سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان/

کشف سنگ نگاره هاي قديمي درشهرستان سرباز سیستان وبلوچستان

به همت اداره ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري ، سنگ نگاره هاي قديمي در روستاي کزور به فاصله 127 کيلومتري مرکز شهرستان سرباز شناسايي و کشف شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه وخبرنگاران زاهدان، سرپرست اداره ميراث فرهنگي شهرستان سرباز گفت: براساس تحقيقات انجام شده سنگ نگاره ها يا هنرهاي صخره اي کهن ترين آثار تاريخي و هنري بجامانده از بشرند.

حسینی افزود: بيشترين تعدادسنگ نگاره هاي شناسايي شده در دره اي کوهستاني وسرسبز در دامنه اطراف کوهي به نام نقشين تلار درحاشيه روستاي کزور به شکل هاي مختلف حيواني،انساني و..... شامل: بز کوهي در طرح ها و حالات مختلف، به ويژه طرح هاي سمبليک با شاخ هاي بلند آن خميده و به دمش رسيده (نماد و سمبل آب خوايي ،نعمت و فراواني)، نقش هاي اسب وحشي، اهلي با سوار ه و بدون سوار ه در حالت هاي مختلف ونقش هاي انسان با حالت درحال شکار،سوارو نقش طرح هاي نقشه گونه ومنحصر بفردو طرح هاي ديگري در دل کوه نمايانگر است.

وي همچنين افزود: تعدادي از آنها به دليل عدم آگاهي مردم محلي مورد تخريب واقع شده اند. پديده خاص و بي نظير در منطقه مي باشند و پيگيري لازم در خصوص بررسي ، مطالعه، حفاظت و معرفي آنها از طريق استان انجام شده است./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.