به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، عزیزالله رحیمی منطقه خراسان شمالی با بیان این مطلب اظهار کرد: بالا بودن مصرف لوازم آرایش در بین جوانان و در کشور ما یک پدیده اجتماعی عادی نیست، مشکل بزرگی است که نباید به آن ساده نگاه کرد.
وی ادامه داد: افزایش مصرف لوازم آرایش ثمره مطالعات کار شده و برنامهریزی شده تولیدکنندگان این محصولات در جهت بوجود آوردن نیازهای کاذب در بین جوانان، عادی و هنجار نشان دادن استفاده از آنها است.
رحیمی گفت: تولیدکنندگان این لوازم به دنبال آن هستند تا روز به روز دامنه مصرف این لوازم را به دلیل بالا بردن سودهای مادی و جلوگیری از بیکار شدن نیروهای کار خود گسترش دهند.
وی بیان کرد: تبلیغات ماهوارهای یکی از عواملی است که موجب شده تا مردم زودتر فریب خورده و بدون توجه به صحت و سقم و درستی این تبلیغات این لوازم را مصرف کنند.
رحیمی با بیان اینکه مردم به اندازه کافی آگاه نیستند، افزود: چه بسا تبلیغات خود ما نیز خواسته و ناخواسته در خدمت آنان قرار میگیرد که بعدها آثار زیان بار آن اعلام میشود.
وی انتقال سریع و راحت این محصولات به لحاظ کم حجم بودن و انتقال از طریق شبکههای مطمئنتر مثل داروخانهها، را از ویژگیهای این محصولات عنوان و اظهار کرد: هم اکنون غرفه این لوازم آرایشها در داروخانههای سطح شهر از غرفه داروها بزرگتر است.
رحیمی گفت: به سه دلیل گرایش جوانان به مصرف این لوازم بیشتر است که یکی از آنها ناآگاهی افراد است.
وی ادامه داد: دومین علت آن است که جوانان برای جلب توجه، اهمیت بیشتری به ظاهر میدهند و از توانمندی درونیشان که برای بروز و ظهور نیاز به زحمت دارد، غافل هستند، که این مصرف بیش از حد سبب ایجاد نیازی کاذب در بین جوانان میشود.
رحیمی سومین علت را کمبود نهادهای مدنی دانست و گفت: نهادهای مدنی برای ابراز وجود و جذب انرژی احساسی و هیجانی جوانان کم است، و به اندازه نیاز جوانان نهادهای مدنی نداریم.
وی با بیان اینکه جوانان سرمایه مهارتی و فرهنگی جامعه هستند، ادامه داد: وجود این نهادها موجب رشد جوانان و ایجاد عرصهای برای بروز و ظهور توانمندیهای آنها میشود.
وی ادامه داد: زیبایی بد نیست اما افراط بد است، توجه به زیبایی در حدی خوب است که فرد از اصول و مهارتهای اساسی خود باز نماند و توجه به نیازهایی پیدا نکند که یک نیاز کاذب است.