سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش سرعت عکس‌العمل رانندگان با افزایش سن؛

16 درصد کشته ‏های تصادفات را سالمندان تشکیل می‏ دهند

6/16 درصد کشته ‏های تصادفات رانندگی را سالمندان تشکیل می‏ دهند و به عبارتی از هر 6 نفر که در جریان حوادث ترافیکی کشته می‏شوند، یک نفر سالمند است .

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این ارتباط گفت: سالمندان چه به عنوان راننده یا سرنشین وسیله نقلیه و چه به عنوان عابر پیاده به شدت در معرض آسیب‏ها و خطرات ناشی از تصادفات رانندگی هستند که عموم شهروندان به ویژه این عزیزان را تهدید‏ می‏کند.
 
رانندگی سالمندان دارای ملاحظات خاصی است
 
 مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: رانندگی در دوران سالخوردگی به دلیل تغییرات ادراکی و محدودیت‏های فیزیکی که بر اثر افزایش سن در افراد به وجود می‌آید، دارای ملاحظات خاصی است و انجام آن نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد تا ایمنی و سلامتی راننده و سایر سرنشینان فراهم شود.
 
وی با اشاره به این که البته به صرف افزایش سن نمی‌توان به کسی توصیه کرد که رانندگی نکند، اظهار کرد: در مقابل چه بسا بسیاری از افراد مسن ظاهراً برای رانندگی مشکلی نداشته باشند اما پس از انجام آزمایش‌های پزشکی از جمله آزمون‏های عصبی و حرکتی و در صورت اثبات نشانه‏های هشدار دهنده ممکن است مشخص شود که هرگز نباید رانندگی کنند.
 
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که عملکرد راننده عموماً عکس‏العمل نسبت به رویدادهای پیرامون است، تصریح کرد: کاهش سرعت واکنش، ضعف تمرکز و جهت‌یآبی، لرزش بدن به ویژه دست‏ها، احساس خستگی و ضعف و کاهش قدرت بینایی و شنوایی که بر اثر افزایش سن به وجود می‏آیند، از جمله تغییراتی اند که مهارت رانندگی را تحت تاثیر قرار می‏دهند.
 
پیاده‌روی سلامت سالمندان را تضمین می‌کند
 
مهندس تشکری هاشمی با اشاره به این که سالمندانی که از سلامت عمومی خوبی برخوردارند، می‌توانند رانندگی کنند و این توصیه‌ها به هیچ عنوان‌ به منظور گرفتن قدرت تحرک و جابه‌جایی از افراد سالمند نیست، گفت: هر چند تحرک، ضامن سلامتی سالمندان و مشارکت آن‏ها در فعالیت‌های اجتماعی است اما ممکن است فرد سالمند به این نقطه برسد که رانندگی نه تنها به نفع وی نیست بلکه ممکن است به ضرر خودش و حتی به زیان دیگران نیز تمام شود.
 
وی با بیان این که در این صورت نیز فعالیتی مانند پیاده‏روی در مسیرهای کوتاه می‏تواند سلامتی سالمندان را به خوبی تضمین ‏کند، افزود: البته افراد سالمند در مسیرهای بلند نیز با توجه به توسعه حمل و نقل عمومی می‏توانند به جای استفاده از وسیله نقلیه شخصی، از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.
 
مهندس تشکری هاشمی با تاکید بر این که سالمندان عزیز باید مراقب خودشان باشند و خانواده‏های ایشان نیز باید از آن‏ها مراقبت کنند، اعلام کرد: سایر افراد به ویژه مسئولان نیز می بایست نسبت به این عزیزان احساس مسئولیت کرده و بستر مناسبی را جهت جابه‏جایی ایمن آن ها فراهم آورند. /
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.