سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزير دفاع سابق فرانسه : دولت روحاني فرصتي براي بهبود روابط اروپا با ايران است

«چارلز ميلون» وزير دفاع سابق فرانسه در يادداشتي حضور "حسن روحاني" در مسند رياست جمهوري ايران را فرصتي مناسب براي كشورهاي اروپايي دانست تا روابط خود با ايران را تغيير دهند و با همكاري دولت جديد ايران صلح و آرامش را در منطقه برقرار سازند

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری ورد ریویو ؛ « چارلز ميلون» در مقاله اي با اشاره به لقبي كه جورج بوش در دوران رياست جمهوري خود به غلط و از روي دشمني به ايران داد اشاره كرده و اظهار داشته که ممكن است به زودي« محور شرارت»، به« محور صلح» تبديل شود زيرا دكتر حسن روحاني رئيس جمهور ميانه رو جديد ايران، خود را آماده مي كند تا قدرت را تحويل بگيرد . شروع كار او در روز سوم اوت سال جاري (12مرداد) مي تواند به اروپا و غرب فرصتي بدهد كه ايران را به عنوان يك دوست در خاورميانه تلقي كنند.

 وي مي افزايد اين انتخاب براي كشورهاي اروپايي  فرصتي خواهد بود تا روابط ديپلماتيك خود با جهان اسلام را تغيير داده و احتمالا دگرگون كنند.  ميلون ميگويد دكتر روحاني فردي ميانه رو و اعتدالگرا محسوب مي شود . به همين دليل او براي از سر گيري گفتگوها با جهان غرب فردي مناسب است.

  دكتر روحاني كه در سالهاي اول دهه اول قرن بيست و يكم عهده دار مذاكرات هسته اي ايران بود ،نشان داده است كه خواهان همكاري با گروه 1+5( كه در سال 2006 براي گفتگو بر سر برنامه هسته اي ايران به تلاش هاي ديپلماتيك پيوستند) است.

 وزير دفاع سابق فرانسه در ادامه مي گويد اين حقيقت كه او در دور اول انتخابات به پيروزي رسيد مشروعيت فراواني را به او در بين مردم و مقامات کشوری داده است. تحريم هاي تحميلي از سوي اتحاديه اروپا و ايالات متحده و يك دهه تلاش غرب براي انزواي ديپلماتيك ايران که اكنون با انزواي اقتصادي نیز همراه شده ، شکست خورده است . 

اين مقام سابق فرانسوي در عين حال اذعان مي كند كه با وجود فشارهاي اقتصادي برايران ، نفوذ و قدرت منطقه اي ايران به جاي كاهش افزايش يافته است.سقوط صدام در سال 2003 جامعه شيعي عراق را بار ديگر بيدار كرد،بعضي از كادر اين جامعه شيعي خيلي سالها قبل در ايران شكل گرفته بود.

وي در مورد نقش ايران در سوريه هم گفته است : بشار اسد رئيس جمهور سوريه اكنون بيش از پيش به ايران به عنوان يك هم پيمان نياز دارد و جنبش مقاومت لبنان، حزب الله، كه خود را به عنوان يك تشكيلات سياسي و مذهبي مهم منطقه معرفی كرده است ،نشانه اي از فراست و تيزهوشي ديپلماتيكي است كه ايران نشان داده است. 
   
اين حقيقتي است كه غرب بخصوص فرانسه درسالهاي اخير با حكام مفتي كه عدم رعايت حقوق بشر از سوي آنها از انتقادات مصون بوده پيمان همكاري بسته است. شايد اكنون  براي ديپلماتهاي اروپايي زمان آن فرا رسيده باشد كه متوجه شوند  اين پيمان با حكام مفتی بيش از آن كه خوب باشد بد است . آنها بايد بدانند كه حكام نفتي در جهان اسلام،عرب و آفريقا منشاء اختلاف و نزاع هستند.

 وزير دفاع سابق فرانسه مي گويد بنابراين بايد پرسيد آيا بهتر نيست فرانسه،غرب و امريكا با ايران ارتباط برقرار كرده، با رئيس جمهور جديد اين كشور دكتر روحاني  وارد مذاكرات عميق شوند . دكتر حسن روحاني در سال 2005 توافقنامه اي را با غرب امضا كرد. بر اساس اين توافقنامه ايران اجازه داشت به غني سازي اورانيوم جهت اهداف غير نظامي بپردازد و در ازاي آن تضمين دهد كه هيچ هدف نظامي را دنبال نخواهد كرد. 

وی اذعان كرد هر اتهامي هم كه به ايران وارد شود حكومت شيعي اين كشور در قبال زنان و اقليت ها نرمتر از سني هاي وهابي عربستان سعودي است.  اسلام شيعي اين مزيت را دارد كه مبتني بر اقدامات كاملا تعريف شده ديني می باشد .اين مسئله باعث مي شود ايران كشوري با ثبات و مطلق اما نه استبدادي بشود كه اين امكان را فراهم مي آورد كه با آن وارد مذاكرات مسالمت آميز شد.

 وي در پايان ؛ همكاري با ايران را مايه صلح و ثبات در منطقه دانسته و خاطرنشان کرد اتحاد با ايران كمك مي كند كه نظم بار ديگربه خاورميانه پرتلاطم برگردد. 
برچسب ها: ایران ، فرانسه ، دفاع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.