد نبايد هر بيرون زدگي چشم را با پركاري تيروئيد نيز اشتباه بگيرند .

وي در خصوص درمان اگزوفتالمي ناشي از پركاري تيروئيد نيز گفت: اگر در همان مراحل اوليه بروز آن اقدامات درماني به موقع صورت گيرد با شروع درمان به مرور رفع مي‌شود و در غير اين صورت چون بافت چشم دچار فيبروز و سختي بافت شود ممكن است كه ديگر برگشت نداشته باشد و اولين درمان دوري از نور آقتاب بستن چشم هنگام خواب با چسب براي جلوگيري از خشكي آن و يا استفاده از اشك مصنوعي است.

فريبا محسني در پايان خاطر نشان كرد: در صورتيكه اقدامات درماني براي بهبود عملكرد تيروئيد به همراه رفع اگزوفتالمي به شكل مطلوب همچون تجويز كه تون انجام شود نيازي به درمان جراحي چشم پزشكان براي رفع آن نيست و در غير اين صورت پس از بهبود تيروئيد بيمار به چشم پزشك ارجاع داده مي‌شود./ع2
برچسب ها: تیروئید ، چشم ، غده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.