سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گفت‌وگویی خواندنی با خادم امام خمینی(ره)

امام(ره) به هیچ وجه اجازه نمی‌دادند حق کسی ضایع شود

خادم امام خمینی(ره) گفت: امام راحل در انجام تمام امور حتی امور روزمره و عادی سعی می‌کردند همواره حقوق مردم را در نظر بگیرند و اجازه نمی‌دادند به هیچ وجه حق کسی ضایع شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، حاج عیسی جعفری خادم امام راحل در بازدیدی که از دفتر این خبرگزاری در استان قزوین داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از زوایای پنهان زندگی ایشان سخن گفت، از توجه ایشان به مسائل فرهنگی کشور، احترامی که برای حقوق دیگران قائل بودند و از اینکه به دلیل بیماری امکان روزه‌داری برایشان مقدور نبود؛ اما اجازه نمی‌دادند در ماه مبارک رمضان در طول روز برای ایشان غذایی طبخ شود.

از حال و هوای امام راحل در ماه مبارک رمضان بگویید.

با توجه به اینکه پزشکان به دلیل بیماری حضرت امام(ره) اجازه روزه گرفتن به ایشان نداده بودند، ایشان نمی‌توانستند روزه بگیرند؛ اما به کسی هم اجازه نمی‌دادند برای ایشان پخت‌وپز کند و ترجیح می‌دادند در ماه مبارک رمضان که بقیه روزه هستند، در طول روز پخت‌وپزی در منزل انجام نشود.

از افطاری معروفی که تمام مسئولان در خدمت امام راحل بودند، بگویید.

افطاری معروفی که تمام مسئولان کشور در خدمت حضرت امام(ره) بودند و هم‌اکنون هم گاهی اوقات تصاویر مربوط به آن از تلویزیون پخش می‌شود، به وسیله حاج احمدآقا ترتیب داده شد و در آن 200 تن از مسئولان حضور پیدا کردند. در این افطاری امام راحل سخنرانی نداشتند و فقط با مسئولان افطار کردند.

همچنین در برنامه افطاری دیگری نیز نیروهای سپاه در خدمت حضرت امام(ره) افطار کردند که ایشان در این برنامه نیز سخنرانی نداشتند.

دیدگاه حضرت امام(ره) در مورد احترام به حقوق مردم چه بود؟

امام راحل در انجام تمام امور حتی امور روزمره و عادی خود سعی می‌کردند همواره حقوق مردم را در نظر بگیرند و اجازه نمی‌دادند به هیچ وجه حق کسی ضایع شود.

ایشان همواره به اهل منزل سفارش می‌کردند که در انجام امور مختلف دقت داشته باشند تا حق کسی ضایع نشود.

حتی زمانی هم که از آب استفاده می‌کردیم، سفارش می‌کردند که آب حق مردم است و نباید بیشتر از مقدار نیاز صرف شود.

به خاطر دارم در زمان ساخت حسینیه جماران هنگامی که گچ‌کار به قسمت سفیدکاری ساختمان حسینیه رسید امام(ره) وارد آنجا شدند و خواستند که دیوارها سفیدکاری نشود؛ زیرا دلیلی نمی‌دیدند که گچ اضافه مصرف شود و کارگران وقت بیشتری برای حسینیه بگذارند.

از سبک زندگی امام راحل بگویید

حضرت امام خمینی(ره) زندگی بسیار ساده‌ای داشتند. صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شدند خودشان چای را آماده می‌کردند و به حدی در این کار به مسئله جلوگیری از اسراف دقت داشتند که خدمتکار ایشان می‌گفت حضرت امام(ره) طوری چای درست می‌کنند که حتی یک قطره آن نیز اسراف نمی‌شود.

صبحانه ایشان همیشه نان، پنیر و چای بود و برای ناهار نیز فقط آب گوشتی که پخته شده بود، می‌خوردند و هیچ گاه گوشت نمی‌خوردند.

برای شام نیز اصولاً غذای حاضری که شامل نان و پنیر و انگور یا خربزه بود، می‌خوردند.

ساعت خواب ایشان بین 10 شب تا دو بامداد بود و از دو بامداد که برای نماز شب بیدار می‌شدند دیگر نمی‌خوابیدند و به عبادت و امور دیگر مشغول می‌شدند تا 10 صبح.

اصولاً بین ساعت 10 تا 11 صبح استراحت کوتاهی داشتند. بعد از نماز مغرب و عشا نیز نامه‌هایی را که به ایشان می‌رسید مطالعه می‌کردند و جواب می‌دادند.

