سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روزانه 450 تن پسماند کشاورزي در کشور توليد مي‌شود

هم اکنون روزانه 450 تن پسماند کشاورزي در اشکال مختلفي همچون کاه، کلش، فضولات دامي و ... در کشور توليد مي‌شود که بخش عظيمي از پسماندهاي توليدي را به خود اختصاص مي‌دهد.

فرهاد پورسخا مديرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محيط زيست در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، گفت: همه ساله پس از برداشت محصولات کشاورزي که معمولا در فصل گرما انجام مي‌شود، برخي از کشاورزان با هدف از بين بردن علف‌هاي هرز باقيمانده در مزارع و کاهش هزينه مبارزه با آنها، از بين بردن آفات گياهي و جلوگيري از تکثير آنها و همچنين آماده کردن زمين کشاورزي براي کاشت در فصل بعد مبادرت به سوزاندن بقاياي محصولات کشاورزي در زمين زراعي خود مي‌کنند.

وي افزود: اين کار علاوه بر ايجاد مناظر زننده و غير قابل تحمل، مطابق ماده 30 آيين نامه اجرايي مديريت پسماند غير استاندارد و ممنوع است.

وي ادامه داد: اين امر سبب مي‌شود منابع ارگانيک و مغذي خاک و همچنين ميکرو ارگانيسم‌هاي بسيار مفيدي که با انجام هزاران فعاليت شناخته شده و ناشناخته براي ادامه چرخه حيات جانداران ضروري است، از بين بروند و خسارات جبران ناپذيري به محيط زيست وارد شود.

پورسخا با بيان اينکه اين عمل حتي به صورت غير مستقيم با ايجاد دود و بوي نامطبوع سبب ايجاد آلودگي هوا مي‌شود، تصريح کرد: براساس قانون مديريت پسماندها، " پسماند کشاورزي" به کليه پسماندهاي ناشي از فعاليت‌هاي توليدي در بخش کشاورزي از قبيل فضولات لاشه حيوانات(دام، طيور و آبزيان) محصولات کشاورزي فاسد يا غير قابل مصرف اطلاق مي‌شود که به طور روزانه در کشور توليد و وارد محيط مي‌شود.

وي گفت: براي از بين بردن کليه پسماندها از جمله پسماندهاي کشاورزي روش‌هاي مختلفي که در نهايت به کاربردي مجدد و بازيافت آنها مي‌انجامد، وجود دارد که با استفاده از اين روشها مي‌توان از اين دسته از پسماندها به عنوان منبع مهم بيوماس در توليد انرژي، توليد کودهاي آلي به روش‌هاي مختلف از جمله ورمي کپوست تا توليد انوع محصولات با پايه آلي نظير الکل، نشاسته صنعتي و ... استفاده کرد.

همچنين اين مواد به عنوان کودهاي گياهي براي حاصل خيز کردن خاک، تغذيه دام، منابع توليد انرژي و بسياري از مصارف ديگر مورد استفاده قرار گيرند.

مديرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محيط زيست خاطر نشان کرد: براي جلوگيري از آلودگي‌هاي ناشي از سوزاندن پسماندهاي کشاورزي پيشنهاد مي‌شود کشاورزان و تعاوني‌هاي روستايي با سرمايه گذاري‌هاي بسيار کم و ارزان قيمت از يک سو دريافت تسهيلات از وزارت کشاورزي از سوي ديگر نسبت به ايجاد واحدهاي کوچک فرآوري پسماندهاي کشاورزي از جمله ورمي کپوست اقدام کنند که هم در حفظ محيط زيست و هم کمک به اقتصاد روستايي نقش مهمي را ايفا مي‌کند./ل

برچسب ها: آب ، خاک ، محیط زیست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.