سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ولایتی در جمع خبرنگاران:

مواد 7 و 8 قطعنامه 598 تاکنون اجرایی نشده است/دریافت غرامت نیازمند تلاش مضاعف است

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: ۲ بند از ۸ بند قطعنامه ۵۹۸ هنوز اجرایی نشده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در حاشیه اجلاس مقدمات شهر اسلامی که عصر امروز (سه شنبه)برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد قطعنامه 598 گفت: قطعنامه 598 هشت ماده دارد که ماده 7 و 8 آن اجرایی نشده است.
 
وی با اشاره به ماده 7 این قطعنامه مبنی بر این که کشورهای داوطلب به دو طرف ایران و عراق باید برای بازسازی خسارات ناشی از جنگ هشت ساله کمک کنند، تصریح کرد: براساس این بند کشورهای داوطلب باید برای بازسازی آسیب‌های ناشی از جنگ عمل کنند که ما امیدواریم با پیگیری‌های مختلف این امر صورت گیرد.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در مورد ماده 8 این قطعنامه خاطرنشان کرد: این ماده مربوط به همکاری 8 کشور حوزه خلیج فارس شامل 6 کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس و ایران و عراق می‌شود که برای جلوگیری از ایجاد تنش و پیشگیری از وقوع جنگ بود که نهایتا عملی نشد. البته مقدماتی تهیه شد.

وی همچنین درباره اجرایی شدن بند 6 قطعنامه 598 که امام خمینی (ره) تاکید زیادی بر اجرایی شدن آن داشتند، گفت: بند شش بعد از تلاش دیپلماتیک توسط ایران اجرا شد که با کمک دبیرکل وقت سازمان ملل و تشکیل کمیته حقوقی بین‌المللی برای تعیین متجاوز در جنگ ایران و عراق شکل گرفت که بعد از دو سال فعالیت این کمیته و تلاش‌های دیپلماتیک ایران، مشخص شد که رژیم بعثی عراق در جنگ تحمیلی به ایران متجاوز بوده است و این مهم‌ترین بند مورد نظر ایران در قطعنامه 598 بود.
 
مشاور بین الملل مقام معظم رهبری اظهار داشت: در مورد غرامت نیز مسئله مربوط به همان بند 7 قطعنامه بود که کشورهای داوطلب باید برای بازسازی آسیب های به عمل آمده کمک کنند که امیدواریم با پیگیری هایی که صورت می گیرد در آینده اجرا شود.

وی در پاسخ به این سوال که امکان اجرای این بند چیست بیان کرد: بالاخره نیازمند تلاش بین المللی و منطقه ای دارد و یقین دارم که کشورهای منطقه نوعا از همکاری با جمهوری اسلامی ایران استقبال می کنند و تحقق این امر نیازمند یک تلاش مضاعف است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.