سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پايگاه تحليلي "آسيا تايمز":

اقتصاددانان ايراني براي رساندن صداي اعتراض ملت ايران عليه تحريم هاي غربي، کارزار اعتراضي را آغاز کرده اند

"گلناز اسفندياري" در مقاله اي در آسيا تايمز تحت عنوان "اقتصاددانان ايراني کارزار مخالفت با تحريم هاي ضد ايراني را آغاز کرده اند" به آغاز کارزاري از سوي جمعي از اقتصاددانان کشورمان در مخالفت با تحريم هاي وضع شده از سوي کشورهاي غربي عليه ايران اسلامي اشاره مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آسيا تايمز، نويسنده با اشاره به اقدام اخير جمعي از اقتصاددانان برجسته ايراني در آغاز کارزاري عليه تحريم هاي وضع شده کشورهاي غربي عليه ملت ايران مي نويسد "سه تن از اقتصاددانان برجسته ايراني فراخواني را براي آغاز "جنبشي مدني" عليه تحريم هاي وضع شده از سوي دولت آمريکا عليه برنامه هسته اي ايران آغاز نموده اند. اين دسته از اقتصاددانان اظهار داشته اند که با هدف نشان دادن اعتراض خود نسبت به تبعات سوء تحريم هاي ضد ايراني بر ملت ايران اين اقدام ابتکاري را انجام داده اند. به گزارش رسانه هاي داخلي ايران، اين دسته از اقتصاددانان ايراني از تمامي گروههاي اجتماعي، روشنفکران، اساتيد دانشگاهي و هنرمندان ايراني و تمکامي اقشار جامعه ايران خواسته اند تا عليه تحريم هاي وضع شده ضد ايراني از سوي دولت آمريکا با اين گروه همراه شوند. اين گروه از اقتصاددانان تحريم هاي وضع شده از سوي دولت آمريکا را "غير منصفانه" و "غير منطقي" خوانده اند. آنان معتقدند که پيروزي "حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري ايران سبب شده تا مسير تلاش به منظور کاهش تحريم هاي وضع شده عليه ايران بيشتر هموار گردد."



نويسنده مقاله در ادامه به تشديد تحريم هاي وضع شده عليه کشورمان اشاره مي کند و در اين باره مي افزايد "اتحاديه اروپا و دولت آمريکا در طول سه سال گذشته تحريم هاي شديدي را عليه جمهوري اسلامي ايران وضع کرده اند تا در مسير نقل و انتقال نفت از ايران به ساير کشورهاي جهان به زعم خود مشکلاتي را ايجاد کنند." 

تحليلگر "آسيا تايمز" در ادامه به چگونگي آغاز کارزار ضد تحريم به ابتکار جمعي از اقتصاددانان ايراني مي پردازد و در اين باره مي افزايد "در تاريخ 1 ژوئيه (10 تير) "موسي غني نژاد" اقتصاددان ايراني و استاد دانشگاه شهيد بهشتي در مقاله اي که در روزنامه "دنياي اقتصاد" از نشريات اقتصادي داخلي ايران منتشر کرده بود از تحريم هاي اعمال شده از سوي کشورهاي غربي عليه جمهوري اسلامي ايران بشدت انتقاد کرد و آن را مصداق خصومت کشورهاي غربي با صلح دانست. وي در اين باره اين پرسش را مطرح کرده است که "آيا براستي زمان آن فرا نرسيده است که تمامي گروههاي مدني – اجتماعي از صلح و دوستي حمايت کنند و اجازه دهند تا دنيا صداي اعتراض ملت ايران عليه تحريم هاي غير منصفانه، غير قانوني و غير اخلاقي وضع شده عليه آنان را بشنود." 

نويسنده مقاله در ادامه مي افزايد "غني نژاد اين فراخوان را در همکاري با "محمد معدي به‌کيش" يکي از اقتصاددانان ايراني و استاد دانشگاه علامه طباطبايي منتشر کرده است. متن اين فراخوان در تاريخ 14 ژوئيه (23 تير) در نشريات داخلي ايران منتشر شده است. اين دو اقتصاددان ايراني معتقدند که بايد تبعات تحريم هاي اعمال شده از سوي کشورهاي غربي عليه ملت ايران را به گوش افکار عمومي کشورهاي خارجي رساند.

