سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جاسوسی‌ ‌مردم‌؛ این‌بار دولت‌‌فرانسه

پس از آمریکا و انگلیس، رسوایی جاسوسی از اطلاعات شخصی مردم در فرانسه نیز افشا شد.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ؛ پس از آمریکا و انگلیس، رسوایی جاسوسی از اطلاعات شخصی مردم در فرانسه نیز افشا شد. بر طبق اطلاعات منتشر شده اداره امنیت خارجی فرانسه سالهاست از اطلاعات شخصی شهروندان از جمله تماس های تلفنی، نامه های الکترونیکی، پیام های کوتاه و اطلاعات صفحات شخصی پایگاه اجتماعی نظیر فیس بوک و توئیتر جاسوسی می کند.

بدین ترتیب پس از افشای برنامه های جاسوسی دولتی در آمریکا و انگلیس، این بار نوبت فرانسه بود  که با پیامدهای افشای این رسوایی بزرگ روبرو شود. در این راستا روزنامه فرانسوی لوموند از جاسوسی اطلاعاتی دولت این کشور از شهروندان، مشابه آنچه که آمریکا انجام می دهد پرده برداشت.

به نوشته این روزنامه، دولت فرانسه نیز در برنامه ای که آن را "پریسمفرانسوی" نامیده از شهروندان خود جاسوسی اطلاعاتی کرده است. بر این اساس سازمان اطلاعاتی DGSE (اداره کل امنیت خارجی فرانسه) به صورت سیستماتیک اطلاعات رد و بدل شده بین رایانه ها و دستگاه های تلفن را جمع آوری می کند.

این اطلاعات شامل مکالمات، داده های رایانه ای، پست های الکترونیکی، پیامک ها و اطلاعات موجود در صفحات شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و توییتر است که در ارتباطات بین کاربران در داخل و خارج از فرانسه مورد رصد قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان احتمالا این جاسوسی اطلاعاتی فرانسه سالهاست که انجام می شود. در چارچوب این برنامه جاسوسی برای دولت فرانسه اطلاع یافتن از این که افراد چه زمانی و با چه کسانی در تماس بوده اند، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

گفته می شود پایگاه های جمع آوری اطلاعات شامل ماهواره ها و ایستگاه های شنود زمینی و نیز پایگاه های دریایی در گینه و نیز جزایر پولینزی بوده و کابل های ارتباطی کف اقیانوس ها نیز منبع جمع آوری اطلاعات است.

مردم فرانسه پس از این افشای موضوع جاسوسی متوجه شدند که  حوزه خصوصی زندگی آنها در نظارت کامل سازمان های اطلاعاتی این کشور است. این در حالی است که ادعا می شود مساله حفظ و عدم تجاوز به حریم خصوصی در کشور های  غربی از اصول بنیادین حیات اجتماعی در این کشور ها از جمله فرانسه محسوب می شود.

گفتنی است افشاگر اولیه جاسوسی آمریکا و انگلیس و اکنون فرانسه از مردم کشورهای خود و دیگر کشورها " ادوارد اسنودن" کارمند سابق سیا و بعدا کارمند یکی از پیمانکاران آژانس امنیت ملی آمریکا  است. وی که اکنون در فرودگاهی در مسکو بسر می برد، پیش از فرار به هنگ کنگ، اسنادی در مورد مراقبت و شنود مکالمات تلفنی و اینترنتی مردم آمریکا و دیگر نقاط جهان در اختیار روزنامه های واشنگتن پست و گاردین قرار داد.

انتشار این اسناد، به رسوایی بزرگی برای دولت آمریکا و انگلیس منجر شد. کما اینکه حتی دولت های  دوست آمریکا مانند فرانسه نیز به این مساله اعتراض کرده اند. در این راستا مانوئل والس وزیر کشور فرانسه روز پنجشنبه 4 جولای با محکوم کردن جاسوسی آمریکا از کشورهای اروپایی، اعلام کرده بود: در صورت اثبات این موضوع، دولت آمریکا باید پاسخگوی عواقب آن باشد. به گفته وی، جاسوسی دولت آمریکا از متحدان خود غیرقابل توجیه است.

پرسشی که اینجا مطرح می شود این است که اگر جاسوسی از کشوری دیگر، اقدامی ناپسند و غیر قانونی محسوب می شود، چرا دولت فرانسه و سازمان های اطلاعاتی این کشور به جاسوسی گسترده از شهر وندان خود مبادرت کرده است. مساله مهم اینجاست که این اطلاعات می تواند براحتی توسط عناصر و مقامات اطلاعاتی مورد سوء استفاده قرار گرفته و یا از آنها برای اعمال فشار و تهدید شهروندان استفاده شود.

برچسب ها: فرانسه ، جاسوسی ، مردم ، رسوایی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.