سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

كره در گرماي هوا آب شد/مسولان در جلسه ، كسي پاسخگو نيست

هنوز خاطره کمبود دو ماهه کره در بازار از يادها نرفته، که اين بار با ناياب شدن اين کالاي خوراکي آن هم در ماه مبارک رمضان که مسئولين صحبت از تامين ويژه و به موقع کالاها و مايحتاج عمومي به مناسبت اين ماه مي کردند؛ بار ديگر آب پاکي بر دست مردم ريخته شد که نمي توان روي حرف مسئولان تنظيم بازار چندان حساب کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با سپري شدن 11 روز از ماه مبارک رمضان مردم بار ديگر با کمبود و ناياب شدن کره در فروشگاهها و مغازه هاي سطح شهر روبرو شدند.

يک خانم خانه دار که براي خريد چند قالب کره به مغازه اي در شرق تهران مراجعه کرده  به خبرنگار ما مي گويد امروز که براي خريد کره به چند فروشگاه سر زدم با پاسخ فروشندگان مبني بر اينکه "کره نداريم " روبرو شدم.

وي مي افزايد: در روزهاي نخست ماه مبارک رمضان کره فراوان بود و اگر من مي دانستم که ممکن است اين کالا ظرف چند روز اينده ناياب شود، براي مصرف يک ماه خانواده ام کره مي خريدم و ذخيره مي کردم.

در همين رابطه يک مغازه دار نيز مي گويد: چند روزي است كه كره به مغازه ها توزيع نشده و به همين خاطر با مشکل عرضه اين کالا به مردم مواجه شديم.

وي ادامه مي دهد: معلوم نيست ان ميزان کره که از خارج وارد کشور شده و قرار بود به تدريج ترخيص شود ، ترخيص نمي شود يا کارخانجات به بهانه بالا بردن نرخ کره توزيع انرا به فروشگاهها و مغازه هاي سطح شهر متوقف کرده اند ؟!

يک خانم شاغل نيز با گله مندي از وضعيت کره در بازار مي گويد: مسئولاني که دائما مي گويند هيچ کمبودي در تامين مايحتاج عمومي مردم وجود ندارد الان کجايند که پاسخگوي کمبودو ناياب شدن يکي از اقلام مورد نياز مردم در کشور باشند.

وي با اشاره به اينکه ممکن است علت ناياب شدن کره در بازار فراهم کردن زمينه براي بالا بردن نرخ اين کالاي خوراکي باشد ، مي افزايد: اگر قرار است قيمتهاي را بالا ببرند، ببرند مردم که به افزايش ناگهاني و غيرطبيعي قيمتها عادت کرده اند.

 برپايه مشاهدات خبرنگار ما از مغازه هاي سطح شهر و نيز تماس هاي مکرر مردم، امروز صبح در سطح گسترده اي کره در مغازه هاي مناطق مختلف شهر تهران ناياب شده و عموما مردمي که براي خريد اين کالاي خوراکي به فروشگاهها مراجعه مي کنند؛ دست خالي برميگردند.

برپايه اين گزارش، کره در ارديبهشت و خرداد ماه سال جاري در مغازه هاي سطح شهر و نيز کشور با کمبود شديد مواجه شد.

در همين ارتباط حسن رادمرد معاون وزير صنعت، معدن و تجارت دهم خرداد ماه در پاسخ به کمبود کره در بازار کشور گفت: حدود 22 هزار و 500 تن کره در گمرک  موجود است که به دليل تامين نشدن ارز مورد نياز (ارز مرجع) وارد کنندگان امر ترخيص کره با مشکل و تاخير روبرو شده است.

وي ادامه داد: اين ميزان کره وارداتي و موجود در گمرکات کشور براي مصرف 4 تا 5 ماه آينده مردم کاملا کافي است.

رادمرد با تاکيد بر تامين ارز مورد نياز براي ترخيص کره موجود در گمرکات کشور گفت: براساس آخرين مکاتبات وزرات صنعت، معدن و تجارت با بانک مرکزي ، صراحتا اعلام شده که ارز مرجع کره بايد تامين شود.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت علت کمبود دو ماهه کره در بازار را تاخير زياد ايجاد شده در تخصيص ارز مرجع براي واردات کره اعلام کرد و تصريح نمود: به خاطر عدم تامين ارز مرجع اين کالا ، در حدود 23 هزار تن کره در کمرکات کشور انباشته شده و امکان ترخيص آن وجود ندارد.

اما اواخر خردادماه بود که همين مقام مسئول وزارت صنعت معدن و تجارت با خرسندي اعلام کرد که با تامين ارز مرجع واردات کره  از مجموع 23 هزار تن کره در گمرکات، 5 هزار تن از اين کالا ترخيص و به کارخانجات تحويل داده شده که انجام بسته بندي و فراوري بر روي آنها اين ميزان کره به زودي در سطح بازارهاي کشور توزيع مي شود.

در همين رابطه تني چنداز مسئولان ستاد تنظيم بازار در اظهار نظرهاي رسمي اعلام کردند که ترخيص 17 هزار تن کره باقي مانده در گمرکات کشور نيز به تدريج در حال انجام است و در اين راستا تا چند ماه آينده هيچ کمبود و افزايش قيمتي در بازار کره وجود نخواهد داشت.

گفتني است؛ پس از توزيع 5 هزار تن کره در بازار کشور اميد مي رفت که بازار اين کالاي خوراکي و پرمصرف و ديگر تا چند ماه آينده روي تنش را نبيند. اما اين اميد ديري نپاييد که به ياس تبديل شد و متاسفانه در اين شرايط معلوم نيست که ناياب شدن کره در بازار به خاطر ترخيص نشدن همان 17 هزار تن است يا به خاطر فراهم کردن زمينه جهعت ازايش قيمت مجدد اين کالاي  خوراکي است.

به گزارش خبرنگار ما آنچه در اين شرايط کاملا شفاف و روشن به چشم مي آيد آن است که بار ديگر اعتبار حرف و عمل مسئولين ستاد تنظيم بازار نزد مردم خدشه دار شد چرا که در اين شرايط پرسش مردم از مسئولين ستاد تنظيم بازار اين است که آيا مسئولين حقايق مربوط به بازار کالاهاي اساسي را  به درستي به مردم بيان نمي کنند يا بي ثباتي در بازار نتيجه فقدان مديريت در شبکه تامين و توزيع کالا است.

البته ناگفته نماند مسئولين ستاد تنظيم بازار ظرف چند روز گذشته دائما در جلسات مختلف بوده و هر بار که براي دريافت پاسخ به تلفن هاي همراه اين مديران زنگ زده ميشد تنها اين جواب را از مسئول دفترهاي آنان دريافت مي کرده که "مديران ستاد تنظيم بازار از اين جلسه تمام نشده به جلسه ديگر مي روند و در حال حاضر نميتوانند مصاحبه کنند".

ما نيز اميدواريم نتيجه اين جلسات متعدد به ويژه در بخش تنظيم بازار کالاهاي اساسي به نفع مردم تمام شود.

گزارش از : الهام نرجه پور

انتهاي پيام/

برچسب ها: کره ، مسئولین ، رمضان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.