امام خمینی(ره) چه ورزشی انجام می‌دادند؟

ایشان هر روز یک ساعت قدم می‌زدند که نیم ساعت آن صبح و نیم ساعت دیگر عصرها بود. هنگام قدم زدن نیز ذکری را با خود زمزمه می‌کردند.

از زمانی که قطع‌نامه سازمان ملل مبنی بر پایان جنگ ایران و عراق به دست امام(ره) رسید، خاطره‌ای به یاد دارید؟

زمانی که قطع‌نامه سازمان ملل مبنی بر اینکه جنگ ایران و عراق به صلح بیانجامد را به دفتر امام راحل رساندند، کسی جرئت نداشت این نامه را به امام(ره) نشان دهد تا اینکه یک روز این نامه را به بنده دادند که به دست امام خمینی(ره) برسانم.

نامه را به حاج احمدآقا دادم و ایشان به امام(ره) رساندند، امام هم با ناراحتی قطع‌نامه را پذیرفتند و فرمودند که آن را مانند جام زهر سر کشیدم.

امام راحل تا چه حد به مسائل فرهنگی کشور اشراف داشتند و به آن توجه می‌کردند؟

توجه و اشراف زیادی به مسائل فرهنگی کشور داشتند و همواره موضوعات فرهنگی را پیگیری می‌کردند. در سال‌های نخست انقلاب سریالی به نام «سال‌های دور از خانه» از تلویزیون پخش می‌شد که طرفداران زیادی نیز داشت.

در همان سال در روز ولات حضرت زهرا(س) یکی از خبرنگاران رادیو با خانمی مصاحبه کرده و از وی پرسیده بود که الگوی شما در زندگی کیست که وی جواب داده بود الگوی من در زندگی نقش اول سریال سال‌های دور از خانه یعنی «اوشین» است.

امام راحل با شنیدن این مصاحبه طی نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیمای وقت دستور دادند اگر پخش این مصاحبه از روی عمد بوده خبرنگار رادیو باید اخراج شود و کسی که در مصاحبه چنین حرفی زده نیز باید اعدام شود که با اصرار فراوان توانستند امام(ره) را به زندانی کردن این خانم راضی کنند.

این برخورد امام چه علتی داشت؟

علت برخورد تند امام(ره) نیز این بود که انتظار نداشتند در روز ولادت حضرت زهرا(س)، در یک کشور اسلامی وقتی از خانمی سئوال می‌شود که «الگوی شما کیست؟» یک شخصیت غربی که به لحاظ شخصیتی تفاوت‌های زیادی با یک زن مسلمان ایرانی دارد به عنوان الگو مطرح شود.

زمانی که ما مسلمانان شخصیت بزرگواری مانند حضرت زهرا(س) را به عنوان کامل‌ترین الگو برای زنان دنیا داریم، الگو قرار دادن یک شخصیت غربی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

این موضوع نشان می‌دهد که در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص مسائل اسلامی و دینی فرهنگ‌سازی خوبی در کشور صورت نگرفته بود.

این اتفاق علاوه بر اینکه نشان از توجه و دقت فراوان حضرت امام(ره) نسبت به فعالیت‌های فرهنگی دارد، اهمیت کار رادیو و تلویزیون را که در فرهنگ‌سازی در جامعه نقش مهمی ایفا می‌کند، نشان می‌دهد.

شما به عنوان خادم امام(ره) چه کارهایی را در منزل ایشان انجام می‌دادید؟

وظیفه من رسیدگی به نظافت اتاق امام راحل و باغچه و درختان حیاط بود. علاوه بر این امور، بیشتر ساعات شبانه‌روز را در دسترس امام راحل بودم تا اگر کاری داشتند برای ایشان انجام دهم.

امام راحل اعتقادی به وجود خدمتکار داشتند یا صرفاً بنا به خواسته حاج احمدآقا شما به خدمت امام درآمدید؟

من بنا به خواسته حاج احمدآقا به بیت امام(ره) رفتم و در مدتی که در خدمت امام خمینی(ره) بودم ایشان محبت و احترام زیادی برای من قائل بودند که این موضوع موجب شده بود به ایشان بسیار نزدیک باشم و اگر کسی کاری با امام(ره) داشت به من می‌گفت که به امام(ره) انتقال دهم.

برچسب ها: خادم ، امام ، خمینی ، وبگردی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.