سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هافينگتون پست:

انتخاب دکتر روحاني نبايد به يک فرصت سوخته ديگر براي آمريکا تبديل شود

روزنامه هافينگتون پست چاپ آمريکا نوشت: اگر دولت آمريکا نتواند از فرصت کنوني براي احياي مسير ديپلماتيک در مناقشه هسته‌اي با ايران استفاده کند، انتخاب دکتر حسن روحاني به رياست جمهوري ايران نيز به فهرست فرصت‌هاي از دست رفته براي حل اين مناقشه اضافه خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه امريکايي هافينگتون پست در شماره امروز خود در اينترنت در مقاله اي به قلم "رايان کاستلو" نوشت: گروهي از اعضاي کنگره و تعدادي از سياستمداران سابق آمريکا از دولت باراک اوباما رئيس جمهور اين کشور خواسته اند ديپلماسي با ايران را احيا کند. 

باراک اوباما پس از يک تحرک ديپلماتيک اوليه در دوره نخست رياست جمهوري خود، عمدتا به فشار اقتصادي متکي بوده و آن را بر ديپلماسي ارجح دانسته است. اما فشار اقتصادي هرگونه چشم انداز دستيابي به راه حل مبتني بر مذاکره را تيره ساخته است. اما با انتخاب دکتر حسن روحاني به رياست جمهوري ايران بار ديگر اين اميد به وجود آمده است که شايد بتوان روند ديپلماتيک را از سر گرفت.

گروه فزاينده از کارشناسان، سياستمداران سابق و نمايندگان کنگره از باراک اوباما خواسته اند از اين فرصت بالقوه استفاده و تلاش هاي ديپلماتيک را براي دستيابي به يک توافق هسته اي با ايران احيا کند.

روز دوشنبه 29 نفر از مقامات ارشد دولتي، ديپلمات و افسران نظامي سابق و کارشناسان امنيت ملي در نامه اي به اوباما از وي خواستند به محض شروع کار دکتر روحاني، از اين فرصت براي پيگيري مذاکرات چند جانبه و دوجانبه با ايران استفاده کند و از هرگونه اقدام تحريک آميز بپرهيزد که ممکن است روزنه فرصت براي شروع يک سياست معتدل‌تر در ايران را تنگ سازد .

امضاکنندگان اين نامه، از جمله دکتر آن-ماري اسلاتر ، مدير سابق برنامه ريزي سياست در وزارت امور خارجه ، توماس پيکرينگ سفير و معاون سابق وزير امور خارجه ، و ژنرال جوزف پي هوار فرمانده سابق  فرماندهي مرکزي آمريکا ، همچنين از رئيس جمهور خواستند آماده شود در ازاي امتيازاتي که ايران در باره برنامه هسته اي خود مي دهد تحريم هاي کنوني را کاهش دهد. آنها هشدار دادند در اين مقطع نبايد تحريم‌هاي بيشتري اعمال يا در نظر گرفته شود.

نامه دو حزبي مشابه نيز در کنگره دست به دست مي شود که به ابتکار چارلي دنت عضو جمهوريخواه و ديويد پرايس عضو دموکرات مجلس نمايندگان نوشته شده است. 131 نفر از اعضاي مجلس نمايندگان تاکنون آن را امضا کرده اند. در نامه دنت-پرايس از رئيس جمهور آمريکا خواسته شده است از اين فرصت که با انتخاب دکتر روحاني به وجود آمده است استفاده کند. آنها از اوباما خواسته‌اند از تحريم ها به عنوان اهرمي براي دستيابي به توافق هسته اي استفاده کند. 

دولت اوباما در واکنش به نتايج انتخابات رياست جمهوري ايران خوشبيني محتاطانه اي ابراز کرد.

بينامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي روز يکشنبه در مصاحبه با يک شبکه آمريکايي نگراني ها را درباره بحران هاي منطقه اي مانند بحران مصر و سوريه کم اهميت خواند و هشدار داد: در واشنگتن به اندازه کافي به برنامه هسته اي ايران توجه نمي شود و ايران بايد با تحريم هاي بيشتري مواجه شود.

گروهي در کنگره آمريکا نيز با نوشتن نامه اي که "کميته امور عمومي آمريکا و اسرائيل" موسوم به آيپک از آن حمايت مي کند و دهها نفر از اعضاي کميته امور خارجي مجلس نمايندگان نيز آن را امضا کرده اند به همين تلقي اشاره کرده و گفته اند که هيچ چيز تغيير نکرده است و ايران بايد با تحريم هاي جديد مواجه شود.

مجلس نمايندگان هم اکنون سرگرم بررسي تحريم هاي بيشتري است.

به نظر مي رسد دولت اوباما فعلا بر سر همان پيشنهاد هسته اي فعلي گروه 1+5 ايستاده است.

اين روزنامه مي افزايد: بعيد است ايران بدون نقشه راه روشني براي لغو تحريم هاي نفتي و مالي، با دادن امتيازات موافقت کند.

براي اوباما بهتر اين است که در اين مناقشه به توصيه مشاوران خونسردتر توجه کند. شدت بخشيدن به لفاظي هاي ستيزه جويانه و فشار ، راهبردي نيست که جلوي پيشرفت هسته اي  ايران را بگيرد. اين راهبرد فقط دستورالعملي براي جنگ است که امکان دستيابي به توافق ديپلماتيک را به شدت محدود خواهد کرد. اگر دولت آمريکا نتواند مسير ديپلماتيک را احيا کند، انتخاب دکتر روحاني نيز يک فرصت سوخته ديگر براي کاستن از تنش ها با ايران خواهد بود و آتش زير خاکستر کنوني به جنگ ختم خواهد شد.



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.