سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در راستاي سياست تنوع گونه اي آبزيان؛

کپورهاي چيني به ايران مي آيند

رئيس موسسه تحقيقات علوم شيلاتي کشور با اشاره به واردات بچه ماهي هاي گرمابي از کشور چين گفت: اين اقدام در راستاي سياست هاي تنوع گونه اي آبزيان است که ما آن را دنبال مي کنيم.

عباسعلي مطلبي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران افزود: ما در خصوص اين ماهيان کپور وارداتي بحث هاي ‍ژنتيکي، اصلاح ن‍ژادي و دستيابي به تکنيک تکثير و پرورش آن ها را دنبال مي کنيم.

وي با بيان اين که  کشور چين از نظر ‍ژنتيکي مهد اصلي اين گونه هاست ادامه داد: ما پس از انجام مطالعات فراوان برقراري ارتباط با موسسه تحقيقات شيلاتي چين و رصد کردن کليه اطلاعات علمي مربوط به اين ماهيان کپور تصميم به واردات اين بچه ماهي ها و پيش مولدها گرفتيم.

مطلبي افزود: واردات کپورماهيان چيني مثل آمور، پيتوفاگ و کپور معمولي توسط پرورش دهندگان ما سابقه طولاني دارد و اين کپور ماهياني که هم اکنون در کشور پرورش داده شده و به شکل انبوه در بازارها عرضه مي شود همگي از چين وارد شده بودند.

وي با اشاره به اين که اصل مسئوليت و سرمايه گذاري اين طرح به عهده شرکت هلدينگ بخش کشاورزي بنياد مستضعفان است ادامه داد: بخش کشاورزي بنياد مستضعفان در زمينه تکثير و پرورش آبزيان و تقويت زيرساختهاي صنعت آبزي پروري کشور سابقه اي طولاني دارد.

مطلبي با بيان اين مطلب که اين بچه ماهي ها به صورت دو محموله جداگانه و به دو شکل بچه ماهي و پيش مولد وارد کشور مي شوند افزود: محموله اول حدود 10 روز پيش وارد شده و محموله دوم نيز به زودي مي رسد و تمامي آن ها به استان گلستان منتقل مي شوند به اين دليل که هم يکي از مراکز تحقيقاتي صنعتي ما در گلستان مستقر است و هم امکانات علمي بنياد مستضعفان در اين استان قابل قبول است.

وي ادامه داد: اين بچه ماهي به تعداد قابل قبولي براي تشکيل لاين ها و گله هاي مورد نظر انجام کارهاي ژنتيکي اصلاح نژادي و پرورش وارد گلستان مي شوند و پس از تکميل اقدامات فوق و رسيدن به توليد انبوه صادرات آن ها به سراسر کشور آغاز مي شود.

رئيس موسسه تحقيقات علوم شيلاتي کشور در پايان خاطر نشان کرد: پيش از اين نيز در راستاي سياست تنوعي گونه آبزيان ماهي کفال خاکستري، تيلاپيا و کپورهاي هندي نيز وارد کشور و بومي سازي شده اند.
برچسب ها: تنوع ، گونه ، آبزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.