غني نژاد در اين رابطه مي گويد "اگر مشکل کشورهاي غربي با ايران مسئله اي سياسي است آنان بايستي اين مشکل را از طريق شيوه هاي ديپلماتيک حل کنند. آنان چرا از تحريم بعنوان ابزاري براي اعمال فشار عليه ايرانيان استفاده مي کند؟"

وي در اين باره مي افزايد "حسن روحاني" شعارهايي را مبني بر در پيش گرفتن خط مشي اعتدالي بيان کرده است در نتيجه ديگر بهانه اي براي کشورهاي غربي به منظور تشديد فشارهاي بين المللي وجود نخواهد داشت.

غني نژاد بر اين باور است که کارزار اخير ايجاد شده مي بايستي بر افکار عمومي کشورهاي غربي تاثير گذارد و در اين باره مي افزايد "افکار عمومي در کشورهاي غربي جهان مهم و تاثيرگذار است. براي مثال يکي از مواردي که آمريکايي ها را مجبور به عقب نشيني نيروهاي خود از ويتنام ساخت اغاز کارزار اعتراضي ضد جنگ در دانشگاههاي آمريکايي و اروپايي بود." 

نويسنده با اشاره به اين موضوع که انتخاب حسن روحاني بعنوان رييس جمهور جديد کشورمان و فرصت ايجاد شده براي کشورهاي غربي مي افزايد "پيروزي روحاني در انتخابات به عنوان يک ديلمات کهنه کار و از کارشناسان و مسئولين پيشي شوراي امنيت ملي ايران فرصتي مناسب براي کشورهاي غربي است تا تلاش نمايد با تعامل بيشتر با ايران در جهت رفع مسائل خود با آن کشور بر سر برنامه هسته اي گام بردارند. در اين ميان، "بنيامين نتانياهو" نخست وزير رژيم صهيونيستي جرو معدود رهبراني در جهان بوده است که واکنشي منفي نسبت به پيروزي روحاني در انتخابات نشان داده است.

 به‌کيش در مورد تحريم هاي وضع شده از سوي کشورهاي غربي عليه ايران معتقد است که پيروزي روحاني در انتخابات باعث تغيير "فضا و شرايط بين المللي" خواهد شد چرا که وي اظهار داشته که دولت ايران تصميم دارد تا شفافيت بيشتري در مورد برنامه هسته اي اش از خود نشان دهد." وي در اين ميان از نخبگان ايراني نيز خواسته است تا در اين راه با آنان همراه شوند." 

وي در ادامه مي افزايد "سعيد ليلاز" يکي ديگر از اقتصاددانان ايراني نيز حمايت خود را از کارزار اخير آغاز شده عليه تحريم هاي ضد ايراني کشورهاي غربي عليه ايران اعلام کرده است.

وي رفع تحريم هاي وضع شده از سوي کشورهاي غربي عليه ايران را امري ضروري خوانده است. وي در گقتگوي اخير خود اظهار داشته است که اکنون با پيروزي حسن روحاني کشورهاي غربي بيش از پيش متوجه مي شوند که ايرانيان با يکديگر متحد هستند و در مقابل نظام جهاني با يک صدا سخن مي گويند.

ليلاز در اين باره مي افزايد "تحريم هاي ضد ايراني وضع شده نخواهند توانست ملت ايران را به زانو درآورند. با مديريت صحيح مي توان بر تبعات ناشي از تحريم ها فايق آمد."

نويسنده مقاله در پايان مي افزايد "دولت آمريکا و کشورهاي اروپايي ادعاهايي را در مورد برنامه هسته اي ايران مطرح کرده اند اين در حاليست که ايران همواره اتهامات وارد شده را تکذيب کرده است."



آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد. 



برچسب ها: ایران ، تحریم ، کارزار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.