سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عبدالجبار كاكايي:

صداي برخورد قاشق به بشقاب در سحرهاي ماه رمضان آهنگ خاطره انگيزي برايم بود

شاعر بزرگ كشورمان از خاطرات رمضان دوران نوجواني‌اش مي‌گويد.

عبدالجبار كاكايي شاعر بزرگ كشورمان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران، در خصوص احساس و نگاهش به ماه مبارك رمضان گفت: در ماه مبارك رمضان تحولي خاص در نحوه زندگي انسانها از حيث مراقبت اعمال و رفتار ايجاد مي‌شود و مراقبتي هوشيارانه بر مباني اخلاقي ما تحكم مي‌كند. 

وي ادامه داد: امكان توكل و سير مطالعه در متون مذهبي و رجوع به خواندن ادعيه در اين ماه پر رنگ‌تر و مراوده‌هاي اجتماعي و صله ارحام بيشتر است.  

كاكايي اظهار داشت: در اين ماه مبارك وقتي ايجاد مي‌شود كه بيشتر به ياد افراد گرسنه و بي‌بضاعت باشيم و به كمك آنها بشتابيم و در كل ماهي است كه تمامي احتياجات معنوي انسان برآورده مي‌شود. 

اين شاعر با اشاره به رمضان‌ها و سحرهاي دوران كودكي‌اش عنوان كرد: از كودكي هيچ وقت خانواده ما را در انجام امور ديني و مذهبي اجبار نمي‌كردند و علاقه من به اين امور براساس آموزه‌هاي رفتاري آنها صورت گرفت. 

كاكايي بيان كرد: در سحرهاي ماه رمضان در دوران نوجواني‌ام هميشه از صداي نماز خواندن پدرم و صداي برخورد قاشق وي در به بشقاب بيدار مي‌شوم و اين خاطره‌اي دل انگيز براي من از دوران نوجواني‌ام است. 

وي به عنوان پيامي اخلاقي در جهت ادبيات رفتاري عنوان كرد. بعضي از خانواده‌ها تحكم و تكليف را اصل اساسي براي آموزش‌هاي اخلاقي و ديني قرار مي‌دهند و فرزندان را با جملات امري به سوي موضوعات مذهبي مي‌برند. 

وي خاطر نشان كرد: بهتر است كه به جاي ادبيات كلامي از ادبيات رفتاري استفاده كنيم چرا كه ادبيات رفتاري كار سازتر رفتارمان آموزگار بهتري در جهت نفي و از بين بردن رفتارهاي نامناسب فرهنگي است./ي2
برچسب ها: کاکایی ، شاعر ، ماه رمضان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.