سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مصرف ميوه‌هاي آب دار در سحر از نوشيدن آب زياد بهتر است

مايعات توصيه شده براي سحري بايد به تدريج نوشيده شوند و نوشيدن يك ليوان آب ميوه و يك ليوان شربت عسل مفيد است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ كارشناس مسئول بهبود تغذيه‌ معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: براي پيشگيري از احساس تشنگي در طول روز، در پايان وعده‌ي سحري ليموترش تازه استفاده كنيد و از مصرف چاي، قهوه و نوشابه پرهيز كنيد زيرا مصرف این نوشیدنی ها موجب افزايش ادرار و دفع آب از بدن مي‌شود.

دکتر زهرا اباصلتي با اشاره به اينكه در وعده‌ي سحري افراد به جاي نوشيدن آب زياد باید از ميوه‌های آب دار استفاده كنند، اظهار داشت: افراد هنگام سحري از خوردن غذاهاي خشك نظير كوكوسبزي، كوكوسيب‌زميني،‌كتلت، و گوشت‌هاي سرخ شده مانند كباب، جوجه‌كباب، ماهي و غذاهاي پرادويه خودداري كنند زيرا مصرف اين غذاها باعث عطش زياد و افزايش بيش ازحد اسيد معده مي‌شود.

 كارشناس مسئول بهبود تغذيه‌ معاونت بهداشتي دانشگاه عنوان كرد: براي پيشگيري از بروز ناراحتي‌هاي گوارشي و ترش كردن و سوزش سر معده،‌از مصرف زياد غذاهاي شيرين و چرب در سحري پرهيز كنيد و همچنين از سس مايونز، خامه، سوسيس و كالباس در وعده‌ي سحر يا افطار استفاده نكنيد.

وي گفت: از غذاهاي پرحجم  نظير آش، آبگوشت و كله پاچه براي سحري استفاده نكنيد و از كربوهيدرات‌هاي مركب مانند غلات سبوس دار و حبوبات سهل الهضم استفاده كنيد تا كمتر دچار گرسنگي شويد.

وي خاطرنشان كرد: پرخوري در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگي در ساعات انتهايي روز جلوگيري نمي‌كند بلكه در ساعات ابتدايي بعد از سحر، فشار زيادي را به معده و دستگاه گوارشي فرد وارد مي‌كند كه سبب بروز علائمي نظير سوء‌ هاضمه، درد و نفخ معده مي‌شود.

 
در سحر از مواد غذايي پروتئين‌دار استفاده كنيد

كارشناس مسئول بهبود تغذيه‌ افزود: رژيم غذايي سحر بهتر است شامل مواد غذايي متنوع باشد و افراد به خصوص نوجوانان بايد از مواد غذايي حاوي كربوهيدرات و پروتئين‌ مانند تخم‌مرغ، حبوبات، لبنيات و گوشت استفاده كنيد.

وي با اشاره به اينكه مصرف نمك زياد سبب دفع مايعات از بدن و احساس تشنگي در طول روز مي‌شود يادآور شد: با يك رژيم غذايي معمولي، نمك كافي به بدنتان خواهد رسيد و نيازي به مصرف نمك اضافي نيست.

 هرگز وعده سحري را حذف نكنيد

دکتر اباصلتي گفت: وعده سحري به خصوص براي افرادي كه فعاليت ذهني و فعاليت بدني دارند بسيار حائز اهميت است.

وي در خصوص افرادي كه بدون سحري روزه مي‌گيرند گفت: كمبود بيش از حد انرژي باعث مي‌شود بدن از منابع پروتئين براي تامين انرژي استفاده كند و در اثر سوخت ناقص پروتئين‌ها، تركيبات ستوني در بدن ايجاد مي‌شود كه منجر به ايجاد بوي بد دهان، سردرد و دردهاي عضلاني در فرد مي‌شود./ح
برچسب ها: میوه ، سحری ، مایعات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.